Sida 1 av 1

Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 14:33
av mickeisol
http://insideevs.com/spacex-ceo-believe ... -industry/

Of course, continually improving both product and process to bring costs down is a big part of the picture at Tesla too. Mueller relates a conversation he had with Elon about the relative costs of a Merlin rocket engine and a Model S (which some have compared to a rocket). “[Elon] asked me, ‘How much do you think it costs to make a Model S?’ And I’m like, ‘I don’t know; 50 thousand dollars?’ He said, ‘No, about 30 thousand dollars.’ That’s the marginal cost for that car.”

Inte undra på att man känner sig lite brutalt r*v k*d :lol: .

Men allt snack om att inte model 3 för $35000 inte skulle bli lönsamt, är såklart skitsnack.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 14:34
av ochso
Bra och informativ rubrik!

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 14:46
av MSO
Jo, men marginalkostnaden för en (1) bil är väl kraftigt skilt från vad som är rimligt att ta betalt per bil inkl allt. R&D, laddnätverk, investeringar, transporter, SC-nätverk, mm, mm, mm ska ju finansieras också.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 14:52
av AGCF
Har hört någon siffra på 70 000 kr för en saab eller volvo för 10 år sen, oklart vad som räknades med och inte :)

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 15:09
av mickeisol
Om billigaste model s kostar $69500 i USA, så har dom ju en bra intäkt på varje bil, även på billigaste.

ifall batteriet skulle kosta ungefär halva bilen $15000 (/85kwh= $176/kwh). Tja då har ju tesla legat i LG-bolts härad hela tiden.
En sak är klar, tesla går inte med förlust på varje bil som dom säljer.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 16:38
av vigge50
Frågan är bara när den diskussionen höll rum, är det nyligen eller i början då de tänkt sälja Model S med 40 kWh batteri?

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 19:40
av Svenssons
vigge50 skrev:
Frågan är bara när den diskussionen höll rum, är det nyligen eller i början då de tänkt sälja Model S med 40 kWh batteri?
Kan dock vara billigare produktion idag än 2012, särskilt på batterier.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 20:34
av Bjelke
AGCF skrev:
Har hört någon siffra på 70 000 kr för en saab eller volvo för 10 år sen, oklart vad som räknades med och inte :)
Jag jobbar med en av deras konstruktörer och han sa typ 65000kr om jag inte minns fel, så det låg nog däromkring...
Edit: SAAB alltså...

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 20:47
av Legato
Om man känner sig blåst varje gång man betalar ordentligt över marginalkostnaden så blir livet svårt att leva...

En bil är ju på intet sätt ett extremt exempel. Fundera på en ögonlaser-operation eller en mjukvara istället... Lär väl vara över 99% marginalintäkt på väldigt mycket produkter, men det är ju ganska ointressant att titta på som konsument. De har ju ofta lagt extremt stora kostnader på utveckling eller maskiner istället.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 21:50
av bullen
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 21:51
av Jerker
bullen skrev:
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva
...eller på Office 365 som man laddar ner från nätet och får automatiska uppdateringar till?

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 21:53
av MSO
Eller marginalkostnaden för en förse ytterligare en Model S med autopilotmjukvara.

Ett mått som är orelevant helt enkelt.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 22:09
av bullen
Inte helt irrelevant. Det är tex ett bra mått på Tesla’s potentiella vinst och en bra jämförelse mellan fossiler o elbilar när volymerna ökar

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 23:06
av Legato
bullen skrev:
Inte helt irrelevant. Det är tex ett bra mått på Tesla’s potentiella vinst och en bra jämförelse mellan fossiler o elbilar när volymerna ökar
Japp. I allra högsta grad relevant för företaget, men som sagt helt irrelevant för konsumenten. Värdet av produkten/tjänsten för brukaren har ju inget med företagets marginalkostnad att göra.

Re: Jaha ja...

Postat: 30 maj 2017 23:09
av bullen
Håller med 110% och det hoppas jag framgick av mitt inlägg

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 00:01
av Torkel
bullen skrev:
Det är ju förhållandet mellan fasta kostnader och marginalkostnad som gör elbilar så dyra IDAG Det är så få bilar som delar på en fast kostnad och utveckling..
Vad tror ni marginalkostnaden är på ett Microsoft Office paket? En hundring kanske för kartong o DVD skiva
En hundring? Ett par kronor snarare. Jag kan som privatperson köpa 25 flyttlådor och en 25-pack skivor för under 200.

Är det inte så ändå att Tesla vill tjäna pengar på Model S för att kunna ha mindre marginaler på Model 3?

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 03:55
av LarsL
Jo, det svåra blir ju att skaffa sig marginal på Model 3.

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 09:10
av Legato
bullen skrev:
Håller med 110% och det hoppas jag framgick av mitt inlägg
Yes. Mitt "japp" var menat som ett instämmande i det du skrev :)

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 09:27
av mickeisol
LarsL skrev:
Jo, det svåra blir ju att skaffa sig marginal på Model 3.
Nej det behövs ju inte lika hög marginal när det slås ut på flera bilar.

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 10:06
av Jerker
mickeisol skrev:
LarsL skrev:
Jo, det svåra blir ju att skaffa sig marginal på Model 3.
Nej det behövs ju inte lika hög marginal när det slås ut på flera bilar.
"Det är omsättningen som gör susen! sa knallen som sålde 5-öres skosnören för 4 öre."

Re: Jaha ja...

Postat: 31 maj 2017 14:55
av danni
Samtidigt så har ju Tesla en bruttomarginal på runt 25% enligt alla deras finansrapporter...