Sida 1 av 1

0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 00:03
av Gastrogate
Nu börjar det likna något.
Körde några rundor och jag ska inte klaga. Bilen är pigg!
8 filmade accelerationer med målet att nå under 3 sekunder.
Ingen vetenskaplig tidtagning. Enkel men det ger ändå en bild.


Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 00:23
av fakerlind
Får inte igång filmen av ngn anledning...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 00:50
av Elfort
Mäktigt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:01
av mans71
Har du fäste för däcken när du gör detta? Kan tiden bli bättre med klistriga slicks tror du?

Funderar på när man når gränsen "nu kan en bil inte acca snabbare pga. däcken"...

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:09
av Anders77
Finns ju trimmade bilar som ät nere under 2 sek. Så där någon stans borde gränsen gå tror jag.

X90D

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:11
av mans71
Fast dom släpar ju inte på ett ton batterier, med det kanske iofs bara är positivt för greppet?

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:25
av HelectriC
mans71 skrev:
Fast dom släpar ju inte på ett ton batterier, med det kanske iofs bara är positivt för greppet?
GTelectric-bilarna har väl ett 100kWh-batteri?

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:34
av Limbster
El MC gör det under 1 sekund, finns mycket att jobba på för bilarna :D

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:37
av mans71
HelectriC skrev:
mans71 skrev:
Fast dom släpar ju inte på ett ton batterier, med det kanske iofs bara är positivt för greppet?
GTelectric-bilarna har väl ett 100kWh-batteri?
Jag kände mig osäker vad en GTelectric-bil är något, Googlade och fann detta :shock: ;
IMG_0194.JPG
Hittade rätt så småningom - dom är alltså nere på 2,1 men i en rensad bil. Det jag tycker är så imponerande är prestandan i en standardbil med tanke på att det är en familjebil.

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 08:50
av Mats
mans71 skrev:
Jag kände mig osäker vad en GTelectric-bil är något, Googlade och fann detta :shock: ;
IMG_0194.JPG

Bradley GT , nån kitcar tror jag. Men elversionen ska enligt uppgift vara seriebyggd. (http://blog.autoshopper.com/articles/26 ... llwing-EV/)
"Now this is not a converted Bradley GT kit car at all, but was one of only 50 manufactured in the Bradley factory in 1980 specifically as an EV, based on a 1970 Volkswagen Beetle frame."

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 09:12
av Niklas Z
Det beror ju helt på vilket grepp däcken ger.
För däck med friktionskoefficient 1,0 är gränsen 2,8 s
För däck med friktionskoefficient 1,1 är gränsen 2,6 s
För däck med friktionskoefficient 1,2 är gränsen 2,4 s
För däck med friktionskoefficient 1,3 är gränsen 2,2 s

Vanliga gatdäck medger runt 1,0 (lite högre med sportdäck), men däckens friktionskoefficient varierar med bilens vikt, så att en lättare bil resulterar i något högre friktionskoefficient.
Med värmda dragracingdäck och trackbite eller liknande så kan greppet förbättras avsevärt. Se t ex detta youtubeklipp (gå till 6:30):
Att klara 0-100 km/h på 0,4 s kräver friktionstal uppemot 4,0 och dessutom rejäl downforce (i detta fall tack vare vingen och trycket från avgaserna som blåser rakt upp).

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:11
av Pontus
Vinge har ju Teslan redan så det enda som saknas då är att värma däcken, har rätt däck och rikta avgaserna uppåt :shock:

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:33
av Elektrokungen
Tesla Did Not Hit 60 MPH In 2.28 Seconds?


Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:35
av Niklas Z
Pontus skrev:
Vinge har ju Teslan redan så det enda som saknas då är att värma däcken, har rätt däck och rikta avgaserna uppåt :shock:
Tesla kanske kan börja med en fläkt för att få mer downforce, som Brabham provade på sina F1-bilar 1976. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT46

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:45
av helix
Coolt, tack för att du gjorde videon!

Var fört lite besviken att du inte kom under 3 sek, men det verkar inte som batteriet var uppvärmt fullt samt att du inte lörde Ludicrous+ i de första 7 racen? I det sista racet verkar det var L+ samt batteriet är varmt och då kommer du ner mot 2.8 :D

Videon illustrerar också att det inte är några problem att köra 7st 0-100 race på raken utan att effekten minskar och att batteriet överhettar som man läser i många kommentarsfält :mrgreen:

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:47
av helix
Det som nämnts i tråden handlar om Electric GT, inte GTElectric :D

http://www.electricgt.co

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:49
av Pontus
Hur är med max accelerationer är dom begränsade i antal?
Undrar eftersom jag ska provköra en P100D nästa vecka.

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 10:50
av mans71
Niklas Z skrev:
Se t ex detta youtubeklipp (gå till 6:30):
Jag hade inte innan funderat på hur snabb en dragster faktiskt är - vilket jädra ös! :shock:

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 11:32
av Gastrogate
Aha, jag köpte inte till vingen när jag beställde bilen. :)

Fästet på vägen är väl inte det bästa, fortfarande dammigt på vägarna.
Frågan är vad vinderdäcken har för fäste. Känns ganska bra ändå.
Byter till 19" original sommardäck i slutet av april. Då blir det lite nya körningar.

Dock var de första 7 körningarna med ca 90% batteri.
Den 8e körningen var batteriet nästan fullt och helt uppvärmt.

Vill hitta en sträcka med bra asfalt, fulladdad bil, ludicrous+.

Sedan kanske det gör skillnad om jag tar bort barnstolar, barnvagn, laddsladdar?
Härligt med våren och sommaren!

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 12:22
av Mats
mans71 skrev:
Niklas Z skrev:
Se t ex detta youtubeklipp (gå till 6:30):
Jag hade inte innan funderat på hur snabb en dragster faktiskt är - vilket jädra ös! :shock:
Topfuel är helt sinnessjukt. 0-500km/h och hastighetsmätaren rör sig lika snabbt som en varvräknare vid fullgas och friläge på en vanlig bil :o

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 13:02
av Niclas
Byt till sommardäck så kapar du minst två tiondelar. Helst michelin PSS.

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 14:52
av Gustafsson
Bilens hastighetsmätare har nog en viss tröghet i sig, sannolikt är dina tider bättre än så.

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 15:03
av Legato
Spekulerar fritt här, men får man inte bättre grepp med något lägre däcktryck? Högt däcktryck ger ju lågt rullmotstånd, men lägre bör väl öka friktionen?

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 15:06
av Niklas Z
Det skiljer naturligvis mellan olika däck, men ofta så ger lägre lufttryck något bättre grepp, så länge man inte går till överdrift.

Re: 0-100 med P100D

Postat: 09 apr 2017 18:41
av Wilson
Legato skrev:
Spekulerar fritt här, men får man inte bättre grepp med något lägre däcktryck? Högt däcktryck ger ju lågt rullmotstånd, men lägre bör väl öka friktionen?
Jo, det verkar stämma. Den här killen lyckades nästan skala av en tiondel på kvartsmilen genom att sänka trycket från 32 till 25 psi, och bevisade samtidigt att det går att åka fort även med 19-tummare. Vad jag vet har han fortfarande rekordet för en olättad P100D.

https://electrek.co/2017/03/20/tesla-mo ... rd-broken/