Sida 1 av 1

Fordonsskatt

Postat: 03 jan 2015 17:32
av Pontus
Idag är det väl så att alla bilar som släpper ut mindre än 111 g slipper skatt?
Om jag har två bilar och snittet är mindre än 222?
Hade väl varit trevligt med en sådan uppmuntran.

Re: Fordonsskatt

Postat: 03 jan 2015 17:36
av lator
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Slå ihop utsläppen från de bilar du använder och ta ett snitt. Så är det ju för biltillverkarna...

Re: Fordonsskatt

Postat: 03 jan 2015 18:01
av Pontus
De är ju lite så för hybriderna också, där har man en fossilmotor som blir skattebefriade.

Re: Fordonsskatt

Postat: 05 jan 2015 13:23
av Herr X
Pontus skrev:
Idag är det väl så att alla bilar som släpper ut mindre än 111 g slipper skatt?
Om jag har två bilar och snittet är mindre än 222?
Hade väl varit trevligt med en sådan uppmuntran.
Om jag dagligen kör en stor pickup med en mullrande V8 som släpper ut 222g CO2/km men också är ägare till en blybatteridriven Citroën från 1986 som knappt startar, men släpper ut 0g CO2/km, så ska jag alltså undantas beskattning?

Det intressanta är väl vilken bil man kör med? Det är den lägre miljöpåverkan som ska belönas med lägre skatt, inte den teoretiska möjligheten att kunna reducera utsläppen (det visade ju sig vara ett stort misstag att ge subventioner till köpare av etanolbilar när det begav sig - etanolbilisterna körde ju ändå bara på bensin eftersom det var billigare).

Re: Fordonsskatt

Postat: 05 jan 2015 14:24
av Pontus
Jo men så blir det ju redan nu med hybrid bilarna. Läste för ett bra tag sedan en elbilskritiker som tyckte att så länge elbilen inte kan köras 9 timmar i sträck med full last och ett släp på 1500 kg så ska det inte kallas för en bil. En hybrid klarar det men med vilken miljöpåverkan? En hybrid slipper skatt bara den här möjlighet att ha ett lågt snitt, om jag har två bilar har jag också möjlighet till ett lågt snitt, men allt kan ju missbrukas eller ha lite olika referenser ex vad sim är en bil.

Re: Fordonsskatt

Postat: 05 jan 2015 14:39
av Herr X
Pontus skrev:
Jo men så blir det ju redan nu med hybrid bilarna. Läste för ett bra tag sedan en elbilskritiker som tyckte att så länge elbilen inte kan köras 9 timmar i sträck med full last och ett släp på 1500 kg så ska det inte kallas för en bil. En hybrid klarar det men med vilken miljöpåverkan? En hybrid slipper skatt bara den här möjlighet att ha ett lågt snitt, om jag har två bilar har jag också möjlighet till ett lågt snitt, men allt kan ju missbrukas eller ha lite olika referenser ex vad sim är en bil.
Jag är ingen påhejare av hybridbilar och tycker att det är fel att dessa subventioneras. Dagens fossildrivna bilar är onödigt dyra för sina ägare och ytterligare ett drivsystem gör bilen ännu mer komplex och benägen att gå sönder. Det gynnar endast biltillverkarna att samhället satsar på hybridbilar, då de kan säkerställa att bilverkstäderna fortfarande har fulla orderböcker och dessutom kan håva in ytterligare intäkter när det parallella framdrivningssystemet också går sönder.
Då är det bättre att bara fokusera på en massiv subvention av elbilar så att världens biltillverkare får en klar och tydlig signal om var de ska lägga sina forskningsresurser. Ibland hör man korkade politiker prata om att framtiden kommer bestå av en mängd alternativa bränslen och att dessa ska leva sida om sida i någon slags mysig bränslesymbios. Det som kommer att ske är att marknaden kommer att välja bort dyra och svårtillgängliga bränslen och en vinnare kommer att utkristalliseras; elbilen (som ju kan köras på samtliga kända bränslen).

Re: Fordonsskatt

Postat: 05 jan 2015 15:10
av Wahll
Det är därför så många gillar Tesla. En lilleputt som stökar till det för en cementerad billindustri.

Re: Fordonsskatt

Postat: 05 jan 2015 18:16
av lator
lator skrev:
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Slå ihop utsläppen från de bilar du använder och ta ett snitt. Så är det ju för biltillverkarna...
Vet inte om sarkasmen lyste igenom så mycket som det var tänkt... ;) Saken är ju den att biltillverkarna anpassar sig väldigt snabbt efter de regler och förordningar som finns. Jag tycker att det är direkt löjligt av Aston Martin att sälja en pjuttbil under sitt namn. Låt alla tillverka vad de vill och ta betalt för drivmedlet utifrån vad det egentligen gör för skada. Då får vi en automatisk utgallring av "oljepråmar". Att höja vägskatten med en femhundring påverkar ju inte gemene mans bilval.

Re: Fordonsskatt

Postat: 14 sep 2015 14:49
av Tjell
Som en information till alla som inte redan är Tesla-ägare och/eller inte vet ännu: Fordonsskatten efter att friperioden gått över är 360:-/år. Det är den grundavgift som tas ut på alla fordon. (Uppgifterna kommer från Transportstyrelsen 150914)

Re: Fordonsskatt

Postat: 14 sep 2015 17:16
av Pontus
Jag har en liten Golf med dragkrok också som är köpt 2 månader innan Teslan kom, den här gått 120 mil och till 80% till byggvaruhus som har gratis släpvagn. Teslan är ca 3 månad och har gått ca 800 mil. Så det ger sig nästan själv, har man en Tesla kör man inte den andra bilen i onödan dvs. Alla som har en Tesla borde få ha en till bil skattefritt :D