Hur många ladd kw klarar en Tesla S?
Postat: 17 maj 2017 11:30
Nu när Fortum börjar bygga sina 350kw laddare i höst, om det finns en CCS adapter, hur hög kw klarar modell S?
Bussar finns väl, kanske inte så kul att ha i andra avseenden men ändå.Mickep skrev:Hoppas det kommer några kompatibla bilar inom en snar framtid (till ett rimligt pris)
Låter märkligt med såna hastigheter i ett 75kilowatt batteriapkungen skrev:Om man laddar för mycket pålitlig SuC så begränsar de ju hastigheten så jag tror inte att de klarar så mycket mer utan att degraderas ytterligare. SuC har väl 135kw tillgängligt egentligen men bilarna tar inte emot det. Jag tror att Tesla med model 3 och nya batterier kommer att kunna öka detta
En gammal Nissan Leaf från 2010 utan batterikylning kan ladda med 47kW. Det är dubbla effeken mot kapaciteten. En toppmodern Tesla med batterikylning måste kunna bräcka en 7år gammal Nissan. Jag tror på apkungen här. Minst samma förhållande som Nissan dvs 150kW. Förmodligen mera, men kanske inte 350kW?!Smutt skrev:Låter märkligt med såna hastigheter i ett 75kilowatt batteriapkungen skrev:Om man laddar för mycket pålitlig SuC så begränsar de ju hastigheten så jag tror inte att de klarar så mycket mer utan att degraderas ytterligare. SuC har väl 135kw tillgängligt egentligen men bilarna tar inte emot det. Jag tror att Tesla med model 3 och nya batterier kommer att kunna öka detta
Nya battericellerna klarar troligen av högre laddeffekt än äldre. Hyundai Ioniq 28kWh klarar tex av uppåt 70 kW. Dubblas batterikapaciteten så kan effekten dubblas, dvs 140 kW på 56 kWh batteri.Smutt skrev:Låter märkligt med såna hastigheter i ett 75kilowatt batteriapkungen skrev:Om man laddar för mycket pålitlig SuC så begränsar de ju hastigheten så jag tror inte att de klarar så mycket mer utan att degraderas ytterligare. SuC har väl 135kw tillgängligt egentligen men bilarna tar inte emot det. Jag tror att Tesla med model 3 och nya batterier kommer att kunna öka detta
Verkar märkligt att den har sin topp när batteriet är mer än 70% laddat. Tesla har väl sin neråt 20% när det börjar minska.Svenssons skrev:Nya battericellerna klarar troligen av högre laddeffekt än äldre. Hyundai Ioniq 28kWh klarar tex av uppåt 70 kW. Dubblas batterikapaciteten så kan effekten dubblas, dvs 140 kW på 56 kWh batteri.Smutt skrev:Låter märkligt med såna hastigheter i ett 75kilowatt batteriapkungen skrev:Om man laddar för mycket pålitlig SuC så begränsar de ju hastigheten så jag tror inte att de klarar så mycket mer utan att degraderas ytterligare. SuC har väl 135kw tillgängligt egentligen men bilarna tar inte emot det. Jag tror att Tesla med model 3 och nya batterier kommer att kunna öka detta
En tumregel idag är 3C, vilket innebär, är batteriet på 50kwh, då klara den att laddas med 150kw.Smutt skrev:Låter märkligt med såna hastigheter i ett 75kilowatt batteriapkungen skrev:Om man laddar för mycket pålitlig SuC så begränsar de ju hastigheten så jag tror inte att de klarar så mycket mer utan att degraderas ytterligare. SuC har väl 135kw tillgängligt egentligen men bilarna tar inte emot det. Jag tror att Tesla med model 3 och nya batterier kommer att kunna öka detta