Sida 1 av 2
75 blir 80?
Postat: 08 jun 2017 21:51
av Wilson
Min i3a är sjuk (lång historia, vi tar det en annan gång), så nu åker jag Merca-diesel till dess att den har frisknat till igen. Tog en sväng till MoS, och väl där måste man ju hälsa på hos Tesla. Egentligen livsfarligt när man känner så där sig lite extra övertalningsbar, efter några dagar i fossilträsket.
Hursomhelst fick jag besked om att 75an är på väg ut, och i framtiden är det 80 och 100kWh som gäller för S och X. Att 90an skulle försvinna visste jag, men 80 var nytt för mig. Kan ju iofs vara ett missförstånd, men säljaren verkade säker på sin sak.
Någon av er som hört något liknande? Gissningsvis är det väl då en mindre variant av 100-batteriet, med den nya paketeringen. För inte kan det väl vara så att man redan nu börjar stoppa in 2170-celler i de stora bilarna?
Re: 75 blir 80?
Postat: 08 jun 2017 21:58
av HelectriC
Det var ju verkligen nåt nytt. Inte läst på amerikanska sidor om det.
Re: 75 blir 80?
Postat: 08 jun 2017 22:04
av vigge50
Wilson skrev:Min i3a är sjuk (lång historia, vi tar det en annan gång), så nu åker jag Merca-diesel till dess att den har frisknat till igen. Tog en sväng till MoS, och väl där måste man ju hälsa på hos Tesla. Egentligen livsfarligt när man känner så där sig lite extra övertalningsbar, efter några dagar i fossilträsket.
Hursomhelst fick jag besked om att 75an är på väg ut, och i framtiden är det 80 och 100kWh som gäller för S och X. Att 90an skulle försvinna visste jag, men 80 var nytt för mig. Kan ju iofs vara ett missförstånd, men säljaren verkade säker på sin sak.
Någon av er som hört något liknande? Gissningsvis är det väl då en mindre variant av 100-batteriet, med den nya paketeringen. För inte kan det väl vara så att man redan nu börjar stoppa in 2170-celler i de stora bilarna?
Jag trodde tidigare att 2170 skulle komma till Model S och Model X först till hösten men jag mindes nog fel av följande sen juli förra året.
At the Gigafactory event yesterday, Elon Musk said that the first vehicle battery packs will come out of the factory in about 6 months and will be used as development battery pack for the Model 3.
In 8 to 9 months, battery packs for the Model S and X will also rollout for validation and for production in the following months.
Jag förstod det som 6-9 månader efter batteriproduktionen hade startat men om de är sen de uttalandet så borde de ha börjat testa 2170 batterier i Model S och Model X nu under våren och kanske snart är redo att släppa det till försäljning.
Spännande men även lite förvirrande att de fortsätter ändra batteristorlekarna, vi får se om de höjer priserna för de extra 5 kWh.
Re: 75 blir 80?
Postat: 08 jun 2017 22:13
av vigge50
Undra om vi pratar om att de kommer ske nu samtidigt som 90 försvinner eller om de är senare i år?
Re: 75 blir 80?
Postat: 08 jun 2017 22:18
av Wilson
HelectriC skrev:Det var ju verkligen nåt nytt. Inte läst på amerikanska sidor om det.
Nej, egentligen brukar väl Electrec och gänget vara snabbast på att snappa upp sådant, så det tyder väl på att det inte är helt säkert.
vigge50 skrev:
Jag trodde tidigare att 2170 skulle komma till Model S och Model X först till hösten men jag mindes nog fel av följande sen juli förra året.
vigge50 skrev:
Jag förstod det som 6-9 månader efter batteriproduktionen hade startat men om de är sen de uttalandet så borde de ha börjat testa 2170 batterier i Model S och Model X nu under våren och kanske snart är redo att släppa det till försäljning.
Spännande men även lite förvirrande att de fortsätter ändra batteristorlekarna, vi får se om de höjer priserna för de extra 5 kWh.
Säljaren sade att de själva fick informationen i förra veckan. Jag fick ingen indikation om tidshorisont eller prisnivå. Men din första spaning om hösten är ju faktiskt inte så förfärligt långt bort.
Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 11:15
av Seregon
Wilson skrev:Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Elon har väl skrivit att det största som får plats är 70 kWh, och sedan verkar det troligt att grundutförandet är på under 60 kWh. De siffror som flyter runt som mest frekvent vad jag har sett är 55 och 70 kWh.
Sedan kanske det blir så att S/X landar på 80/100(/120) när de väl får de nya cellerna.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 11:45
av Smutt
Seregon skrev:Wilson skrev:Om detta stämmer är det väl ett tecken på att Tesla försöker att ytterligare differentiera 3 från S och X. Nu är väl konsensus att 3an får 60 och 75 kWh?
Elon har väl skrivit att det största som får plats är 70 kWh, och sedan verkar det troligt att grundutförandet är på under 60 kWh. De siffror som flyter runt som mest frekvent vad jag har sett är 55 och 70 kWh.
Sedan kanske det blir så att S/X landar på 80/100(/120) när de väl får de nya cellerna.[/quote
Spionen på fabriken sa minsta 60 i M3
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 12:06
av Seregon
Smutt skrev:Spionen på fabriken sa minsta 60 i M3
Ah, det har jag missat. Det lovar ju gott och innebär att det kanske inte finns något jätteskäl att behöva vänta på det större batteriet om det bara är 10 kWh skillnad.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 12:21
av Wilson
Det verkar som att Elon sagt 75 som max, men jag minns också rykten om att man testat just ett 70kWh paket i 3an.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 14:59
av vigge50
Allt detta gör mig väldigt fundersam, om de skulle byta ut 75 kWh batteriet mot ett 80 kWh batteri så har jag svårt och tänka mig att de skulle höja priset, dyrare instegsmodell av Model S och Model X är nog det sista Tesla behöver just nu. Samtidigt så skilljer det nu över 300 000 kr mellan Model S 75 och Model S 100D, om skillnaden i batteristorlek minskar men prisskillnaden är kvar så lär ännu färre gå för ett 100 kWh batteri även om både uppdaterad laddare och luffjädring ingår. En prissänkning av 100D känns också osanolikt kort efter den senaste höjningen men denna uppdateringen kanske inte kommer förrän i höst då kanske det är andra förutsättningar.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 16:29
av MSO
vigge50 skrev:Allt detta gör mig väldigt fundersam, om de skulle byta ut 75 kWh batteriet mot ett 80 kWh batteri så har jag svårt och tänka mig att de skulle höja priset, dyrare instegsmodell av Model S och Model X är nog det sista Tesla behöver just nu. Samtidigt så skilljer det nu över 300 000 kr mellan Model S 75 och Model S 100D, om skillnaden i batteristorlek minskar men prisskillnaden är kvar så lär ännu färre gå för ett 100 kWh batteri även om både uppdaterad laddare och luffjädring ingår. En prissänkning av 100D känns också osanolikt kort efter den senaste höjningen men denna uppdateringen kanske inte kommer förrän i höst då kanske det är andra förutsättningar.
Nu är ett 80-pack väldigt ologiskt. Å andra sidan är ett sådant kanske inte helt oväntat när Model 3 väl är uppe och snurrar. Det skulle ju öka avståndet till, och minska kannibaliseringen på, Model S.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 16:46
av Surfaren
Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Jag hade hoppats på 80 till Model 3 men Elon har som sagt redan berättat att 75 är det mesta som får plats i nuläget. Om Model 3 finns med 75 och Model S med 80 så kanske dom får ungefär samma räckvidd?
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 16:51
av Smutt
Borde ju bli M3 60 M3 75 S 100 S 120 för att dela upp kunderna rätt mellan modellerna
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 17:16
av mattiasottosson
Surfaren skrev:Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip...

Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 17:18
av Smutt
mattiasottosson skrev:Surfaren skrev:Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip...

Jag har en S60 räcker alldeles utmärkt så du kommer bli sjukt nöjd

Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 17:22
av Gustafsson
Cellerna utvecklas ju hela tiden, var det inte ca 5% / år i ökad kapacitet ? I så fall räcker det ju med att man använder de senaste cellerna av samma fysiska storlek å antal som tidigare. Inga ändringar i montering eller verktyg mm behövs ju då. Bara ny batterikemi eller nåt. Det var väl så 70 blev 75 ? Känns snart dags för uppdatering till 80 kan jag tycka.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 17:57
av bjelkeman
mattiasottosson skrev:Surfaren skrev:Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip...

De började bygga AP2 bilar när min AP1 bil fortfarande var på en båt till Europa. Bara att vänja sig. Här haglar det nya uppgraderingar titt som tätt. 5kWh är i princip inte en skillnad man märker.
(Min AP1 är dock fortfarande bättre än AP2

)
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 18:42
av rightnow
mattiasottosson skrev:Surfaren skrev:Märkligt ändå om en säljperson i MoS skulle fått info om detta och vi inte hört ett knyst om det på internet i övrigt. Organisationen i Sverige får ju tyvärr ofta veta saker av att läsa det här eller på Elons twitter.
Beställde en S75D idag och fick lite ont i magen när jag såg det här. Säljaren i Täby hade ingen vetskap om att det var några förändringar på gång gällande 75 -> 80, men han sa samtidigt att de oftast inte har tillgång till mer info än allmänheten när något nytt är på gång.
Så här sitter jag med mitt magknip...

Ne, ha inte det! Din 75 blir knappast omodern bara för att det kommer en 80. Jag köpte en 90 med vetskapen att den försvinner idag.
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 19:24
av Smutt
Det som skulle orsaka enorm magsmärta skulle vara ett liv utan någon Tesla

Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 20:13
av apkungen
Ganska säker på att batterierna i 90an är av samma konstillation som 70an och 75an är samma som 100an. Tror att det här med 80an är nån på tesla som inte har koll. Skulle inte vara första gången de anställt pappskallar. Tur att de gör så bra bildar att de säljer dig själva!
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 20:14
av LarsL
Funkar bilen nu så funkar den även om det kommer något bättre. Och ska du vänta på den bästa Teslan så får du vänta läääänge.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 20:49
av mattiasottosson
Det råder inga tvivel om att jag kommer vara helnöjd med bilen även om konfigurationen ändras på sikt. Har längtat som ett barn på julafton på att ekonmin ska tillåta en beställning. Kommer däremot inte ifrån att det ändå skulle svida lite om man hamnar mitt i en brytpunkt för en produkt som kostar nära miljonen. Hade exempelvis aldrig beställt en ny macbook med skylake en vecka innan wwdc, även om den fungerar lika bra nu som när den släpptes i höstas.
Gillar ändå att det går framåt så snabbt hos Tesla, både på mjukvaru- och hårdvarufronten, jämfört med de mer traditionella bilmärkena. Där känns det som att kommer en facelift och sen står det still i tre-fyra år.
70-packet fanns väl bara ett år innan det ersattes av 60/75 tex?
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 21:39
av vigge50
Gustafsson skrev:Cellerna utvecklas ju hela tiden, var det inte ca 5% / år i ökad kapacitet ? I så fall räcker det ju med att man använder de senaste cellerna av samma fysiska storlek å antal som tidigare. Inga ändringar i montering eller verktyg mm behövs ju då. Bara ny batterikemi eller nåt. Det var väl så 70 blev 75 ? Känns snart dags för uppdatering till 80 kan jag tycka.
Cellerna utvecklas inte hela tiden, forskningen går framåt hela tiden men det är inte allt som sätts in i Teslas produkter. 90 kWh batteriet är en 6% förbättring över 85 och 100 kWh batteriet var endast ny design av packeteringen så ska man titta på cellerna så har de endast förbättrats med 6% sen 2012.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 23:23
av Gustafsson
Har för mig att Musk hävdade just det dock.
Re: 75 blir 80?
Postat: 09 jun 2017 23:35
av vigge50
Gustafsson skrev:Har för mig att Musk hävdade just det dock.
Ja, de har sagt att batteripacket till Model 3 är 30% energi tätare än de första i Model S 2012 så de blir i snitt 5,4% per år men de ska vara räknat på packet och inte cellen i sig. Vi vet ju också att Tesla Model S ska få 2170 batterier så om de kommer senare i år så har de förbättrats i snitt 5,4% per år. Detta betyder dock inte att de har släppt nya batterier varje år utan förbättringarna av Model S tillförs stegvis när Tesla anser att de känns lägligt. Vi vet att steget mellan 90 till 100 kWh batteriet egentligen var 16% men de delade inte upp detta på tre steg bara för att ha 6% förbättring mellan varje uppdatering.