Sida 1 av 1

Långkörning (semester) med elbil

Postat: 19 apr 2017 16:16
av Liebhaber
Ville bara meddela att vi nu har kört 418,2 mil på semester Oslo-Mannheim-Paris-Oslo, det var helt och fullt möjligt med elbil - en Renault Zoe R90 ZE400. En njutning :) :D

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 19 apr 2017 16:17
av mati
Riktigt kul att höra. Vad hade ni för snittförbrukning och hur långt kunde ni köra mellan laddningarna?

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 19 apr 2017 16:24
av Liebhaber
Snittförbrukningen blev 14,1 kW/100 km, avstånden mellan laddningarna var mycket olika men mellan 15-26 mil. Dagsetapper mellan 30-60 mil :) Kostnad för el blev ca 31 euro. Fördelen med Zoe är att många gratisladdare har just 22 kW-laddning. Egentligen kan man nog köra runt hela västeuropa på semester utan någon kostnad för ström alls.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 19 apr 2017 16:56
av apkungen
Kul. Men inte speciellt kul med R versionen. Hade kunnat tänka mig att göra detsamma med q versionen dock. Synd att den inte finns i Sverige.

Vilken hastighet är optimal att köra för att man inklusive laddning ska komma framåt så fort som möjligt? 80km/h?

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 19 apr 2017 17:29
av HelectriC
Har du en uppskattning hur lång tid ni la totalt på att ladda?

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 20 apr 2017 08:26
av Liebhaber
Jag hade en Q210 tidigare och har nu lagt märke till att laddhastigheten när batteriet är ganska tomt blir kortare än befarat! Från 12% till 90% på ca 1 timme och 40 minuter. Under den tiden så gör man ju något trevligt som äter lunch och shoppar! Med destinationsladdning över natt och ett längre stopp så kommer man uppåt 40-50 mil och med ytterligare ett kort stopp minst 10 mil till. På vår semester stressar vi inte utan undviker motorvägar/autobahn/autoroute, detta medför en hastighet som ligger kring optimal hastighet 80 kmh. Jag håller på att planera en resebeskrivning just nu och där redovisas det mesta :)

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 20 apr 2017 09:15
av Bjelke
Ser fram mot den resebeskrivningen! lite trevligt som kontrast mot alla resor med Teslor som inte känns lika "utmanande" sas ;)

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 20 apr 2017 09:56
av Mats
apkungen skrev:
Kul. Men inte speciellt kul med R versionen. Hade kunnat tänka mig att göra detsamma med q versionen dock. Synd att den inte finns i Sverige.
Vad menar du med R och Q versionen? Hittar ingen info på hemsidan om dessa versioner...
UPDATE: Jag hittade vad du menade nu, det handlar alltså om snabbladdningsmöjlighet :) i Q-versionen

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 20 apr 2017 11:20
av Liebhaber
Ja, det finns flera versioner av Zoe, Q210 med 43 kW AC-laddning och R240, R90 med 22 kW AC-laddning. Det finns även en Q90 med 43 kW-laddning. Men de flesta gratisladdare ute i Europa är just 22 kW så det spelar inte så stor roll då om man vill åka billigt och inte stressar i alla fall. Kostnaden blev ca 300 kr för hela resan. Och den kunde ha varit helt gratis.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 20:39
av Arild
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 20:52
av Jerker
22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 21:03
av Toja
Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 21:05
av Arild
Jerker skrev:
22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?

Vilka avtal/kort brukar du använda?

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 21:11
av Arild
Toja skrev:
Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.

Vi var tvungna att förlita oss på SuC, Destination Charger och enstaka Typ-2 i Frankrike, där de fungerade.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 21:21
av Jerker
Arild skrev:
Jerker skrev:
22-kW-uttag finns på många parkeringar i småkommuner som är lite framåt. De är också oftast gratis. Det är bara att kolla på uppladdning.nu.

Jag kör t.ex. ibland Nyköping-Göteborg/Trollättan och jag klarar mig helt på 22 kW gratisladdare; det är inget större problem.
Kan du nämna några platser på vägen där du brukar ladda?

Vilka avtal/kort brukar du använda?
Nyköping-Trollhättan:
Ödeshög, gratis 22 kW
Mullsjö, gratis 22 kW
Trollhättan olika gratis 22 kW.

Nyköping-Göteborg:
Ödeshög
Jönköping många olika laddare 22 kW, tidigare gratis, nu betal.
Ulricehamn, olika gratis 22 kW

Sen åker jag också ibland till Malmö. Efter Jönköping finns Värnamo med flera gratis 22 kW
Ljungby, flera olika gratis 22 kW
Sen finns det flera olika alternativ sista biten till Malmö.

Utöver dessa gratisladdare har jag hittills endast behövt använda Clever.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 21:22
av Bjelke
Typ alla Scandic börjar få (eller har redan) typ 2-stolpar nu men det är Clevers och jag har inte
frågat om det är gratis med något kort i receptionen eller liknande för jag använder mitt eget kort...
Bollnäs har tex 4 helt nya stolpar med dubbla 22kW-uttag och jag testade nyss och dom ger verkligen 22kW också
(om man har dubbelladdare såklart) :)

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 04 aug 2018 23:03
av Tars
Bjelke skrev:
Typ alla Scandic börjar få (eller har redan) typ 2-stolpar nu men det är Clevers och jag har inte
frågat om det är gratis med något kort i receptionen eller liknande för jag använder mitt eget kort...
Bollnäs har tex 4 helt nya stolpar med dubbla 22kW-uttag och jag testade nyss och dom ger verkligen 22kW också
(om man har dubbelladdare såklart) :)
Dubbelldaddare är fina grejjer.
Nu när jag får min gamla tillbaka så känns det bra.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 05 aug 2018 08:33
av Gustafsson
Arild skrev:
Toja skrev:
Arild skrev:
Väldigt intressant att höra om långresa med Zoe och att laddning inte behöver bli svårt eller kostsamt.

Har du skrivit ihop någon reseberättelse eller kanske hur ni planerade laddningar?

Jag tycker det är svårt att hitta destinationsladdning under natten med en Tesla S70D. Hotellen pekar på ett eluttag och UMCn vägrar ladda, så Typ-2 har varit enda möjligheten och de uttagen ligger sällan längs vår väg.

Skriv gärna lite om hur du hittade 22kW uttagen.
Omdiskuterade kör i Sverige kan du kolla på uppladdning.nu
Om du behöver en Typ 2 kabel på långresa, så får du gärna låna min.
Jag har bara provanvänt den ien gång.
Typ2 köpte vi med bilen och har använt ofta, t ex i Sickla. Men inget hotell vi besökt har Typ2, enbart Schuko eller fransk kontakt med TT-jordning, som bilen inte accepterar. Jag ska testa UMCn igen nu mör vi återvänder till Sverige.

Vi var tvungna att förlita oss på SuC, Destination Charger och enstaka Typ-2 i Frankrike, där de fungerade.
Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.

Re: Långkörning (semester) med elbil

Postat: 05 aug 2018 23:30
av Arild
Behövde man inte bara en kort polvändande skarvsladd för att shuko ska funka i Frankrike ? Själv köpte jag tidigt en norsk UMC, men har inte använt den ”norska finessen” så ofta.
Jag provade att polvända med två olika förlängningskablar till min UMC på flera platser i DK, DE och FR under de senaste 3 veckorna. När polerna är ”rätt” lyser UMCn grönt, annars blinkar den 3 ggr rött. Den ena kabeln är 10m. med 2,5 mm2 och ska därmed ge minimalt spänningsfall, den andra är 1m. :!:

Tesla-butiken på Place Madelène i Paris visade upp den franska kopplingen till UMCn som tydligen har polvända pinnar. De hade dock leveranstid om jag beställde där. Vi åkte dagen efter. :shock:

Trots grönt fast sken på UMCn, efter att jag polvänt, kan bilen inte ladda. Den går från ”Charging will start momentarily “ till 0-10-20-30-40-20-0 Volt på 1-2 sekunder. Den testar detta tre ggr med samma resultat och visar därefter ”Check power”. Därefter byter de tre lamporna vid bilens ladduttag från grönt till rött. :x

Nu har jag testat detta på 11 olika hotell, hus och camping-uttag utan att lyckas. Nu har vi återvänt till Sv och mellanlandar på Öland. Jag ska testa igen med svenskt uttag, som har TN-C-S jordning. Sen återstår att ringa Tesla och be om en ny UMC. Min är från dec. 2015 och är inte den nya modellen.

(Det är inte så långt till Kalmars SuC, men en onödig omväg för att köra runt på Öland.) :cry: