Tillbaka i en fossilbil
Postat: 26 apr 2017 17:05
Jepp, idag och imorrn är jag förpassad till fossilbil. Min är inlämnad på RM Bilservice för byte av ruta och panoramataket som fick elaka stenskott för en månad sen.
Blev en BMW 520d sedan med M-paket. Har suttit och klurat på vad jag saknat hos min Model S och fick nu ett knippe mil att jämföra med en BMW.
Saknat:
* Bristen på vindbrus! Herregud vilken skillnad!
* Stereon. Även om denna var en "vanlig" så är där stor skillnad i bastrycket.
* Känslan i interiören när det inte knarrar i panelerna
* Takhöjden! Nu sitter man inte på ett jättelikt batteri i BMW:n, men det är rätt stor skillnad faktiskt.
* Drickahållare långt fram i mittkonsolen.
Saknar INTE:
* Vibrationer och muller från klumpen under huven.
* Röriga instrument och infodisplayer
* Trycka på knappar för att låsa/låsa upp och starta/stoppa motor.
* Förbrukningen! (Mer längre ner)
* Växellåda! Hur jäkla trög ska en bil vara? Kändes som om jag körde i frusen sirap. Automatlåda är det ska nämnas.
* Doften när man gör en kallstart och ska rensa snö på rutor och tak
* Att ha en växelspak
Förbrukningen hamnade på 0,58 per mil på väg hem från Microsoft i Akalla. Är väl godkänt för bilstorleken och automatlåda. Räknade om antalet (teoretiskt) förbrukade liter dinosaurieolja till wh/km och fick fram siffran 568,4 wh/km. Min Tesla kör jag på liknande vis på runt 185 wh/km den sträckan. 32% av BMW:ns förbrukning. Kunde alltså kört tre gånger så långt på samma resurser!
Nå, hoppas verkligen min bil blir klar till imorrn. Saknar den redan!
/Jocke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blev en BMW 520d sedan med M-paket. Har suttit och klurat på vad jag saknat hos min Model S och fick nu ett knippe mil att jämföra med en BMW.
Saknat:
* Bristen på vindbrus! Herregud vilken skillnad!
* Stereon. Även om denna var en "vanlig" så är där stor skillnad i bastrycket.
* Känslan i interiören när det inte knarrar i panelerna
* Takhöjden! Nu sitter man inte på ett jättelikt batteri i BMW:n, men det är rätt stor skillnad faktiskt.
* Drickahållare långt fram i mittkonsolen.
Saknar INTE:
* Vibrationer och muller från klumpen under huven.
* Röriga instrument och infodisplayer
* Trycka på knappar för att låsa/låsa upp och starta/stoppa motor.
* Förbrukningen! (Mer längre ner)
* Växellåda! Hur jäkla trög ska en bil vara? Kändes som om jag körde i frusen sirap. Automatlåda är det ska nämnas.
* Doften när man gör en kallstart och ska rensa snö på rutor och tak
* Att ha en växelspak
Förbrukningen hamnade på 0,58 per mil på väg hem från Microsoft i Akalla. Är väl godkänt för bilstorleken och automatlåda. Räknade om antalet (teoretiskt) förbrukade liter dinosaurieolja till wh/km och fick fram siffran 568,4 wh/km. Min Tesla kör jag på liknande vis på runt 185 wh/km den sträckan. 32% av BMW:ns förbrukning. Kunde alltså kört tre gånger så långt på samma resurser!
Nå, hoppas verkligen min bil blir klar till imorrn. Saknar den redan!
/Jocke
Skickat från min iPhone med Tapatalk