Sida 1 av 1

Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 08:32
av Jocce
Finns det något sätt att förvärma bilen, med laddkabel i (typ 2) utan att den drar ström från kabeln?

Jag har provat att starta värmningen och sedan låsa upp kabeln i appen, men den verkar låsa den igen efter en liten stund.


Eftersom någon kommer fråga "Varför?":
Har numera laddmöjlighet hemma i BRF (vilket jag inte haft sen jag skaffade bilen för ett år sedan).
Strömmen är absolut inte dyr, men har fördelaktigare laddningsavtal på annat ställe, därför tänkte jag försöka ladda bara när jag behöver hemma, detta inkluderar så klart även värmen.
(Kalla det snålhet om ni vill ;) )


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 08:36
av e5m1r
Om du menar batteriet så kan du aldrig starta förvärmning av den
Batteriet blir varm av laddningen och uttaget när du förvärmer coupe

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 09:40
av Jocce
e5m1r skrev:
Om du menar batteriet så kan du aldrig starta förvärmning av den
Batteriet blir varm av laddningen och uttaget när du förvärmer coupe

Förvärmning av kupén. Dvs samma förvärmning jag alltid kör. Men vill att den ska ta energin från batteriet, inte kabeln.


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 10:01
av Telsa
Om du i appen klickar "Unlock charge port" innan du startar värmen så borde den inte ta nån ström från kabeln?

Edit: Jo, det gjorde den. Men då går det att stoppa laddningen från appen, och förvärmningen fortsätter.

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 10:01
av e5m1r
Klurigt.....
Sätt en timer
Via remote s appen kan du stoppa laddning vet iofs inte om det hjälper

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 10:03
av Jojo
Att stoppa laddning hjälper inte. Du måste nog dra ut kabeln, antar jag. Gör Du "Unlock" så låses den igen efter ett tag.

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 13:34
av mati
Enkelt svar. Det går inte såvida du inte rycker ut kabeln.

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 14:35
av Jocce
e5m1r skrev:
Klurigt.....
Sätt en timer Bild
Via remote s appen kan du stoppa laddning vet iofs inte om det hjälper
Timer på en Typ 2..känns klurigt ;)
Sen är det kanske inte alltid samma tid heller ;)


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 12 apr 2017 23:17
av bullen
Varför ska du ha kabeln i om du ändå inte ska ladda??

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 08:08
av Jocce
bullen skrev:
Varför ska du ha kabeln i om du ändå inte ska ladda??

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

2 anledningar:
1. Det ser bra ut. Har kämpat för att få laddplatserna på plats i BRF, så det kommer "sticka" i ögonen om jag står där utan att ha kabeln i.
2. Kan vara så att jag vill ha möjligheten att ladda, då det kan dyka upp tillfälle då jag behöver ladda lite under natten t.ex.
Inte supersugen på att springa ner då bara för att koppla in kabeln på kvällen, lättare att ta för vana att alltid koppla in den.


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 08:11
av Smutt
Köp en trasig kabel för när du inte vill ladda borde vara ganska billigt :lol:

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 08:19
av Jocce
Smutt skrev:
Köp en trasig kabel för när du inte vill ladda borde vara ganska billigt :lol:
Nu sitter det fast kabel i boxen, men idén är inte dum ;)


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 08:20
av mickeisol
Jocce skrev:
bullen skrev:
Varför ska du ha kabeln i om du ändå inte ska ladda??

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

2 anledningar:
1. Det ser bra ut. Har kämpat för att få laddplatserna på plats i BRF, så det kommer "sticka" i ögonen om jag står där utan att ha kabeln i.
2. Kan vara så att jag vill ha möjligheten att ladda, då det kan dyka upp tillfälle då jag behöver ladda lite under natten t.ex.
Inte supersugen på att springa ner då bara för att koppla in kabeln på kvällen, lättare att ta för vana att alltid koppla in den.


/Jocce
Ställ ned laddgränsen på 50% (du har väl mer kvar i batteriet när du är hemma) alternativt tidställ till mitt på dagen, samt ställ ned laddeffekten på 5A i bilen (kommer den ihåg från gps). Då tar den ju bara 3450watt (3 fas) från nätet och resten (upp till 12kw från bilen). förvärmningen går väl bara i 20 minuter (om jag kommer ihåg rätt) så då kostar det 1kwh från elnätet varje förvärmning (ungefär 30 öre ifall det är enfas).
Alternativt en blindkabel (ifall det inte sitter fast kabel där).

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 09:00
av 12man
bryr sig förvärmningen av bilen om den gräns man sätter för laddningen?

Men "problemet" borde kunna lösas med lite home_automation finns 1-fas brytare iallafall, vet inte om det finns 3-fas
vilken laddbox har du?

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 09:28
av mickeisol
12man skrev:
bryr sig förvärmningen av bilen om den gräns man sätter för laddningen?

Men "problemet" borde kunna lösas med lite home_automation finns 1-fas brytare iallafall, vet inte om det finns 3-fas
vilken laddbox har du?
Ja det gör den, med reservation för att jag kan ha fel så är väl värmeelementet till kupen på 6kw samt även batterivärmningen på 6kw, totalt 12kw.
När man har bilen i kopplad så tar den fullt det som är tillåtet från nätet och resten från batteriet. Det har varit så att ifall man har range mode aktiverat så har det inte gått nån ström till batterivärmen (även ifall bilen är ikopplad), men sånt kan ju ändras i och med program uppdateringar.

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 09:46
av Jocce
mickeisol skrev:

Ställ ned laddgränsen på 50% (du har väl mer kvar i batteriet när du är hemma) alternativt tidställ till mitt på dagen, samt ställ ned laddeffekten på 5A i bilen (kommer den ihåg från gps). Då tar den ju bara 3450watt (3 fas) från nätet och resten (upp till 12kw från bilen). förvärmningen går väl bara i 20 minuter (om jag kommer ihåg rätt) så då kostar det 1kwh från elnätet varje förvärmning (ungefär 30 öre ifall det är enfas).
Alternativt en blindkabel (ifall det inte sitter fast kabel där).
Nu är det 1 fas 16A jag har. Via Typ2 box.
Ställer jag ner den på 5A borde den mao ta ännu mindre än din beräkning då.

Nackdelen är att om jag får för mig att jag vill ladda så måste jag då ändå gå ner till bilen och ställa om Laddeffekten...


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 09:49
av Jocce
12man skrev:
bryr sig förvärmningen av bilen om den gräns man sätter för laddningen?

Men "problemet" borde kunna lösas med lite home_automation finns 1-fas brytare iallafall, vet inte om det finns 3-fas
vilken laddbox har du?

Det sitter en Typ2 box, och det är Föreningens egendom. Kommer inte börja göra installationer osv i den.

Det är en ABB-box som sitter i en "Motorvärmarlåda", har inte exakta benämningen här.


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 10:08
av mickeisol
Jocce skrev:
mickeisol skrev:

Ställ ned laddgränsen på 50% (du har väl mer kvar i batteriet när du är hemma) alternativt tidställ till mitt på dagen, samt ställ ned laddeffekten på 5A i bilen (kommer den ihåg från gps). Då tar den ju bara 3450watt (3 fas) från nätet och resten (upp till 12kw från bilen). förvärmningen går väl bara i 20 minuter (om jag kommer ihåg rätt) så då kostar det 1kwh från elnätet varje förvärmning (ungefär 30 öre ifall det är enfas).
Alternativt en blindkabel (ifall det inte sitter fast kabel där).
Nu är det 1 fas 16A jag har. Via Typ2 box.
Ställer jag ner den på 5A borde den mao ta ännu mindre än din beräkning då.

Nackdelen är att om jag får för mig att jag vill ladda så måste jag då ändå gå ner till bilen och ställa om Laddeffekten...


/Jocce

Jo 5*230=1150watt från nätet i 20minuter (max) ger 0,38 kwh. Bör ju inte ge någon ekonomisk katastrof.

Jag själv laddar oftast på 10A hemma, men ifall jag får brått så vill jag ställa upp till 32A, då får jag också gå till bilen och ändra.

Har hoppats att dom lägger till detta så att man kan ställa i appen nån gång.

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 12:53
av mati
Jocce skrev:
Smutt skrev:
Köp en trasig kabel för när du inte vill ladda borde vara ganska billigt :lol:
Nu sitter det fast kabel i boxen, men idén är inte dum ;)


/Jocce
Koppla in din vanliga typ2-kabel i bilen och göm den lösa ändan nånstans så att den inte sys. Gör likadant med den fasta kabeln som sitter i laddstolpen. Du kan ju egentligen till och med koppla ihop de två kablarna, bilen kommer inte att ladda då i alla fall när du gör på det viset. Och ifall nån frågar varför du gör så kan du säga att det är en adapter. ;)

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 13:15
av Jocce
mati skrev:
Jocce skrev:
Smutt skrev:
Köp en trasig kabel för när du inte vill ladda borde vara ganska billigt :lol:
Nu sitter det fast kabel i boxen, men idén är inte dum ;)


/Jocce
Koppla in din vanliga typ2-kabel i bilen och göm den lösa ändan nånstans så att den inte sys. Gör likadant med den fasta kabeln som sitter i laddstolpen. Du kan ju egentligen till och med koppla ihop de två kablarna, bilen kommer inte att ladda då i alla fall när du gör på det viset. Och ifall nån frågar varför du gör så kan du säga att det är en adapter. ;)

Skulle kunna fungera ;)

(Dock vill jag egentligen ha strömmen i IFALL jag skulle vilja ladda...
Men får se hur jag gör, käns nu som att jag kommer ta de extra kronorna varje dag...


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 13 apr 2017 13:29
av Dansken
Alltså, bara så att jag förstått det rätt:
Du har fått möjlighet att ladda i BRF.
Du vill inte ladda.
Men du vill ändå ta upp platsen vid laddaren, ifall att du behöver ladda?
För att du kan ladda gratis, eller billigare annanstans?

Kan du inte bara koppla in sladden i så fall, skita i att ladda, och låta bilen dra den lilla el som behövs för att värma varje morgon?
För att spara en krona om dagen?
Eller är det en principsak?

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 15 apr 2017 13:07
av Jocce
Dansken skrev:
Alltså, bara så att jag förstått det rätt:
Du har fått möjlighet att ladda i BRF.
Du vill inte ladda.
Men du vill ändå ta upp platsen vid laddaren, ifall att du behöver ladda?
För att du kan ladda gratis, eller billigare annanstans?

Kan du inte bara koppla in sladden i så fall, skita i att ladda, och låta bilen dra den lilla el som behövs för att värma varje morgon?
För att spara en krona om dagen?
Eller är det en principsak?

Vi har 4 laddplatser och jag nyttjar (och betalar extra) för min laddplats. Ja.
Jag vill ha möjlighet att ladda, när jag har behov av det. För mig blir detta i normala fall på helgerna, då jag annars har möjlighet att ladda på jobbet. Men vissa helger så kör jag mer än vad jag har i batteriet och vill då kunna ladda hemma.

Förstår att det låter konstigt, men det blir väl en principsak samt att jag själv vill kunna välja när jag drar ström från uttaget. (Lek med tanken att man har en tariff där det är billigare på natten och man då väljer att ladda batteriet på natten för att använda den strömmen till värmning på morgonen istället för att dra den dyrare strömmen från uttaget på morgonen).

Precis som att jag väljer att tanka på de billigare Automatstationerna med min bensinbil och min MC, men självklart tankar på dyra Korv-macken när behovet finns så vill jag också här kunna välja vart jag tar min energi ifrån.

Man kan välja att bortse från VARFÖR jag vill göra det och se om det finns en möjlighet att göra det istället?


/Jocce

Re: Förvärmning utan att ta från uttag?

Postat: 15 apr 2017 16:02
av mati
Jag tycker inte att frågan är så konstig alls. Visserligen är omständigheterna lite annorlunda men problematiken är inte alls långsökt.
Säg att man har solceller hemma. En hyfsat solig dag har man alltså möjlighet att ladda bilen med gratis el. På natten kostar det pengar. Då vill jag ju såklart ladda bilen på dagen när det inte kostar nåt, och man vill absolut inte att bilen drar ström från uttaget på morgonen när man förvärmer bilen. Då är det bättre att ta från batteriet istället. Samma problematik. I dagsläget måste man gå till bilen och rycka ut sladden när den har laddat klart.