Sida 1 av 1

Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 10 apr 2017 19:21
av lem
Hej!
Jag börjar få kläm på hur Teslan fungerar nu efter 1 kmil på 3 månader och vågar tänja gränserna. Jag vågade dock inte prova hur långt under noll bilen gick då det kom en blå snöstjärnesymbol vid batteriet när noll visades.

- Vad betyder snöstjärnan?
- i vilken ordning kommer varningarna efter low battery?
- hur långt kan jag köra under noll m S60?
- hur lång tid har jag på mig att sätta klossar v hjul o lägga i tow mode när man kört till stopp?
- är bogsering svårt när man kört till stopp?
- hur långt ner kan man köra för att sedan bogsera o regenerera?

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 10 apr 2017 21:41
av bylund
Snöflingan betyder att batteriet inte kan få ut all energi för att det är kallt. Verkar lite konstigt om det dyker upp när du kör, då borde det ju blivit varmare än när du startade.

Jag gissar att parkeringsbroms, tow mode o s v går på 12 V-batteriet, och i så fall bara indirekt blir problematiskt om du kör slut på stora batteriet. Indirekt, på så sätt att den kanske inte laddar 12 V-batteriet om även det börjar ta slut.

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 09:19
av apkungen
Vanligtvis finns det en reserv efter 0km kvar. Men vad jag har förstått så är den reserven inom ramen för balansering och för spänningsfall som blir vid accelerationspådrag. Björn Nylands bil la nämligen av och stannade direkt när bilens mätare visade 0.

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 09:41
av e5m1r
Du ska inte räkna med att komma nånstans vid 0 säkrast så vissa har kört 1-2 mil medan det tog tvärstopp för andra

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 09:48
av lator
Men hur beter sig Teslan när man kommer ner till "noll" (stopp)? Kan man fortfarande regenerera in energi i batteriet eller måste det gå via laddaren?

Det bästa är nog att lära känna sin egen bil så att man kan känna sig trygg när man närmar sig nollan... 8-)

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 10:16
av Zalman3
lem skrev:
Hej!
Jag börjar få kläm på hur Teslan fungerar nu efter 1 kmil på 3 månader och vågar tänja gränserna. Jag vågade dock inte prova hur långt under noll bilen gick då det kom en blå snöstjärnesymbol vid batteriet när noll visades.

- Vad betyder snöstjärnan?
- i vilken ordning kommer varningarna efter low battery?
- hur långt kan jag köra under noll m S60?
- hur lång tid har jag på mig att sätta klossar v hjul o lägga i tow mode när man kört till stopp?
- är bogsering svårt när man kört till stopp?
- hur långt ner kan man köra för att sedan bogsera o regenerera?
Körde förra veckan 45km på 80km väg, med en snittförbrukning på 152Wh/km. Yttertemp var +1, hade vinterdäck.
Blir runt 40 mil i räckvidd, med en S60D.

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 10:19
av MSO
lator skrev:
Men hur beter sig Teslan när man kommer ner till "noll" (stopp)? Kan man fortfarande regenerera in energi i batteriet eller måste det gå via laddaren?

Det bästa är nog att lära känna sin egen bil så att man kan känna sig trygg när man närmar sig nollan... 8-)
Rimligen funkar regen. Om man tex kommer fram till en alpnedförsbacke med 1m kvar av batteriet...

Re: Att köra förbi nollan - kom 34 mil S60 sommardäck!

Postat: 11 apr 2017 11:20
av e5m1r
Kanske inte aktuellt då det inte är vinter längre men ladda på SuC med låg batteri nivå i kombination med kyla kan misslyckas så man kan bli strandsatt