Lånade en X P100D över helgen
Postat: 08 maj 2017 15:46
Tesla i Göteborg var snälla nog att låta mig ta en Model X P100D över helgen. Jag körde runt stan en del med ungarna i släptåg i lördags, och sen igår så åkte vi till Jönköping och tillbaks. Jag tänkte ni kanske ville läsa mina intryck där jag framförallt jämför med den Model S 85D jag kör till vardags.
Först lite bilder! Den vita skönheten bredvid min bil:

Var såklart tvungen att plåta bilens badge:

Fullkomligt normal förbrukning för en bil på 2,6 ton med Ludicrous mode:

Så till mina intryck... Det viktigaste först: jag älskar falkvingedörrarna. Jag fullkomligt älskar dem. De är ju hela poängen med den här bilen. Jag är glad att Tesla vågade satsa på att ta fram dem, för de är vad som gör bilen unik och värd att köpa, imho. Utan de dörrarna är den bara som en lite högre, lite mer rymlig och lite sämre Model S. Helt sjukt smidigt för barnen att hoppa in och ut även på trånga parkeringar. Väldigt smidigt att hjälpa att spänna fast barnen också, till skillnad från i Model S där det är sjuk akrobatik varenda gång. Och en av de stora höjdpunkterna var att fälla ut dörrarna när folk var i närheten, jösses vad folk stirrar
Jag gillar också X som en glidarbil. Man sitter högt och fint och vindrutan är fantastisk. Så skönt att bara glida runt stan så! Bilen var märkbart tystare än min S - vet inte om det beror på att den är en X eller om även nyare S är så mycket tystare. Känslan i övrigt är lite väl busslik jämfört med S - priset man betalar för att köra SUV. För att vara SUV uppför den sig riktigt fint, men den känns bra mycket klumpigare än en S. Dessutom konstaterar jag än en gång att jag inte gillar luftfjädringen. Styrningen känns mindre connected, bilen flyter fram, och man får ingen känsla för underlaget. Och då tyckte jag ändå den här bilen var markant mycket mer stötig än min S på stålfjädring (skillnaden kan mycket väl bero på 22" vs 19"). Men oavsett vilket så känns Model S väldigt mycket trevligare att köra. Och att titta på, för den delen.
Sen var det ju Ludicrous-mode på bilen som man såklart måste testa... Och vad ska man säga, bilen är snabb, snabbare än vad man skulle tro var möjligt för en sån klump. Samtidigt blev jag inte lika chockad av accelerationen som jag blev första gången jag provkörde P85D. Allt är relativt och man vänjer sig, antar jag. Det är kul att kunna få den maximala accelerationen då och då, men jag konstaterar faktiskt att för egen del skulle jag aldrig ge pengarna som skiljer upp till en P-modell om jag inte hade på tok för mycket pengar över - det blir inte värt det och min S 85D är faktiskt inte så mycket slöare. Det är skitkul, men det är inte 500 000 kr skitkul med tanke på vilken prestanda även 90D/100D har.
En annan sak jag reagerade över var förbrukningen. Jag tänkte att en X med 100 kWh borde komma nästan lika långt som min S med 85 kWh, men det stämde inte. Inte ens närapå. Med vår S brukar det gå att klara Göteborg-Jönköping tur och retur på ett ungefär. Med den här bilen gick det nästan 2/3 av batteriet bara på att komma dit. Det var inget problem att ladda CHAdeMO en kort stund i Jönköping, men jag blev ändå förvånad över törsten. När vi skulle hem var det ännu värre. I kraftigt regn med farthållaren satt på 100 km/h drog bilen ca 380 Wh/km! Det gör att för min del skulle jag nog inte vilja ha en X med mindre än 100 kWh.
Slutsatsen är faktiskt att jag inte är lika sugen på att byta till X nu som jag var före provkörningen. Jag skulle oerhört gärna ha just falkvingedörrarna... Men så mycket annat som vår bil gör bättre gör att jag hellre håller kvar i vår bil med tanke på kostnaderna för att byta. Jag tror att för familjesituationens skull så blir det säkert en X nästa gång vi byter bil, men istället för att byta nu så gör vi nog det nästa år istället. Och vem vet vad för kul teknik, tillval och batterialternativ som hinner komma till dess.
Först lite bilder! Den vita skönheten bredvid min bil:

Var såklart tvungen att plåta bilens badge:

Fullkomligt normal förbrukning för en bil på 2,6 ton med Ludicrous mode:

Så till mina intryck... Det viktigaste först: jag älskar falkvingedörrarna. Jag fullkomligt älskar dem. De är ju hela poängen med den här bilen. Jag är glad att Tesla vågade satsa på att ta fram dem, för de är vad som gör bilen unik och värd att köpa, imho. Utan de dörrarna är den bara som en lite högre, lite mer rymlig och lite sämre Model S. Helt sjukt smidigt för barnen att hoppa in och ut även på trånga parkeringar. Väldigt smidigt att hjälpa att spänna fast barnen också, till skillnad från i Model S där det är sjuk akrobatik varenda gång. Och en av de stora höjdpunkterna var att fälla ut dörrarna när folk var i närheten, jösses vad folk stirrar

Sen var det ju Ludicrous-mode på bilen som man såklart måste testa... Och vad ska man säga, bilen är snabb, snabbare än vad man skulle tro var möjligt för en sån klump. Samtidigt blev jag inte lika chockad av accelerationen som jag blev första gången jag provkörde P85D. Allt är relativt och man vänjer sig, antar jag. Det är kul att kunna få den maximala accelerationen då och då, men jag konstaterar faktiskt att för egen del skulle jag aldrig ge pengarna som skiljer upp till en P-modell om jag inte hade på tok för mycket pengar över - det blir inte värt det och min S 85D är faktiskt inte så mycket slöare. Det är skitkul, men det är inte 500 000 kr skitkul med tanke på vilken prestanda även 90D/100D har.
En annan sak jag reagerade över var förbrukningen. Jag tänkte att en X med 100 kWh borde komma nästan lika långt som min S med 85 kWh, men det stämde inte. Inte ens närapå. Med vår S brukar det gå att klara Göteborg-Jönköping tur och retur på ett ungefär. Med den här bilen gick det nästan 2/3 av batteriet bara på att komma dit. Det var inget problem att ladda CHAdeMO en kort stund i Jönköping, men jag blev ändå förvånad över törsten. När vi skulle hem var det ännu värre. I kraftigt regn med farthållaren satt på 100 km/h drog bilen ca 380 Wh/km! Det gör att för min del skulle jag nog inte vilja ha en X med mindre än 100 kWh.
Slutsatsen är faktiskt att jag inte är lika sugen på att byta till X nu som jag var före provkörningen. Jag skulle oerhört gärna ha just falkvingedörrarna... Men så mycket annat som vår bil gör bättre gör att jag hellre håller kvar i vår bil med tanke på kostnaderna för att byta. Jag tror att för familjesituationens skull så blir det säkert en X nästa gång vi byter bil, men istället för att byta nu så gör vi nog det nästa år istället. Och vem vet vad för kul teknik, tillval och batterialternativ som hinner komma till dess.