Sida 1 av 1
Privatleasing eller köpa?
Postat: 22 maj 2017 23:28
av peken
Min fru funderar på allvar att byta sin Golf 1,6 TDI -09. Och lite påverkad har hon visst blivit av mig och det kommer att bli en elbil

Nya e-golf eller en Ionic. Vi lånade hem en e-golf idag som hon gillade. Tror mycket beror på att den påminner mycket om hennes nuvarande bil. Hon har kört Ionic också men det var några månader sedan och hon gillade den också, men Golfen tilltalar lite mer men är tyvärr lite dyrare.
Nu till saken. Hon är lite orolig över andrahandsvärde på bilen om hon väljer att köpa den. Det kommer nog hända mycket inom elbilsutvecklingen under de kommande åren vilket ju kan påverka hur lätt det är att sälja den sedan och få en vettig peng för den. Jag funderar själv mycket på det där hur jag ska göra när jag väl får min Model 3, just av samma anledning. Men jag har ju lite mer tid på mig att fundera.
Vad säger ni? För och nackdelar med privatleasing vs köpa?
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 00:21
av Smutt
S75 är en bra bil! Laddar gratis till skillnad mot förslagen
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 01:06
av joel80
Jag tror andrahandsvärdet på elbilar även av den generation som säljs nu kommer att stå sig bra. Marknaden växer rejält nu och den stora massan som endast har möjlighet att köpa begagnade bilar får också upp ögonen för elbilar. Jag tror att om 3-4 år kommer de relativt få elbilar på begagnatmarknaden att vara mer eftertraktade än de fossila.
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 05:58
av mati
Jag tror också att andrahandsvärdet på diesel/bensinbilar är betydligt osäkrare. Naturligtvis kommer det bättre elbilar framöver men som Joel säger så vill begagnadköparna också ha elbil om några år. Det är inte så mycket räckvidden som är problemet idag, det är främst priset på en ny elbil. Begagnade elbilar är inte svårsålda tror jag.
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 07:08
av LarsL
Tror också att andrahandsvärdet kommer hålla sig bra för elbilar. De bilar som har kort räckvidd nu kommer att upplevas som bättre om tre år eftersom laddnätverket är så mycket mer utbyggt då

Dessutom har nog folk i allmänhet börjat vakna och inser att det är grymt billigt att köra på el och med en begangnad elbil blir det ännu billigare.
Skulle däremot inte rekommendera någon att köpa en dieselbil. Den ska absolut privatleasas eftersom den kan bli en riktig lemon. Det här verkar också folk börja förstå när man snackar med dem om att skaffa ny bil.
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 10:02
av peken
Tack för er input! Här går det undan. Idag beställdes en e-golf. Och det blir ett rent köp. Slipper man fundera på miltal och övrigt slitage utöver det normala.
Så nu får jag puttra runt i min fossilbil medan frun åker elbil. Hoppas jag får låna den ibland

Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 23 maj 2017 12:15
av Bjelke
peken skrev:Tack för er input! Här går det undan. Idag beställdes en e-golf. Och det blir ett rent köp. Slipper man fundera på miltal och övrigt slitage utöver det normala.
Så nu får jag puttra runt i min fossilbil medan frun åker elbil. Hoppas jag får låna den ibland

+1

Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 26 maj 2017 12:55
av _TonyV
peken skrev:Tack för er input! Här går det undan. Idag beställdes en e-golf. Och det blir ett rent köp. Slipper man fundera på miltal och övrigt slitage utöver det normala.
Så nu får jag puttra runt i min fossilbil medan frun åker elbil. Hoppas jag får låna den ibland

Vad roligt.. Vad gjorde att lotten tillslut föll på e-golf och inte Ionic. Vet att Hyndain får man inte leveranstid på, hur är det med Golfen?
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 26 maj 2017 13:12
av peken
_TonyV skrev:peken skrev:Tack för er input! Här går det undan. Idag beställdes en e-golf. Och det blir ett rent köp. Slipper man fundera på miltal och övrigt slitage utöver det normala.
Så nu får jag puttra runt i min fossilbil medan frun åker elbil. Hoppas jag får låna den ibland

Vad roligt.. Vad gjorde att lotten tillslut föll på e-golf och inte Ionic. Vet att Hyndain får man inte leveranstid på, hur är det med Golfen?
Det var väl fler faktorer. Framförallt gillar hon sin nuvarande golf. Så detta blir ju bara en nyare, finare, bättre golf än den hon har. Man har möjlighet att fjärrstyra laddning, klimat etc via mobilen vilket man inte kan göra med ionicen. Sen känns golfen väldigt välbyggd och det känns att det är hög kvalitet på bilen.
Jag har en kollega som beställde en Ionic den 21 december ifjol. Han har fått preliminärt besked att han får sin bil i slutet av juli.
Vi beställde e-golfen i tisdags (23 maj). Och enligt försäljaren så skulle vi få bilen mellan v 27 och v 30. Så vi är inställde på v 30 (24-28 juli). Så det är bra om de lyckas leverera bilen till dess tycker jag!
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 26 maj 2017 14:24
av _TonyV
Ja det är ju relativt snabbt i dessa kretsar..
Man kanske ska masa sig 200m till DinBil och se ifall det går känna-å-klämma på en ny e-golf då..
Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 26 maj 2017 18:47
av peken
_TonyV skrev:Ja det är ju relativt snabbt i dessa kretsar..
Man kanske ska masa sig 200m till DinBil och se ifall det går känna-å-klämma på en ny e-golf då..
Jag rekommenderar att låna hem. Så man kan testa bilen i lugn och ro. Lära känna bilen lite bättre än vid en snabb provtur. Jag har lånat hem en Ionic en gång, hämtade den innan de stängde och lämnade igen den morgonen dagen efter då de öppnade. För två helger sedan lånade jag hem en BMW I3 från lördagen precis innan stängning till måndag morgon. Det är ju det bästa, då hinner man verkligen testa. Den var lite för opraktisk för oss. Gillade inte bakdörrarna
Vi lånade även hem en e-golf över natten. Vi lånade den från måndagen till tisdag morgon. Ett par timmar senare var bilen beställd

Re: Privatleasing eller köpa?
Postat: 27 maj 2017 09:06
av HelectriC
När vi köpte eGolfen för två år sedan, så gick också tongångarna i "hur går det med andrahandsvärdet, vad händer när den ska säljas". När jag för några veckor sedan droppade in hos Opel för att prata lite ampera-e, så kom vi in på inbytesdiskussionen. Han hintade då att dom inte ens ville ta bensin eller dieselbilar i inbyte, bara rena elbilar eller hybrider som gäller nu. Så där har du svaret på frågan

nu har ju självklart Norge kommit lite längre, men om några år kan det var liknande situation i Sverige.