Sida 1 av 2

Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:18
av jojjewestin
Hejsan, jag är en väldigt ny ägare av en S P100D och har problem med cruise control och autopilotlägena. De går inte högre än 135km/h resp 130km/h. Är detta ett vanligt problem och går det att åtgärda?

Ursäkta om detta diskuterats på annat ställe, sökt men inte hittat.

Mvh

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:27
av bylund
Maxgränserna för autopilot 2 höjs lite då och då med mjukvaruupdateringar, i takt med att Teslas självförtroende ökar. Så detta är nog normalt just nu. Men det kommer alltså höjas med tiden.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:28
av vigge50
Tesla släpper nya uppdateringar efterhand där de höjer max tillåtna hastighet efterhand som de förbättrar mjukvaran och kalibrerar kamerorna. För tillfället går autosteer inte högre än 130 km/h men den kommer öka i kommande uppdateringar.

https://electrek.co/2017/03/29/tesla-8- ... er-summon/

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:35
av jojjewestin
Tack för bra svar!

Autopilot kan man ju förstå att de vill testa sig fram lite men vanlig adaptiv farthållare kan jag inte köpa, jag har aldrig kört så långsamt på motorvägen som 135 så då har man en bil utan farthållare för 1,6M, känns ju avigt. Måste vara svårt att sälja Tesla i Tyskland med den inställningen och Autobahn. Jaja, får se om jag lämnar tillbaka den eller om man får köpa läget :lol:

Mvh

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:44
av ovelundkvist
Det är max 150 km/h för bilar med förra versionen av hårdvara, så det dröjer nog inte länge innan det höjs till det åtminstone.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 23 apr 2017 23:55
av Pontus
Har dom inte en annan max hastighet på farthållaren i Tyskland på AP1?

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 06:31
av mati
De nuvarande hastighetsgränserna för farthållaren kom någon gång i mars, innan dess var det ännu lägre hastigheter som gällde. Gränserna för autosteer höjdes i början av april till de nuvarande nivåerna. Det twittrades flitigt om det men sedan dess har det varit tyst från Elons sida. Vi får se när gränserna höjs ytterligare ett snäpp.
Men jag håller med, på tyska motorvägar utgör man i praktiken ett farthinder om man kör med autopilot eller farthållare just nu. Och även om man maxar hastigheten till den högsta möjliga som farthållaren tillåter så känns det inte direkt tryggt eftersom den inte är tillräckligt bra ännu för att klara så höga hastigheter. Det är inte avkopplande att köra så. Än så länge får vi köra som man gjorde på 80-talet, dvs utan farthållare. Och så får man hoppas att AP2 blir bättre snart.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 06:50
av Bonden75
I Finland begränsar bilen farten till vägens hastighetsbegränsning för auto steer. Denna begränsning kommer automatiskt när man rullar av färjan så det finns troligen något legalt regelverk inlagt i mjukvaran. (Ap1)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 07:21
av bylund
Bonden75 skrev:
I Finland begränsar bilen farten till vägens hastighetsbegränsning för auto steer. Denna begränsning kommer automatiskt när man rullar av färjan så det finns troligen något legalt regelverk inlagt i mjukvaran. (Ap1)
På vissa vägar är det så, och även i Sverige. På vägar med två körbanor är det oftast inte begränsat.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 07:27
av Svenssons
Bonden75 skrev:
I Finland begränsar bilen farten till vägens hastighetsbegränsning för auto steer. Denna begränsning kommer automatiskt när man rullar av färjan så det finns troligen något legalt regelverk inlagt i mjukvaran. (Ap1)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu ser jag att Bylund hann före. Flertalet vägar här runt Kalmar och på Öland är vägar med metadata som gör att AP-hastigheten begränsas.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 07:37
av mati
Svenssons skrev:
Bonden75 skrev:
I Finland begränsar bilen farten till vägens hastighetsbegränsning för auto steer. Denna begränsning kommer automatiskt när man rullar av färjan så det finns troligen något legalt regelverk inlagt i mjukvaran. (Ap1)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu ser jag att Bylund hann före. Flertalet vägar här runt Kalmar och på Öland är vägar med metadata som gör att AP-hastigheten begränsas.
Det var nåt nytt som jag inte kände till. Till vilken hastighet då? Och varför? Gäller det både autosteer och farthållaren? Trådskaparens fråga gällde ju framförallt farthållaren i AP2 om jag förstod det rätt.
I fallet med AP2 är ju autosteer alltid begränsat till max 50km/h såvida man inte kör på en stor motorväg. På låtsas-motorvägar och 2+1-vägar och dylikt är det 50km/h som gäller tills vidare. Man får inte ha för bråttom med andra ord. :?

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 07:48
av EnTraktor
Min erfarenhet

AP1 - Max 150 km/h
AP2 - Max 130 km/h
På många vägar med mötande trafik - Max är skyltad hastighet eller skyltad hastighet + 10 km/h.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 07:56
av mati
EnTraktor skrev:
På många vägar med mötande trafik - Max är skyltad hastighet eller skyltad hastighet + 10 km/h.
Men då menar du väl AP1? Eller har det kommit en uppdatering för AP2?

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 08:22
av mahulkp
Det är bara AP som har fartbegränsning inte farthållaren.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 08:35
av mati
Ok, men bara för att undvika missförstånd. Då snackar vi AP1. Med AP2 går det aldrig att köra fortare än max 50km/h på vägar som inte är klassade som motorväg.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 09:58
av Svenssons
mati skrev:
Svenssons skrev:
Bonden75 skrev:
I Finland begränsar bilen farten till vägens hastighetsbegränsning för auto steer. Denna begränsning kommer automatiskt när man rullar av färjan så det finns troligen något legalt regelverk inlagt i mjukvaran. (Ap1)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu ser jag att Bylund hann före. Flertalet vägar här runt Kalmar och på Öland är vägar med metadata som gör att AP-hastigheten begränsas.
Det var nåt nytt som jag inte kände till. Till vilken hastighet då? Och varför? Gäller det både autosteer och farthållaren? Trådskaparens fråga gällde ju framförallt farthållaren i AP2 om jag förstod det rätt.
I fallet med AP2 är ju autosteer alltid begränsat till max 50km/h såvida man inte kör på en stor motorväg. På låtsas-motorvägar och 2+1-vägar och dylikt är det 50km/h som gäller tills vidare. Man får inte ha för bråttom med andra ord. :?
Jag citerade ett inlägg gällande att auto steer för AP1 är begränsat och svarade att det är det i Sverige också och att orsaken till detta med stor sannolikhet är hur metadata för vägarna är satta. Farthållaren i AP1 är inte begränsad i dessa fall.
mati skrev:
EnTraktor skrev:
På många vägar med mötande trafik - Max är skyltad hastighet eller skyltad hastighet + 10 km/h.
Men då menar du väl AP1? Eller har det kommit en uppdatering för AP2?
Hur fungerar auto steer för AP2 på vägar med lägre maxhastighet än 50km/h? Gäller inte denna begränsning även AP2 förutom att AP2 även har begränsningen max 50km/h? Kan man köra med auto steer i 50km/h även på en 30- och 40-väg? Med AP1 går inte detta på alla vägar (så vidare du inte satt +10km/h och kör på en 40-väg) så om inte AP2 har samma begränsning så skulle alltså bilar med AP2 kunna köra snabbare med auto steer än bilar med AP1 under dessa förhållanden.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 10:25
av mati
Svenssons skrev:
Hur fungerar auto steer för AP2 på vägar med lägre maxhastighet än 50km/h? Gäller inte denna begränsning även AP2 förutom att AP2 även har begränsningen max 50km/h? Kan man köra med auto steer i 50km/h även på en 30- och 40-väg? Med AP1 går inte detta på alla vägar (så vidare du inte satt +10km/h och kör på en 40-väg) så om inte AP2 har samma begränsning så skulle alltså bilar med AP2 kunna köra snabbare med auto steer än bilar med AP1 under dessa förhållanden.
Ingen aning, mycket möjligt att det är som i AP1, det har jag aldrig testat. Jag har svårt att se vilka vägar det skulle gå att testa på i så fall. Att använda AP2-autosteer på sk "local roads" är totalt livsfarligt, och ingenting man gör i vanliga fall. Det fungerar bara när vägen är nästintill spikrak med tydliga vita linjer. Att testa autopiloten på 30- eller 40-vägar, som sällan ser ut på det viset och som för det mesta är områden där det finns människor i närheten, skulle jag aldrig våga testa.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 11:57
av LarsB
mati skrev:
Men jag håller med, på tyska motorvägar utgör man i praktiken ett farthinder om man kör med autopilot eller farthållare just nu. Och även om man maxar hastigheten till den högsta möjliga som farthållaren tillåter så känns det inte direkt tryggt eftersom den inte är tillräckligt bra ännu för att klara så höga hastigheter. Det är inte avkopplande att köra så. Än så länge får vi köra som man gjorde på 80-talet, dvs utan farthållare. Och så får man hoppas att AP2 blir bättre snart.
Körde till södra Holland och tillbaka via Tyskland för ett par veckor sedan, upplevde inga problem med att jag "var i vägen" för någon utom vid något enstaka tillfälle. Körde med AP2 på maxhastighet (130) långa sträckor, en hel del även i vänsterfil men mest i filen näst längst till vänster. Där gick det oftast mellan 120 - 130 så det funkade bra.
Inga allvarligare hyss från AP2 heller. Dessutom stämde trip-kalkylatorn oförskämt bra. Trots kilometerlånga köer bitvis så stämde både ursprunglig ankomsttid och laddnivå väldigt bra med verklig när man kom fram till nästa SuC. Blev lite impad av detta faktisk.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 12:53
av Alfred
mati skrev:
Svenssons skrev:
Hur fungerar auto steer för AP2 på vägar med lägre maxhastighet än 50km/h? Gäller inte denna begränsning även AP2 förutom att AP2 även har begränsningen max 50km/h? Kan man köra med auto steer i 50km/h även på en 30- och 40-väg? Med AP1 går inte detta på alla vägar (så vidare du inte satt +10km/h och kör på en 40-väg) så om inte AP2 har samma begränsning så skulle alltså bilar med AP2 kunna köra snabbare med auto steer än bilar med AP1 under dessa förhållanden.
Ingen aning, mycket möjligt att det är som i AP1, det har jag aldrig testat. Jag har svårt att se vilka vägar det skulle gå att testa på i så fall. Att använda AP2-autosteer på sk "local roads" är totalt livsfarligt, och ingenting man gör i vanliga fall. Det fungerar bara när vägen är nästintill spikrak med tydliga vita linjer. Att testa autopiloten på 30- eller 40-vägar, som sällan ser ut på det viset och som för det mesta är områden där det finns människor i närheten, skulle jag aldrig våga testa.
Har heller aldrig vågat testa, men kan bekräfta att man med AP2 kan aktivera autosteer upp till 50km/h även på 30-väg. För mig väldigt märkligt att man får göra det, men inte kan använda det på prydlig 90-väg med tydliga linjer.

Överhuvudtaget tycker jag att det verkar som att AP2 än så länge inte läser skyltar alls, utan går på GPS-data för fartgränser. Det finns fördröjning på när bilen ändrar indikerad fartgräns jämfört med skyltningen och en landsväg i närheten av där vi bor som nyligen skyltades om till 80 istället för 90 är fortfarande 90-väg enligt bilen.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 15:49
av mati
Alfred skrev:
Överhuvudtaget tycker jag att det verkar som att AP2 än så länge inte läser skyltar alls, utan går på GPS-data för fartgränser. Det finns fördröjning på när bilen ändrar indikerad fartgräns jämfört med skyltningen och en landsväg i närheten av där vi bor som nyligen skyltades om till 80 istället för 90 är fortfarande 90-väg enligt bilen.
Det är en korrekt observation. AP2 läser inte av några skyltar. Det är GPS-data som visas. Den ser inte så mycket med kameran överhuvudtaget, förutom de vita strecken på vägen. Jag tror faktiskt att det är det enda som kameran gör. Det verkar som att allt annat sker än så länge via radarn. Autopiloten kan ju t.ex. inte heller följa andra bilar som AP1 gör. Det krävs ju ganska avancerad bildigenkänning för det, och det verkar inte finnas ännu.
Hinder upptäcks enbart när de avger en tydlig radarsignatur, dvs när de består av plåt eller liknande. Mjukare hinder som människor och cyklister missar bilen oftast helt och hållet. Och allt som uppfattas som ett hinder visas som bil i displayen. Förmodligen i brist på bättre vetande. Men även med bilar har den ganska ofta problem och upptäcker de inte eller för sent. För mig ploppar de upp lite som spöken och så försvinner de igen. Eller så hoppar de från sida till sida.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 24 apr 2017 16:48
av lejon1
När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 25 apr 2017 09:02
av Foluke
lejon1 skrev:
När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.
Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig! :D

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 25 apr 2017 09:16
av jojjewestin
EnTraktor skrev:
Min erfarenhet

AP1 - Max 150 km/h
AP2 - Max 130 km/h
På många vägar med mötande trafik - Max är skyltad hastighet eller skyltad hastighet + 10 km/h.
Hej, tack för bra feedback här.

Jag kör mest på E6 på västkusten ner till Malmö. Körde mellan Göteborg och Malmö i helgen och då var det max 135 hela vägen på den adaptiva farthållaren och max 130 på auto steer. Bilen är nästan ny och har paketet med autosteer. Jag ska faktiskt lämna in bilen på Kastrup den 2maj (handtag som inte fälls in) och ska då även ta upp detta och se om de vet mer än vi redan vet här.

Mvh

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 25 apr 2017 12:35
av mati
Foluke skrev:
Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig! :D
Det naturligtvis sant. Jag tycker också det är roligt att vara med i denna utveckling. Men det är synd och retligt att man har en bil som saknar grundläggande säkerhets- och komfortfunktioner i nuläget. Det är en liten tröst att de kanske kommer med en framtida uppdatering. Att Teslan med sin märkligt placerade vindrutetorkarvridknapp inte längre har regnsensor är kanske bara lite jobbigt och man vänjer sig vid det. Att den inte har autobroms eller döda-vinkel-varning och allt annat som fattas kan man tycka är en bagatell. Tills man hamnar i en olycka som hade kunnat förhindras om just dessa standardsäkerhetsfunktioner hade funnits. Då är det inte så kul längre.

Re: Maxhastighet cruise och autopilot

Postat: 25 apr 2017 13:11
av Alfred
Eftersom detta är min första Tesla är lyftet även med nuvarande nivå på AP2 som ett mirakel. Och uppdateringarna som rullar ut och orsakar besvikelse hos AP1-ägare smakar mumma för mig. Men förstår att det känns som ett nerköp för dem som bytt nu och haft AP1 innan.

Bästa sättet att hålla sig lycklig är att lyckas tygla sina förväntningar. Är inställd på lååång väntan innan jag får FSD. Ser det lite som att jag köpt en dyr Trisslott, med något bättre vinstchanser.

Men om de lyckas kommer ni som inte köpte på vaga löften stå där med skägget i brevlådan eftersom priset gått upp! :twisted:

(Och misslyckas de utan ny uppdatering av hårdvaran tänker jag hålla Tesla ansvariga för felaktig marknadsföring och kräva kompensation/åtgärd. Det utfallet kommer gräma er som köpt AP2, men valt bort FSD för att spara 30K mest!)

Jaja, lugn. Jag hör er. Otydlig bortre tidsgräns. När övergår "de har inte lyckats än" till "de har misslyckats"? Antar att det är där mitt skägg kilar fast i brevinkastet.. :roll: