Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Northvolt

Inlägg av tslaqqq »

martinot skrev: 07 jan 2024 21:08
tslaqqq skrev: 07 jan 2024 11:21
Varför envisas ni NV fans med att hävda att NV är "störst i västvärlden" ?

86MWh output är inget att fira.. Tesla/Panasonic i Nevada har ju länge haft 30GWh output per år. NV ambition 2023 var 16 så även det bara hälften. Nu nådde man dock kanske dryga 100MWh dvs promille av planerad output.
Intressant!

Ja, det känns ju inte alls så framgångsrikt som NV-fans hävdar (även om jag hoppas det går bättre för NV i framtiden).
Lång artikel om den överhängande katastrofen NV under julen. Mycket bra. Produktionen är extremt liten, gick dessutom nedåt i Q3 mot Q2 och som investerare i NV skulle man nog inte va helt säker på att få igen riskat kapital alls trots godkända ytterligare lån av Tyskland som var dagens nyhet.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Northvolt

Inlägg av tslaqqq »

O nej NV är inte störst och har ej heller ambitioner att bli störst annat än på att bränna pengar per producerad Wh.


Man har inget som helst track record som backar upp alla claims om världsledande någonting .. andra bolag har ex produktionssiffror och ledande forskargrupper knutna till sig.

Har vi någonting av det hos NV, kända namn, några namn? Testresultat av neutrala parter osv? Output har vi som bekant inte iaf
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Northvolt

Inlägg av DanneB »

Northvolt förluster har enligt DI växt med 194% till över 3,2 miljarder kronor. Det beror på expansionen med nya fabriker.
Så har det varit med Tesla också. Det tog tid innan de gick stadigt plus.

Men expansionen med nya fabriker, mer personal och utökade kostnader, gör ju också att produktionen behöver komma igång. Vilket den tydligt inte har gjort ännu. Börjar bli bråttom. För just nu skickar investerare in pengar i ett förlustbolag.
Så att säga att allt är bra och att de är ledande, är väldigt missvisande.

Om ett bolag är ledande eller inte beror inte på fabriksytan, utan vad man producerat och sålt.
Tesla Model S 90D
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

https://www.di.se/digital/eu-ger-gront- ... ljardstod/

Fantastiska nyheter! Tyskland och EU ger idag sitt fulla stöd för Heidefabriken, en 11 miljarders investering. I Tyskland har det länge pratats om att fabriken skulle det vara det största som hänt Tyskland på mycket mycket länge. En glädjens dag för Tyskland och EU, Tyskland är idag motorn för europeisk ekonomi.

Otroligt positivt som kan ge ringar på vattnet att fler länder investerar i företaget och denna växande framtidsbransch.

Kineserna sitter säkert idag och är lite oroliga över det svenska batteriundret.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 08 jan 2024 17:37
https://www.di.se/digital/eu-ger-gront- ... ljardstod/

Fantastiska nyheter! Tyskland och EU ger idag sitt fulla stöd för Heidefabriken, en 11 miljarders investering. I Tyskland har det länge pratats om att fabriken skulle det vara det största som hänt Tyskland på mycket mycket länge. En glädjens dag för Tyskland och EU, Tyskland är idag motorn för europeisk ekonomi.

Otroligt positivt som kan ge ringar på vattnet att fler länder investerar i företaget och denna växande framtidsbransch.

Kineserna sitter säkert idag och är lite oroliga över det svenska batteriundret.
Jag är rätt säker på att "Kinserna" inte är särskilt oroliga, Northvolt har ju i praktiken inte levererat någonting öht ännu.

Det finns förstås en chans (för närvarande tyvärr ganska liten enligt mig) att NV blir en spelare att räkna med i framtiden, men dom är absolut inte det idag.

CATL producerar mer än 4ggr så mycket batterier per dag än vad NV gjorde under hela 2023. Just saying...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Man måste ju ändå uppmärksamma ChrilleM för hans häpnadsväckande optimism som aldrig verkar mattas av. Trodde ett tag att kontot är en AI-robot men tror nu att verkligen sitter en riktig människa där och skriver.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 08 jan 2024 17:53
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 17:37
https://www.di.se/digital/eu-ger-gront- ... ljardstod/

Fantastiska nyheter! Tyskland och EU ger idag sitt fulla stöd för Heidefabriken, en 11 miljarders investering. I Tyskland har det länge pratats om att fabriken skulle det vara det största som hänt Tyskland på mycket mycket länge. En glädjens dag för Tyskland och EU, Tyskland är idag motorn för europeisk ekonomi.

Otroligt positivt som kan ge ringar på vattnet att fler länder investerar i företaget och denna växande framtidsbransch.

Kineserna sitter säkert idag och är lite oroliga över det svenska batteriundret.
Jag är rätt säker på att "Kinserna" inte är särskilt oroliga, Northvolt har ju i praktiken inte levererat någonting öht ännu.

Det finns förstås en chans (för närvarande tyvärr ganska liten enligt mig) att NV blir en spelare att räkna med i framtiden, men dom är absolut inte det idag.

CATL producerar mer än 4ggr så mycket batterier per dag än vad NV gjorde under hela 2023. Just saying...

/fth
Det är svårt att starta batterifabrik, enbart de allra vassaste överlever. Får Northvolt igång produktionen på en lina kommer en dominoeffekt att ske och storskalig produktion kommer att starta. De är förmodligen väldigt väldigt nära, investerarna litar fullt ut på bolaget. Det syns som idag när Tyskland och EU går in med stora investeringar.

Tidigare har VW, BMW, Epiroc, ABB, Siemens, Kanada, BlackRock, Vattenfall gått in och stöttat projektet som ses som Europas kronjuvel!

Northvolt ligger i en perfekt storm med noga uttänkta fabriker runt om i Europa och världen redo att producera fullt när det behövs som mest. Otroligt strategiskt och proffesionellt agerande!

Har för mig mr. Peter Carlsson berättat hur Northvolts batterier outperformar sina kinesiska konkurrenters på vissa parametrar. Det måste vara unikt i sitt slag med tanke på hur kort tid Northvolt funnits. Det har heller aldrig hänt att ett Northvolt batteri brunnit vilket är en riktig bitchslap mot konkurrenterna!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Northvolt

Inlägg av bylund »

ChrilleM skrev: 08 jan 2024 20:20
Det har heller aldrig hänt att ett Northvolt batteri brunnit vilket är en riktig bitchslap mot konkurrenterna!
Ju färre batterier man har tillverkat, desto större chans att inget brinner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Northvolt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:32
Man måste ju ändå uppmärksamma ChrilleM för hans häpnadsväckande optimism som aldrig verkar mattas av. Trodde ett tag att kontot är en AI-robot men tror nu att verkligen sitter en riktig människa där och skriver.
Jag är faktiskt mer och mer på väg åt andra hållet.

Inläggen är bara upprepningar av vad som redan finns att läsa i media och NV:s egna propagandamaterial.
Och de kritiska frågor som kommer från olika forummedlemmar, bemöts aldrig med sakliga argument eller fakta. Istället är det mest samma uttryck och superlativ som upprepas om och om igen.

När VD:n omnämns som Mr. Peter Carlsson så skriker det robot. Normala människor uttrycker sig inte så på svenska.


EDIT:
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 21:56
Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.
Nu efter "ChrilleM" senaste inlägg måste jag ju ändra mig. Ett vettigt och verklighetsförankrat inlägg helt plötsligt. Som en blixt från klar himmel. :lol:
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av Trevlig »

De har väll bara pratat om salt-batteri och trä-batteri, vem vill ha ett tungt batteri med dålig densitet? 25kwh är senaste från kina, 10-80% är 17,5kwh.

Svensk vinter med 17,5kwh, känns som Renault Zoe 22kwh redan är vettigare köp.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Northvolt

Inlägg av DanneB »

Passa er. Jag blev bannad när jag diskuterade argumentationstekniken. :roll: :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Northvolt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneB skrev: 08 jan 2024 21:47
Passa er. Jag blev bannad när jag diskuterade argumentationstekniken. :roll: :lol:
Vilken argumentationsteknik?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Northvolt

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2024 21:51
DanneB skrev: 08 jan 2024 21:47
Passa er. Jag blev bannad när jag diskuterade argumentationstekniken. :roll: :lol:
Vilken argumentationsteknik?
Marknadsföringsmaterial - Motargument - Hittepå eller inget svar - Nytt Marknadsföringsmaterial - Motargument och fråga varför inget svar - Inget svar och nytt Marknadsföringsmaterial. osv. Plus ignorering av svar som getts.

Kom ingen vart och blev bannad.
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.

Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2024 21:39
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:32
Man måste ju ändå uppmärksamma ChrilleM för hans häpnadsväckande optimism som aldrig verkar mattas av. Trodde ett tag att kontot är en AI-robot men tror nu att verkligen sitter en riktig människa där och skriver.
Jag är faktiskt mer och mer på väg åt andra hållet.

Inläggen är bara upprepningar av vad som redan finns att läsa i media och NV:s egna propagandamaterial.
Och de kritiska frågor som kommer från olika forummedlemmar, bemöts aldrig med sakliga argument eller fakta. Istället är det mest samma uttryck och superlativ som upprepas om och om igen.

När VD:n omnämns som Mr. Peter Carlsson så skriker det robot. Normala människor uttrycker sig inte så på svenska.
Jag reagerade också på det ordvalet.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

DanneB skrev: 08 jan 2024 21:56
Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2024 21:51
DanneB skrev: 08 jan 2024 21:47
Passa er. Jag blev bannad när jag diskuterade argumentationstekniken. :roll: :lol:
Vilken argumentationsteknik?
Marknadsföringsmaterial - Motargument - Hittepå eller inget svar - Nytt Marknadsföringsmaterial - Motargument och fråga varför inget svar - Inget svar och nytt Marknadsföringsmaterial. osv. Plus ignorering av svar som getts.

Kom ingen vart och blev bannad.
Åkte också på en bann på ett par dagar faktiskt, lider med dig. Men jag förtjänade det nog, sorry för det.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Northvolt

Inlägg av DanneB »

ChrilleM skrev: 08 jan 2024 21:56
Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.

Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
Tror inte någon är negativa mot företaget, bara mot din överdrivna positiva ställning och ständiga utläggning av marknadsföringsmaterial.

Gäller att se lite mer objektivt på företaget och leta reda på vad som faktiskt händer. Inte bara titta i marknadsföringen.
Tesla Model S 90D
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

DanneB skrev: 08 jan 2024 22:04
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 21:56
Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.

Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
Tror inte någon är negativa mot företaget, bara mot din överdrivna positiva ställning och ständiga utläggning av marknadsföringsmaterial.

Gäller att se lite mer objektivt på företaget och leta reda på vad som faktiskt händer. Inte bara titta i marknadsföringen.
Alltså, hela min approach bygger lite på all halelujastämning som hägrar kring allt grönt. Väldigt tröttsamt och lite religiöst över det. Det fick mig att spinna loss lite i tråden.

Ska vara seriös i fortsättningen. Tyckte det var roligt att daska till med ett Mr. då det skulle te sig surrealistiskt.

Nåja, har inget emot företaget som sådant. Vi får hoppas det går bra även om känslan är tveksam, framförallt efter DI senaste granskning.

Allt gott vänner! :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Northvolt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ChrilleM skrev: 08 jan 2024 22:09
DanneB skrev: 08 jan 2024 22:04
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 21:56
Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.

Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
Tror inte någon är negativa mot företaget, bara mot din överdrivna positiva ställning och ständiga utläggning av marknadsföringsmaterial.

Gäller att se lite mer objektivt på företaget och leta reda på vad som faktiskt händer. Inte bara titta i marknadsföringen.
Alltså, hela min approach bygger lite på all halelujastämning som hägrar kring allt grönt. Väldigt tröttsamt och lite religiöst över det. Det fick mig att spinna loss lite i tråden.

Ska vara seriös i fortsättningen. Tyckte det var roligt att daska till med ett Mr. då det skulle te sig surrealistiskt.

Nåja, har inget emot företaget som sådant. Vi får hoppas det går bra även om känslan är tveksam, framförallt efter DI senaste granskning.

Allt gott vänner! :)
Vem är du? Och vad har du gjort med "ChrilleM" :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2024 22:12
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 22:09
DanneB skrev: 08 jan 2024 22:04
ChrilleM skrev: 08 jan 2024 21:56
Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula! :mrgreen:

För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.

Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
Tror inte någon är negativa mot företaget, bara mot din överdrivna positiva ställning och ständiga utläggning av marknadsföringsmaterial.

Gäller att se lite mer objektivt på företaget och leta reda på vad som faktiskt händer. Inte bara titta i marknadsföringen.
Alltså, hela min approach bygger lite på all halelujastämning som hägrar kring allt grönt. Väldigt tröttsamt och lite religiöst över det. Det fick mig att spinna loss lite i tråden.

Ska vara seriös i fortsättningen. Tyckte det var roligt att daska till med ett Mr. då det skulle te sig surrealistiskt.

Nåja, har inget emot företaget som sådant. Vi får hoppas det går bra även om känslan är tveksam, framförallt efter DI senaste granskning.

Allt gott vänner! :)
Vem är du? Och vad har du gjort med "ChrilleM" :shock:
Fimpade megalomanen överbord, nu kör vi hårda fakta istället! 😎
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Northvolt

Inlägg av HenrikC »

tslaqqq skrev: 08 jan 2024 14:41
O nej NV är inte störst och har ej heller ambitioner att bli störst annat än på att bränna pengar per producerad Wh.


Man har inget som helst track record som backar upp alla claims om världsledande någonting .. andra bolag har ex produktionssiffror och ledande forskargrupper knutna till sig.

Har vi någonting av det hos NV, kända namn, några namn? Testresultat av neutrala parter osv? Output har vi som bekant inte iaf
Om ChrilleM fegar ur får jag väl ta upp kampen.

Northvolt har ordentligt med kompetens inom batteriutveckling. Man har rekryterat japanska och koreanska ingenjörer ihop med europeiska ingenjörer från universitet och tidigare startups. Det finns ett antal företag som försökt tillverka batterier men fått ge upp.

Northvolt har byggt batterier i prototypkvantiteter i flera år, batterier som hela tiden blir bättre och billigare. Testresultat finns naturligtvis, både interna och från kunder. Det är bra batterier, mer vill jag inte säga. Att skala upp tillverkningen har visat sig vara en långt större utmaning än man föreställt sig, vilket jag bedömer grundar sig i bristande erfarenhet av att tillverka litiumjonbatterier och brist på erfarenhet av att driva en storskalig tillverkningsindustri över huvud taget.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Northvolt

Inlägg av tslaqqq »

Tack ett av de bättre inläggen på länge från den positiva sidan. Saknar dock fortfarande alla testresultat nån får gärna dela :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

HenrikC skrev: 09 jan 2024 00:05
tslaqqq skrev: 08 jan 2024 14:41
O nej NV är inte störst och har ej heller ambitioner att bli störst annat än på att bränna pengar per producerad Wh.


Man har inget som helst track record som backar upp alla claims om världsledande någonting .. andra bolag har ex produktionssiffror och ledande forskargrupper knutna till sig.

Har vi någonting av det hos NV, kända namn, några namn? Testresultat av neutrala parter osv? Output har vi som bekant inte iaf
Om ChrilleM fegar ur får jag väl ta upp kampen.

Northvolt har ordentligt med kompetens inom batteriutveckling. Man har rekryterat japanska och koreanska ingenjörer ihop med europeiska ingenjörer från universitet och tidigare startups. Det finns ett antal företag som försökt tillverka batterier men fått ge upp.

Northvolt har byggt batterier i prototypkvantiteter i flera år, batterier som hela tiden blir bättre och billigare. Testresultat finns naturligtvis, både interna och från kunder. Det är bra batterier, mer vill jag inte säga. Att skala upp tillverkningen har visat sig vara en långt större utmaning än man föreställt sig, vilket jag bedömer grundar sig i bristande erfarenhet av att tillverka litiumjonbatterier och brist på erfarenhet av att driva en storskalig tillverkningsindustri över huvud taget.
Man kunde ha tittat på vilken konkurrent och batteri-startup som helst över 20-30 år för att förstå att nå storskalig tillverkning i tid till rätt yield är 95% av problemet.

Att göra fantastiska batterier i labb eller snygga powerpoints är enkelt i jämförelse.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Northvolt

Inlägg av HenrikC »

spacecoin skrev: 09 jan 2024 09:11
Man kunde ha tittat på vilken konkurrent och batteri-startup som helst över 20-30 år för att förstå att nå storskalig tillverkning i tid till rätt yield är 95% av problemet.

Att göra fantastiska batterier i labb eller snygga powerpoints är enkelt i jämförelse.
Helt sant. Det är något som Peter Carlsson mycket väl vet och säkert anledningen till att man tagit in så många personer med faktiskt erfarenhet av batteritillverkning och automotive. På pappret borde det ha haft alla förutsättningar att lyckas. Likväl har det visat sig otroligt svårt.

Ett antal tidigare namnkunniga tillverkare har mer eller mindre försvunnit från rampljuset.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Northvolt

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HenrikC skrev: 09 jan 2024 15:06
På pappret borde det ha haft alla förutsättningar att lyckas.
Skulle säga tvärt om.
Att som du skriver "Ett antal tidigare namnkunniga tillverkare har mer eller mindre försvunnit från rampljuset" säger ju en HEL del om svårighetsgraden.

Att rekrytera spetskompetens är en bra start men är att producera mängder av batterier är svårt.
Sedan ska de göra det till ett konkurenskraftigt pris.
Och sedan ska batterierna hålla eller inte brinna upp, kolla på de etablerade tillverkarna som haft problem med just det.
Dvs stora utmaningar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar