Sida 1 av 2
Wall Box
Postat: 15 jun 2017 18:34
av Tobias L
Hej
Är det någon som hört hur lång leveranstid det är på Wall Box eller var man kan köpa? De är slut i lager i Väsby och nu råder en väntelista. De kunde inte säga alls när de får in dem i lager igen heller.
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 19:54
av Anders77
Be dem kolla andra städer sen får du åka på en Road tripp

Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 20:36
av dhanjel
Lite relaterat, får man åka och köpa en även om man inte än har en Tesla?
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 20:38
av Smutt
dhanjel skrev:Lite relaterat, får man åka och köpa en även om man inte än har en Tesla?
Nej
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 20:52
av Mthsv05
Jag fick hem min wallbox ca en månad innan jag fick bilen, de kopplade den till mitt vin nummer
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 21:03
av dhanjel
Synd, får man ett ryck och åker och köper en beg tesla så vore det ju skönt att kunna ladda

Teslan är väl den enda som fungerar med alla elbilar här dessutom?
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 21:14
av Svenssons
dhanjel skrev:Synd, får man ett ryck och åker och köper en beg tesla så vore det ju skönt att kunna ladda

Teslan är väl den enda som fungerar med alla elbilar här dessutom?
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox så alla bilar som kan ladda med Typ 2 Mode 3 kan ladda på denna precis som vilken annan Typ 2 Mode 3-laddbox. Fördelen med Teslans är att den är relativt billig, kan ladda upp till 22kW (om bilen klarar det) och att det går att koppla ihop flera Wall Connectors för att fördela effekten till flera bilar.
Köper du en begagnad Tesla så har du ett VIN/chassinummer och kan därmed köpa en Wall Connector.
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 22:11
av dhanjel
Mjo det är inget problem när man väl har en, men sydöstra Sverige är inte direkt ett mecka av Tesla butiker direkt, så hade varit smidigt om man skulle till nån storstad i andra ärenden och passa på då.
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 22:14
av Smutt
dhanjel skrev:Mjo det är inget problem när man väl har en, men sydöstra Sverige är inte direkt ett mecka av Tesla butiker direkt, så hade varit smidigt om man skulle till nån storstad i andra ärenden och passa på då.
Dom skickar för 200kr
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 22:55
av rightnow
Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Re: Wall Box
Postat: 15 jun 2017 23:31
av gellerstam
rightnow skrev:Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Ja, när du har en Tesla (vin) så är det ok.
Flera här på forat som har iaf två st.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 05:53
av Anders77
Svenssons skrev:
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilen
Inte ofta man ser dig Svensson skriva nått fel, så jag blev bara tvungen att hugga lite

Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 11:20
av Svenssons
Anders77 skrev:Svenssons skrev:
Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilen
Inte ofta man ser dig Svensson skriva nått fel, så jag blev bara tvungen att hugga lite

Mycket riktigt, det är ingen laddare och det är därför jag skrev att den egentligen är en laddbox
Nog har jag dock lite fel ibland så det är bra att hugga när tillfälle ges.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 11:31
av Verdi
Om jag ska ladda både Teslan och i3:an samtidigt. Är det bäst att köpa två Tesla boxar och låta de fördela effekten mellan båda bilarna?
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 11:35
av Svenssons
Verdi skrev:Om jag ska ladda både Teslan och i3:an samtidigt. Är det bäst att köpa två Tesla boxar och låta de fördela effekten mellan båda bilarna?
Japp, detta är den bästa lösningen. Den Wall Connector som är master begränsar då effekten som kan tas och bägge kan då vara ipluggade och ladda på snabbaste och smidigaste sätt. Tror också att Teslas Wll Connector står sig mycket bra prisjämförelse, särskilt när man lägger in krav på effektbalansering.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 13:40
av peken
Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil

Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 14:11
av Verdi
peken skrev:Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil

Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Jag behöver kvitto med avdragbar moms.

Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.
Frågan är om man får/kan/törs göra avdrag för installationsarbetet hemma? Det är ju mitt "kontor".
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 14:24
av oscfor
Verdi skrev:peken skrev:Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil

Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Jag behöver kvitto med avdragbar moms.

Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.
Frågan är om man får/kan/törs göra avdrag för installationsarbetet hemma? Det är ju mitt "kontor".
Skatteverket anger att det räknas som extrautrustning, MEN att det inte uppstår något förmånsvärde. Så det är "riskfritt".
Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren
och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig
extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning
för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el,
och medför då ingen beskattning.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 14:44
av Leo
Ur förmånsvärdessynpunkt är det riskfritt =helt ok. Lyfta hel moms också ok.
MEN finns vissa som anser tolkar drt att då har man inte fullt ut rätt till 9,5kr i skattefri milersättning. Att man så att säga är ute i "gråzonen" och kan få synpunkter där. Eftersom arbetsgivaren delvis "hjälpt till" att bekosta laddningen hemma även fast laddutrustning är undantaget från förmånsvärde. Nej jag har ingen referens på det tyvärr. Finns flera områden där olika "skattefrågeställningar" inte är helt logiska med varandra.
Gör du det privat är ROT avdrag helt ok.
Jag gjorde själv precis så. Tog Wallbox och installationen =uppsättning av 16A 3-fas handske på företaget. Sen tar jag ut 9,5kr/mil i milersättning då jag bekostar elen=bränslet själv. Även här tycker vissa att SuC laddning kan innebära att man inte ska kunna ta samma milersättning då det "ingår". Här tror jag däremot att man kan hävda att bilens pris är högre pga detta =förmånsvärdet är högre =då betalar jag alltså "indirekt" för min laddning ändå eftersom jag har ett högre förmånsvärde pga av det.
Börjar du däremot dra in ny matning, bygga om hela elsystemet osv så lär säkert Skatteverket ha synpunkter vid en ev revision.
Man kan i många ställen tänka "bensinpump" där man tänker Wallbox och el =bensin för att förstå Skatteverkets resonemang. Sen att el kostar vädigt lite att köra på jämfört med bensin är en annan femma.
Tror säkert Skatteverket snart har förtydligande skrivning/prejudikat att hänvisa till inom dessa områden. Då Tesla numera är så pass vanlig bil.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 17:43
av Tobias L
Tack för tips och hjälp. Kan man ladda och i så fall ladda lika snabbt utan en Wall Box om man har dragit 3 fas? Alltså att man bara kopplar in kabeln från bilen direkt i det uttaget?
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 17:58
av Teslaspolen
Tobias L skrev:Tack för tips och hjälp. Kan man ladda och i så fall ladda lika snabbt utan en Wall Box om man har dragit 3 fas? Alltså att man bara kopplar in kabeln från bilen direkt i det uttaget?
Om uttaget/matningen är 16A trefas så är det ingen skillnad mellan laddbox eller UMC med trefas. Däremot klarar UMC endast 16A trefas, medans laddboxen klarar 32A trefas. Oftast har man dock inte 32A hemma, utan det finns på andra, industriella byggnader och liknande.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 18:25
av Cay
Leo: jag tror snarare att det är riskfritt att låta leasingtagaren (företaget) bekosta laddbox samt infrastruktur för detta. Förmånstagaren (föraren) måste ju ges rimlig möjlighet att fylla på med "drivmedel", dock kan ju inte företaget bekosta själva elen, det skulle ju vara förmånspliktigt. Därför är det också förmånspliktigt att ladda "gratis" på sin arbetsplats. Det finns en hel del vettiga trådar om detta i forumet. Dock är det ju endast Skatteverket som sitter inne med sanningen - i o m deras tolkningsföreträde...
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 19:32
av Tobias L
Toppen! Tack för svar. Då blir det utan Wall connector tror jag till att börja med. Jag har 16A hemma i ett uttag utomhus. Är det någon risk att ladda vid regn?
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 19:40
av gellerstam
Ja, UMC ( framförallt äldre) har ej tillräcklig IP klassning för att tåla regn mendan WC har det.
Re: Wall Box
Postat: 16 jun 2017 21:47
av mati
gellerstam skrev:Ja, UMC ( framförallt äldre) har ej tillräcklig IP klassning för att tåla regn mendan WC har det.
Men det är ingen risk för bilen. Och wall connectorn får sitta utomhus och tål regn.