Sida 1 av 1

Inmarsat 5-F4

Postat: 04 maj 2017 11:08
av vigge50
SpaceX nästa uppskjutning av satteliten Inmarsat 5-F4 är den 16e maj 01:20 vår tid. Då denna är på ungefär 6070 kg och ska till GTO så överstiger den tyvärr Falcon 9s gräns för att kunna landa igen på runt 5500 kg. SpaceX har förvisso inte sagt att de inte ska försöka landa men det är inte troligt att de kommer försöka.


Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 04 maj 2017 11:14
av bylund
16 maj?

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 04 maj 2017 11:27
av vigge50
bylund skrev:
16 maj?
Såklart, skrev visst fel. :roll:

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 11 maj 2017 22:01
av vigge50
IMG_0853.PNG

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 12 maj 2017 01:10
av Pontus
Avgör vikten på lasten om raketen kan landa igen eller inte? Tror jag har missat något här.

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 12 maj 2017 04:10
av pinussen
Det går väl mer bränsle ju tyngre last man har, då har man inte tillräckligt kvar för att göra inbromsningen för att landa.

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 12 maj 2017 07:48
av Alfred
Med tanke på att landningsställ saknas på bilden verkar det föga sannolikt att de tänker försöka landa. Blir nog en helt konventionell uppskjutning.

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 12 maj 2017 07:58
av JFAH
Pontus skrev:
Avgör vikten på lasten om raketen kan landa igen eller inte? Tror jag har missat något här.
Last + position avgör.vid GTO så är maxlasten runt 5.5 om landning skall göras. Conversly så får du mer last + landning with LEO. Det är så med flygning generellt, man får ett kalkylerat utfallsrum man måste hålla sig inom (ett sk. envelope) för att utan att krascha kunna ta sig stockholm - thailand. Det inkluderar sådana saker som flyghöjd, vind, last och fart. Spännande factoid är att man har ett envelope för start och landning också (i.e. tryck och temperatur (Implicit MSL) +last avgör start och landningssträcka och avgör huruvida planet kommer lyfta innan startbanans slut.

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 12 maj 2017 08:05
av Pontus
JFAH skrev:
Pontus skrev:
Avgör vikten på lasten om raketen kan landa igen eller inte? Tror jag har missat något här.
Last + position avgör.vid GTO så är maxlasten runt 5.5 om landning skall göras. Conversly så får du mer last + landning with LEO. Det är så med flygning generellt, man får ett kalkylerat utfallsrum man måste hålla sig inom (ett sk. envelope) för att utan att krascha kunna ta sig stockholm - thailand. Det inkluderar sådana saker som flyghöjd, vind, last och fart. Spännande factoid är att man har ett envelope för start och landning också (i.e. tryck och temperatur (Implicit MSL) +last avgör start och landningssträcka och avgör huruvida planet kommer lyfta innan startbanans slut.
Det var totalvikten inkl bränsle som avgjorde, ganska uppenbart om man hade orkat använda huvudet lite.

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 16 maj 2017 09:49
av gellerstam
Det gick alltså bra! Om ni undrade....

https://twitter.com/SpaceX

Re: Inmarsat 5-F4

Postat: 16 maj 2017 19:48
av LarsL
Dags att få igång Falcon Heavy då så att de slipper skrota ett första steg för den här typen av last.