Sida 15 av 30

Re: Northvolt

Postat: 17 maj 2021 12:37
av martinot
Nivån på samarbetena och hur avtalen kring de ungefär ser ut uppfattar jag som publikt okända i dagsläget.

Re: Northvolt

Postat: 18 maj 2021 00:07
av Zalman3
Zalman3 skrev:
VW ska bygga en batterifabrik ihop med Northvolt i Salzgitter.
Nu pratas det om att QuantumScape också vill bygga batterier ihop med VW i Salzgitter.
Hur hänger detta ihop?

Northvolt har nu lämnat in ansökan om tillstånd för att bygga en batterifabrik i Tyskland vilken fått namnet Northvolt Zwei.
En fabrik där innebär, enligt bolaget, samtidigt ytterligare investeringar i den blivande fabriken i Skellefteå.
Planen är att byggnationerna i Salzgitter sydost om Hannover ska starta nästa år och att en fabrik som ska producera 16GWh per år ska kunna stå färdig år 2024.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-tyskland


I framtiden skulle QuantumScape kunna producera solid state-batterier i Salzgitter tillsammans med Volkswagen.
Enligt ett avtal mellan de två företagen ska platsen för den planerade pilotanläggningen med VW fastställas i år.

Som den amerikanska specialisten rapporterar övervägs Salzgitter för närvarande. Som rapporterat kommer systemet som
kallas QS-1 initialt att ha en kapacitet på 1 GWh, som senare gradvis kommer att utökas till totalt 21 GWh kapacitet för serieproduktion.
https://www.electrive.net/2021/05/15/qu ... alzgitter/
VW storsatsar på QS! :lol:
Volkswagen har totalt investerat över 300 miljarder dollar i QuantumScape och meddelade nyligen lyckade tester av deras teknik.
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-p ... ntumscape/

Re: Northvolt

Postat: 07 jun 2021 06:22
av Zalman3

Källor: Northvolt värderas till 75 miljarder i ny kapitalrunda
Northvolt är i slutfasen av en nyemission som värderar det svenska batteribolaget till cirka 75 miljarder kronor, uppger källor för Di.

Det innebär en värdestegring om nästan 170 procent på drygt ett halvår.

https://www.di.se/nyheter/kallor-northv ... italrunda/

Re: Northvolt

Postat: 07 jun 2021 14:56
av Vasp
Kommer att bli stora fartyg som sköter transporterna för Northvolt via Skellefteå hamn.

242 meter långa väger 27 000 ton. Världens största isklassade roro fartyg.

Avtalet med rederiet Wallenius sol avser både transport av material för byggfasen och transport av färdiga produkter.

Anländer i hamn fösta gången i oktober enligt plan.

https://norran.se/nyheter/artikel/har-a ... t/r129q11l

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 09:01
av Zalman3

Northvolt bekräftar Di:s uppgifter: Tar in 23 miljarder kronor
Northvolt tar in uppemot 23 miljarder kronor i nytt kapital, när de fyra svenska AP-fonderna kliver in som delägare i bolaget. Enligt Di:s uppgifter uppgår värderingen till runt 75 miljarder kronor i transaktionen.

Di har sedan tidigare kunnat rapportera att den svenska batteriproducenten Northvolt var i färd med att ta in 2,7 miljarder dollar, motsvarande 23 miljarder kronor, i nytt kapital. Nu bekräftar bolaget uppgifterna. Kapitalrundan är fyra gånger så stor som den nyemission som Northvolt offentliggjorde i september i fjol.


De största investerarna i den nya kapitalrundan är de fyra svenska AP-fonderna tillsammans den kanadensiska pensionsfonden Omers, som blir helt nya delägare i Northvolt. Även existerande storägare som AMF, Baillie Gifford, Goldman Sachs och Volkswagen fyller på med mer pengar.

”Vi har en solid bas av investerare och kunder i världsklass ombord, som delar Northvolts mål om att bygga världens grönaste batterier för att möjliggöra Europas omställning till förbybar energi”, säger Peter Carlsson, Northvolts grundare och vd, i en kommentar.

Bolaget offentliggör inte sin värdering i transaktionen. Men enligt Di:s uppgifter uppgår den till runt 9 miljarder dollar, motsvarande cirka 75 miljarder kronor, vilket är nästan tre gånger högre än i fjol.

Northvolt har under våren säkrat en jätteorder från sin delägare Volkswagen. Totalt har bolaget ingått avtal till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 245 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.

Den storskaliga produktionen av battericellerna i Skellefteå väntas komma i gång i slutet av året, men leveranserna till Volkswagen startar först 2023 och kräver ytterligare en utbyggnad av anläggningen för att öka kapaciteten.

Med hjälp av det nya kapitalet ska Northvolt expandera sin fabrik från 40 till 60 gigawattimmar i årlig kapacitet, eftersom kundintresset ökat. Fram till 2030 ska bolaget ha byggt upp en kapacitet om 150 gigawattimmar genom att bygga ytterligare två fabriker i Europa, varav den ena ser ut att hamna i Tyskland.
http://www.di.se

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 09:50
av Vasp

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 10:56
av Zalman3
VW investerar ytterligare 500 miljoner euro i Northvolt.

Volkswagen har investerat ytterligare 620 miljoner US dollar (cirka 500 miljoner euro) i sin batteripartner Northvolt. Volkswagens tilläggsinvesteringar är en del av totalt 2,75 miljarder USD i ny finansiering för det svenska batteriföretaget.
Med sitt deltagande i finansieringsrundan på 2,26 miljarder euro håller Volkswagen sin andel på cirka 20 procent konstant. Den Wolfsburg-baserade gruppen hade "initialt" investerat 20 procent i det svenska företaget sommaren 2019 , som det kallades vid den tiden.
Som Volkswagen och Northvolt meddelar ska medlen användas för att utöka kapaciteten inom områdena produktion, återvinning och forskning och utveckling. Specifikt har Northvolt meddelat att man kommer att utöka sin gigafabrik Northvolt Ett i Skellefteå i norra Sverige från 40 GWh årlig produktionskapacitet till 60 GWh. Officiellt görs detta "för att reagera på den högre efterfrågan från kunderna" - efterfrågan kommer sannolikt främst från VW.
Vid sin "Power Day" i mars meddelade det Wolfsburg-baserade företaget att det skulle bygga sex gigafabriker med 40 GWh vardera fram till 2030 i Europa. Den första av dessa fabriker ska byggas i Sverige vid Northvolt, den andra på VW i Salzgitter - de andra platserna, inklusive i södra och östra Europa, har ännu inte slutgiltigt bekräftats.
Vid den tiden meddelades också att Northvolt sålde sina aktier i cellproduktionen i Salzgitter, som tidigare hade planerats som ett gemensamt projekt, till VW. "Eftersom Volkswagen-koncernen planerar att utöka sin egen batteriproduktion i Europa, kommer Northvolt att sälja sin andel i Northvolt Zwei joint venture i Salzgitter till Volkswagen", skrev Northvolt i mars. Enligt information från ”WirtschaftsWoche” borde detta ha hänt på initiativ av VW, eftersom det Wolfsburg-baserade företaget sägs gå för långsamt. Enligt gruppinsidare har Volkswagen kommit fram till att det unga svenska företaget är överväldigat av den samtidiga byggandet av en fabrik i Sverige och borde koncentrera sig bättre på detta.
Det nämns nu inte i de officiella meddelandena. Men det märks att Volkswagen håller sin andel i företaget konstant med sina 620 miljoner dollar. I mars hade Northvolt sagt att VW skulle öka sin andel i utbyte mot Salzgitter-affären - som nu inte har lyckats realiseras.
Ändå betonar representanter för VW vikten av partnerskapet med Northvolt i kommunikationen. "Med denna investering bekräftar vi vårt strategiska partnerskap med Northvolt som en leverantör av hållbara, helt återvinningsbara battericeller som produceras med förnybar energi", säger Arno Antlitz, koncernledamot för finans och IT. Thomas Schmall, koncernstyrelseledamot för teknik och chef för VW Group Components, tillägger: "När det gäller nyckelfrågan om" gröna "battericeller spelar vi gemensamt en banbrytande roll i Tyskland och Europa."
Produktionsstart för VW 2023
I Skellefteå ska produktionen av standardbattericellen för VW starta från 2023 - detta är den prismatiska cellen som presenterades vid ”Power Day”. Varianten för premiumfordon ska tillverkas på Northvolt. Enhetscellen för volymsegmentet ska tillverkas i Salzgitter från 2025.
Med den tillkännagivna ökningen av produktionskapaciteten i Skellefteå är det också uppenbart att Northvolt också kan betjäna andra kunder med fabriken. Hittills är fabriken där konstruerad för 14 GWh, Northvolt hade tidigare planerat för 32 GWh offentligt. Även det skulle inte ha varit tillräckligt för de 40 GWh som VW-gruppen ensam vill köpa gradvis från Northvolt. Om 60 GWh realiseras kan en tredjedel av cellproduktionen göras för andra kunder som BMW.
En annan Northvolt-fabrik i Tyskland?
Som Northvolt meddelade deltog andra befintliga aktieägare, som Goldman Sachs, EIT InnoEnergy, Scania, Baron Capital och Baillie Gifford, i rundan förutom VW. Nya investerare är de svenska pensionsfonderna AP-1 till AP-4. "Vi har en solid bas av förstklassiga investerare och kunder ombord som delar Northvolts uppdrag att bygga världens mest miljövänliga batteri för att möjliggöra den europeiska övergången till förnybar energi", säger Northvolts VD Peter Carlsson.
Enligt nuvarande planer vill Northvolt uppnå en produktionskapacitet på 150 GWh till 2030. För detta ändamål planerar svenskarna enligt sina egna uttalanden "åtminstone ytterligare två gigantiska fabriker i Europa". Trots det färdiga kapitlet i Salzgitter kunde en av dessa fabriker byggas i Tyskland. Man undersöker "aktivt möjligheten att bygga nästa i Tyskland".
https://www.electrive.net/2021/06/09/vw ... northvolt/

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 13:26
av Mickep
Hoppas verkligen att Northvolt levererar.
Inte för att jag misstror dem, men har inte sett någon produkt från dem hittills.
Hoppas att man blir stolt som svensk över kvalitén.

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 14:03
av Elmil
Mickep skrev:
Hoppas verkligen att Northvolt levererar.
Inte för att jag misstror dem, men har inte sett någon produkt från dem hittills.
Hoppas att man blir stolt som svensk över kvalitén.
Blir inte så mycket väsen om det, men de har väl främst industrikunder just nu som kan servas från Västerås.

https://www.electrive.com/2020/03/18/no ... to-epiroc/

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 18:57
av Zalman3
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 19:16
av Kubi
Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Vill bara påminna om att utan Henry Ford hade vi inte haft bilen som den är idag.

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 20:17
av Bjelke
Kubi skrev:
Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Vill bara påminna om att utan Henry Ford hade vi inte haft bilen som den är idag.
Eller att Tesla inte hade funnits utan PayPal… :lol:

Re: Northvolt

Postat: 09 jun 2021 22:28
av Front242
Eller att Elon inte hade funnits utan mamma och pappa Musk :D

Re: Northvolt

Postat: 10 jun 2021 00:11
av joel80
Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Det är inte Tesla som gått in med några pengar, lika lite som min arbetsgivare "går in med pengar" för mitt boende eller mina utgifter.

Re: Northvolt

Postat: 10 jun 2021 06:42
av Zalman3
Northvolt värderas till nästan 100 miljarder kronor efter jätterundan
De statliga AP-fonderna kliver nu in i Northvolts ägarlista. Investeringen värderar batteribolaget till närmare 100 miljarder kronor – en flerdubbling på knappt ett år. ”När man söker en långsiktig ägare till en nära relation vill man ha så få mellanhänder som möjligt”, säger AP1:s vd Kristin Magnusson Bernard.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... tterundan/

Re: Northvolt

Postat: 14 jun 2021 09:18
av Zalman3
Northvoltgrundaren: ”Skulle inte säga att jag är nervös”
10 frågor till sommarprataren Peter Carlsson, vd Northvolt, som har sitt program den 28 juli.

Blir intressant att höra Peter sommarprata.

Re: Northvolt

Postat: 14 jun 2021 15:58
av renes
Volkswagen har totalt investerat över 300 miljarder dollar i QuantumScape och meddelade nyligen lyckade tester av deras teknik.
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-p ... ntumscape/

Det där kan väl inte stämma. 300 miljarder dollar är dubbelt så mycket som VW koncernens totala market capital. Men tittar man i elbilen.se så står det faktiskt så. Verkar orimligt.

Re: Northvolt

Postat: 14 jun 2021 16:01
av renes
Kollar man lite längre, dvs:

https://investorplace.com/2021/04/qs-st ... ree-money/

https://www.msn.com/en-us/money/compani ... r-BB1fcWr6

...så verkar det handla om $300 miljoner, inte miljarder, dollar.

Re: Northvolt

Postat: 14 jun 2021 18:10
av Bjelke
Det låter mer korrekt/troligt :)

Re: Northvolt

Postat: 18 jun 2021 11:12
av Zalman3
Staten ger kvarts miljard till Northvolt för batteriutveckling.

Nu är det klart: Energimyndigheten ger stöd till Northvolt för att utveckla battericeller och bygga ett elektrifieringscampus för batteriforskning.

https://www.nyteknik.se/premium/staten- ... ng-7016863

Re: Northvolt

Postat: 18 jun 2021 11:24
av wannabee
De kanske skulle valt ett namn som inte liknade Northland så mycket (gruvan som gick i konkurs med nio miljarder i skulder)

Så känns inte bra för mig att en massa pensionspengar investeras här.

Re: Northvolt

Postat: 18 jun 2021 21:12
av Bjelke
Och Northvolt klarar sig nog ganska bra ändå ser det ut som… :)
Fast samtidigt så är det nog rätt att investera i en framtidsteknik som mycket väl kan bli ett av Sveriges största
industrier (och alltså en mycket stor arbetsgivare) :)

Re: Northvolt

Postat: 21 jun 2021 05:06
av Zalman3
Porsche nobbar Northvolts batterier.

Svenska Northvolt tecknade så sent som i mars ett jätteavtal med Volkswagen.
Men den tyska biljättens lyxmärke Porsche väljer en egen - inhemsk - lösning för sina bilbatterier, skriver nyhetsbyrån Reuters.

I mars meddelade svenska Northvolt att bolaget tagit en stororder från Volkswagen, värd 120 miljarder över tio års tid. Northvolt fick dessutom sälja en ännu inte byggd fabrik till biljätten.

Men Volkswagens dotterbolag Porsche föredrar en egen lösning för att utveckla och producera batterier till elbilar.

Sportbilstillverkaren ska starta ett samägt bolag med Customcells, ett företag från Tübingen i södra Tyskland som har specialiserat sig på samma teknik som Northvolt: litiumjonbatterier. Det skriver nyhetsbyrån Reuters.

Det nyskapade, ännu inte namngivna, bolaget ska ta fram bilbatterier med högre energidensitet än de som används i Porsches nuvarande elbilar.

Högre energidensitet innebär dels lägre råvaruanvändning för samma effekt, dels lägre priser vilket i slutänden kan sänka priset ut mot slutkund.

Enligt Reuters ska Porsche, som blir majoritetsägare med 80 procent, investera ett ”tvåsiffrigt miljontal” euro i bolaget, vilket motsvarar minst 100 miljoner kronor.

Målet är att kunna leverera batterier för ungefär 1 000 bilar om året.
https://www.di.se/nyheter/porsche-nobba ... batterier/

Re: Northvolt

Postat: 21 jun 2021 05:09
av bat
1000 bilar om året? Det låter ju lite även för Porsche. Måste vara tänkt som någon special för enskilda premium varianter.

Re: Northvolt

Postat: 21 jun 2021 05:20
av Zalman3
En lastbil var fjärde minut om fabriken går för fullt.

Med två produktionslinor igång, 16 gigawattimmar, kommer det att innebära att ungefär 100 fordon – lastbilar – kommer att anlända till fabriken Northvolt Ett med material.
https://norran.se/artikel/l6vvq6wj


Låt säga att Northvolt i Skellefteå kan, fullt utbyggt, tillverka 60GWh batterier per år.
Om batterierna väger 400kg och räcker till ca 1 miljon bilar.
Då måste material för minst 400 miljoner kg in och ut ur fabriken per år.
Det blir en del logistiska problem att lösa.