Sida 1 av 1

TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 08:47
av bjelkeman
The Boring Company, Tesla mm. 40 minuter.



Finns också i lägre upplösning på YouTube.


Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 09:21
av HerrNilsson
Tack för tipset!

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 11:13
av Jerker
Han vidhåller att man ska kunna köra en Tesla med AP 2.0 från kust till kust i USA i nov-dec i år. Då måste det ju hända en hel del...

Fascinerande att höra Elon prata. Det märks att han tänker runt fler hörn än de flesta andra och det är därför han ständigt kan överraska oss med nyheter som han verkar kunna förverkliga.

Hur många olika projekt har han initierat/tagit till framgång nu?
- Pay Pal m.fl i ungdomen (Zip2, X.com, Confinity)
- SpaceX
- Tesla motors
- Solar City
- Hyperloop
- Autonom bilkörning
- Artificiell intelligens - (Neuralink, OpenAI)
- The Boring company

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 12:46
av Teslaspolen
Glöm inte Neuralink.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 12:57
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Glöm inte Neuralink.
Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:02
av Anders77
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Glöm inte Neuralink.
Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.
Nej. Neuarlink har inget med bilarna att göra.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:03
av dstr
Han känns väldigt svävande kring model 3 och juli.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:06
av Jerker
Anders77 skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Glöm inte Neuralink.
Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.
Nej. Neuarlink har inget med bilarna att göra.
Nej, du har rätt, det ingår Artificiell Intelligens som jag hade som en egen punkt på min lista! Lägger till det på samma rad.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:08
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Glöm inte Neuralink.
Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.
Nej. Neuarlink har inget med bilarna att göra.
Nej, du har rätt, det ingår Artificiell Intelligens som jag hade som en egen punkt på min lista! Lägger till det på samma rad.
Njae, Neuralink och OpenAI är två olika företag.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:11
av Jerker
Jag har en invändning mot ett system av tunnlar under städerna på Östkusten i USA. Det är ju ett jordbävningsområde, så jag ser det som ett väldigt riskfyllt arbete. Visst, man vet var förkastningslinjerna går, men även om man undviker att korsa dem så lär det väl vara risk för ras inne i tunnlar som ligger bara några hundratals meter ifrån där jordskorporna glider mot varandra. Skulle inte vilja vara nere i en sån tunnel när det börjar skälva...

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 13:16
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Njae, Neuralink och OpenAI är två olika företag.
Neuralink är ett sätt att integrera AI med den mänskliga hjärnan. OpenAI är ett mer generellt projekt som syftar till att skapa en "god" artificiell intelligens där Neuralink är en tänkt tillämpning om jag har förstått det rätt. Hur som helst, hur dessa exakt förhåller sig till varandra så hör de båda till kategorin AI och jag lägger till även Open AI där.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 16:20
av Anders77
Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Glöm inte Neuralink.
Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.
Nej. Neuarlink har inget med bilarna att göra.
Nej, du har rätt, det ingår Artificiell Intelligens som jag hade som en egen punkt på min lista! Lägger till det på samma rad.
Neuralink har inte med AI eller bilen att göra utan det handlar om vår mänskliga hjärna. Ett sätt att plantera in minnen i vår egen skalle.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 16:22
av Anders77
Alltså vi skall inte få några AI chip som tänker själva i vår kropp. Utan få själva minnena lagda i antagligen någon form av minnes chip i skallen. Så tänkandet gör vi. Alltså inte AI.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 20:11
av JFAH
Anders77 skrev:
Alltså vi skall inte få några AI chip som tänker själva i vår kropp. Utan få själva minnena lagda i antagligen någon form av minnes chip i skallen. Så tänkandet gör vi. Alltså inte AI.
Det är väl både och om jag förstått ambitionen rätt. en form av augmentation av vårt tänkande. När du initierar en tanke om. ex. hur bygger jag en snabbladdare så hjälper den dig att visualisera och förstå och känna hur material beter sig och vilka egenskaper som du experimenterar med. Tänk om du vill designa en bil och kan vrida och vända på konstruktionen, den märker ut strukturellt svaga punkter och ger förslag på förändringar, mm, allt i huvudet utan att du behöver gå via tangentbord, mus och kommandogränssnitt och annat som bara blir i vägen.

Maskin och människa i symbios. Det säga att människans sämsta ganska är vår oförmåga att förstå exponentiella funktioner, men jag vet inte riktigt vad realismen är i detta. Men man skall ju inte slå vad mot Elon.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 01 maj 2017 23:13
av bjelkeman
Tunnlar för kollektivtrafik för bilar. Efter att ha kört i Los Angeles så förstår jag varför man tänker så. Men jag tror inte att det har jättemycket betydelse för städer med bra kollektivtrafik.

Men om man kan använda dem för att bygga hyperloopförbindelser så kan det ju vara intressant kanske?

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 10:11
av Surfaren
Ang. Neuralink så kan jag rekommendera denna: http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html

38000 ord men det finns nog inga genvägar om man vill förstå vad det handlar om ordentligt.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 10:16
av Legato
Jerker skrev:
Jag har en invändning mot ett system av tunnlar under städerna på Östkusten i USA. Det är ju ett jordbävningsområde, så jag ser det som ett väldigt riskfyllt arbete. Visst, man vet var förkastningslinjerna går, men även om man undviker att korsa dem så lär det väl vara risk för ras inne i tunnlar som ligger bara några hundratals meter ifrån där jordskorporna glider mot varandra. Skulle inte vilja vara nere i en sån tunnel när det börjar skälva...
Jag antar att det redan finns gott om tunnlar i LA, så jag förmodar att detta problem redan är löst?

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 10:57
av Kalle
Surfaren skrev:
Ang. Neuralink så kan jag rekommendera denna: http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html

38000 ord men det finns nog inga genvägar om man vill förstå vad det handlar om ordentligt.
+1 mycket bra genomgång av vad det handlar om.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 14:32
av gellerstam
Hur många gånger har ni sett talet för att snappa upp alla detaljer?

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 14:52
av tias
Elon har bemött farhågan om jordbävningar i ngt sammanhang med att en jordbävning påminner i mångt och mycket om vågor till havs. Den största förödelsen blir ovan jord.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 16:20
av AGCF
När jag lyssnar på Elon så känner jag att det är så jävla välbehövligt att ha en sån som honom i samtiden. Bästa inspirationen för alla slöa västerländska hjärnor som går på sparlåga. Det är så många som inte flyttar gränserna eller vågar prova nya lösningar när vi har det så bekvämt. Han är ju en helt vanlig människa som gör allt det där, det är otroligt inspirerande.

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 17:01
av Surfaren
gellerstam skrev:
Hur många gånger har ni sett talet för att snappa upp alla detaljer?
Jag har inte sett det alls. Läste istället textversionen på Electrek noggrant: https://electrek.co/2017/05/01/elon-mus ... ranscript/

Re: TED intervjun med Elon Musk

Postat: 02 maj 2017 18:02
av Jerker
tias skrev:
Elon har bemött farhågan om jordbävningar i ngt sammanhang med att en jordbävning påminner i mångt och mycket om vågor till havs. Den största förödelsen blir ovan jord.
Fast jag tänker på det som ligger tvärs förkastningslinjerna. Om en tunnel passerar en sån så är det illa. Då flyttar sig ena delen flera decimeter åt sidan och skär av tunneln. Det blir stopp och inget kan passera där längre förrän man reparerat.

Men det är kanske bara San Fransisco, av de större städerna, som ligger på en sån förkastningslinje? Att det är lugnare nere i marken när stora områden skakar förstår jag, men där marken verkligen flyttar sig...