Nu när jag var ute och körde i Norge tänkte jag på detta med nedförsbackar, regen och potentiell energi. Då fick jag en snilleblixt!
Jag tänkte nämligen att om du var i ett scenario där det inte finns laddmöjligheter och du börjar få slut på batteri. Något som iofs. är sällsynt i Norgen, men tänk att du är mitt ute i ingenstans och har lite för långt till nästa laddare alternativt är i någon form av postapokalyptisk värld . Då kan du åka upp på ett berg, fylla bilen knökfull med stenar och köra ner de för berget. Alternativ att om du redan är uppe på ett berg och ändå ska ner så kan man plocka med sig lite stenar. Låter lite absurt men det var en kul tanke iaf. Någon mer än jag som tror att det kan funka?
ps. i ett postapokalyptiskt scenario skulle man kunna ta bort all extravikt såsom bak och passagerarsäten, innerpaneler och bilmattorna etc.
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 12 apr 2017 23:28
av HelectriC
Jjakobb skrev:
Nu när jag var ute och körde i Norge tänkte jag på detta med nedförsbackar, regen och potentiell energi. Då fick jag en snilleblixt!
Jag tänkte nämligen att om du var i ett scenario där det inte finns laddmöjligheter och du börjar få slut på batteri. Något som iofs. är sällsynt i Norgen, men tänk att du är mitt ute i ingenstans och har lite för långt till nästa laddare alternativt är i någon form av postapokalyptisk värld . Då kan du åka upp på ett berg, fylla bilen knökfull med stenar och köra ner de för berget. Alternativ att om du redan är uppe på ett berg och ändå ska ner så kan man plocka med sig lite stenar. Låter lite absurt men det var en kul tanke iaf. Någon mer än jag som tror att det kan funka?
ps. i ett postapokalyptiskt scenario skulle man kunna ta bort all extravikt såsom bak och passagerarsäten, innerpaneler och bilmattorna etc.
Du behöver nog inte ens ha med stenar. Max regen räcker inte för att bromsa dig ner även i tom bil
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 12 apr 2017 23:35
av apkungen
Haha klockrent. Dock i praktiken blir det nog svårt då det är en del förluster i framdrivning och regen osv. För att du ska tjäna på det behöver du nog fylla bilen med typ två ton sten :p.
Och sen den för grejen som helelectric sa så får inte backen vara för brant.
Men ja i teorin funkar det definitivt.
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 12 apr 2017 23:56
av helix
Den här snubben har räknat på saken
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 08:24
av kler
Intressant uträkning.
Men om man vet att energiåtervinningseffektiviteten är 60% så borde man väl bara ta:
Normal räckvidd / 0,6
Går en S60 t.ex. 30 mil på en laddning:
30 / 0,6 = 50 mil regen i nedförsbacke.
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 08:45
av mickeisol
Jag tror att energiåtervinningseffektiviteten är närmare 90% (i allafall batteriladdnings effektiviteten), blir väl i och för sig förluster i motorn/generatorn etc så 60% kanske stämmer. Men det ser ju ut som max regenererings effekten är 60kw, i alla fall på en 85D, så har man en nog lång backe så bör man kunna ladda in fullt i batteriet.
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 08:50
av olza
Intressant tanke, men att lasta bilen full med sten låter inte särskilt praktiskt.
kombinerar man bägge metoderna, så är världen snart lika platt och blöt som danmark, vissa kanske gillar det men nja...
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 08:56
av LarsL
Jjakobb skrev:
...
ps. i ett postapokalyptiskt scenario skulle man kunna ta bort all extravikt såsom bak och passagerarsäten, innerpaneler och bilmattorna etc.
I ett postapokalyptiskt senario finns det så många enklare sätt att ladda sin el bil på än att köra den upp och ner för en kulle (vilket låter lite ineffektivt). Du skulle kunna arrangera ett enkelt vatten elker vindkraftverk av en gammal Leaf tex. Eller bygga om din träningscykel, fast det blir lite konstigt eftersom du då kunde ha cyklat direkt istället Men det är ju stiligt med bil
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 14:01
av MSO
Sten lite bökigt och dumt med den fetehög som efter hand staplas nedanför backen.
Men vatten från snösmältning eller nåt ska ju ändå ner, så då blir det ju i princip en liten lokal utnyttjande av vattenkraft utan att göra fiskfärs och förhindra laxvandring.
En kubikmeter tank som man lite geschwinnt fyller på toppen av norska bergspass, och sen pumpa ut det i floden där nere. Asbra ju. Får ha lite flöde bara, så att man fyller på typ 1 sekund eller så. Typ när man kör förbi bara smäller det in 1000kg vatten som sen automatiskt släpps ut i dalen.
Lätt fixat.
Re: Alternativ laddmetod
Postat: 13 apr 2017 16:38
av bylund
MSO skrev:
Sten lite bökigt och dumt med den fetehög som efter hand staplas nedanför backen.
Men vatten från snösmältning eller nåt ska ju ändå ner, så då blir det ju i princip en liten lokal utnyttjande av vattenkraft utan att göra fiskfärs och förhindra laxvandring.
En kubikmeter tank som man lite geschwinnt fyller på toppen av norska bergspass, och sen pumpa ut det i floden där nere. Asbra ju. Får ha lite flöde bara, så att man fyller på typ 1 sekund eller så. Typ när man kör förbi bara smäller det in 1000kg vatten som sen automatiskt släpps ut i dalen.
Lätt fixat.
Har man vattenkraft som gör laxfärs är det kanske inte så postapokalyptiskt, och man kan kanske ladda med el istället