Sida 1 av 1

Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 18 dec 2014 13:38
av Simon
Gör en ny tråd som kan få sticka OT på egen hand... :)

Två lätt relaterade frågor, som elbilar och sladdar.
1. Går det att göra handbromssvängar med en Modell S?
2. Om man får sladd med en Modell S, hur häver man den? Jag har fått lära mig att man ska koppla ur för att häva sladden, men Modell S har ju ingen koppling.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 18 dec 2014 14:09
av Daoops
1. Inte om du menar dra i handbromsen och få släng på bakvagnen. Men du kan (genom att dra lite säkringar, högst osupporterat av garantin) få bakvagns-släng:


2. Koppla gör du väl för att undvika att du har driv på hjulen som skulle öka effekten av en sladd. Just den anti-spin:en som du just stängde av i punkt ett håller koll på att däcken inte spinner flera hundra (tusen?) gånger per sekund. Och eftersom det är eldrift blir effekten ut till hjulen nästan i exakt samma stund, vilket gör att den "kopplar" åt dig (fast lite snabbare än du gör det). Kort sagt får du lättare sladd med en bensinbil eftersom det är lagg på kraftöverföringen till hjulen, och på gamla bilar där du kopplar dig ur problemet har du ännu mer lagg för allt skall upp till ditt medvetande och ned till hjulen igen (via ben och kopplingspedal mm)

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 18 dec 2014 15:40
av TiborBlomhall
Koppling finner du inte på automatväxlade bilar heller...
Skillnaden mot "vanliga" (dvs automatväxlade bilar) är att där ska man lyfta foten från gasen om jag minns rätt - i Teslas fall ska du inte helt lyfta foten från gasen för då får du regen. Du ska bara hålla foten på den och inte gasa inte regena, och vrida ratten mot sladden.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 18 dec 2014 20:07
av LarsL
Lite som åvanstående

1. Behövs ingen handbroms, stäng av antisladden :? och tryck ner gå-snabbt- pedalen... Köp nya däck.

2. Antisladden tar hand om det där, stryper effekten och bromsar hjulen som slirrar, precis som en bensin-automat. Den balanserar dessutom bilen så att du inte snurrar.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 21 dec 2014 02:12
av Simon
Det låter som att ni menar att antisladdsystemen på teslan är så bra att det helt enkelt inte går att få sladd med den. (Vilket torde vara svar på båda frågorna.) Eller typ att den häver sladd med hjälp av sina datasystem, så snabbt att sladden aldrig märks för en människa.
Är detta rätt uppfattat?

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 21 dec 2014 08:54
av LarsL
På min Mercedes är der så pass effektivt att jag aldrig får sladd. Det går inte ens att stänga av helt, så har jag det på "av" så kan jag sladda lite men när det håller på att gå åt pipan så rycker systemet in och rättar upp bilen.

Det enda farliga läget man kan hamna i är understyrning, det fixar inte systemet. Men å andra sidan så kan man bara bromsa sig ur det med ABS systemet.

Lär sig inte ungdommar att hantera de här systemen på tex halkbana?

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 21 dec 2014 12:20
av Daoops
Simon skrev:
Det låter som att ni menar att antisladdsystemen på teslan är så bra att det helt enkelt inte går att få sladd med den. (Vilket torde vara svar på båda frågorna.) Eller typ att den häver sladd med hjälp av sina datasystem, så snabbt att sladden aldrig märks för en människa.
Är detta rätt uppfattat?
Med "sladd", menar du att hjulen spinner eller att bakvagnen slänger?
Anti-spinn fungerar rätt bra på dagens bilar. Med eldrift pontetiellt ännu bätte då responstiden mellan motor och däck är snabbare.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 21 dec 2014 14:02
av Simon
LarsL skrev:
Lär sig inte ungdommar att hantera de här systemen på tex halkbana?
På den tiden när jag tog körkort fick vi lära oss att köra både med och utan ABS, samt att inte ens ABS funkar fläckfritt i alla lägen, när det gäller understyrning alltså.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 22 dec 2014 00:42
av Simon
Ny fråga:
Vilka verkstadsjobb kan man anförtro åt vanliga verkstäder, som inte är "tesla-certifierade" eller vad de kan vara?
Däckbyte? Omlackering? Glasjobb (utom framrutan)? Laga plåtskador?
Eller måste man åka till en särskild Tesla-verkstad för vad det än gäller?

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 22 dec 2014 11:49
av Daoops
Tror inte det är nån som har en lista. Sunt förnuft och slå en signal till Tesla om du är osäker.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 22 dec 2014 11:54
av matbl
1. Hahahaha. Har man behov av handbromsvändningar så rekomenderas en volvo 740 eller liknande istället.

2. På samma sätt som i automatväxlade bilar. Om man vill går det ju dessutom att putta i neutralläget som då blir samma sak som att koppla ur.

Verkstadsfrågan: däckbyte gör man hos däckverkstad som vanligt. Se bara till att de inte lyfter bilen i batteriet och att de drar med rätt moment. Mindre glasskador som stenskottslagning borde gå på normalt ställe. Resten får du nog åka till Tesla med om du tänkt att garantierna ska fortsätta gälla...

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 22 dec 2014 12:27
av LarsL
Intressant fråga, måste ju handla om garantier? Så jag antar att inget med batteri eller transmition får röras av någon annan än Tesla. Men skulle ju kännas halvruttet att behöva åka till Stockholm för att byta lampor eller bromsbelägg tex.

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 22 dec 2014 20:32
av Simon
matbl skrev:
1. Hahahaha. Har man behov av handbromsvändningar så rekomenderas en volvo 740 eller liknande istället.
Jag måste ju veta i förväg vad jag måste göra avkall på. ;)

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 27 dec 2014 23:15
av Simon
Ny fråga: Vilka hjul sitter regen på?

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 27 dec 2014 23:20
av Niclas
Drivhjulen

Re: Frågor från den som inte har någon tesla 2

Postat: 27 dec 2014 23:30
av Simon
Tack!