Sida 1 av 1
Problem med högerfoten
Postat: 21 jun 2017 22:31
av mans71
Min X visar normalt runt 300Wh/km och när man har kul/har bråttom upp mot 350.
I Danmark är vägarna som dom är bitvis. Skulle inte säga dåliga men det är typ bara att gilla läget och följa med strömmen ibland, omkörning utesluten.
Fotade av en för mig rekord i förbrukning. Detta efter en sträcka där jag pendlade mellan 60-70 i kuperat landskap. Min bil har 22" fälgar som ju dessutom lär öka på en jätte suv:s ineffektivitet.
Hastighet är uppenbarligen den viktigaste parametern när man pratar räckvidd.
Re: Problem med högerfoten
Postat: 21 jun 2017 22:42
av Svenssons
Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...
DSC_0650.JPG
Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...
Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 07:08
av Pontus
Svenssons skrev:Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...
DSC_0650.JPG
Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...
Ser ut som du borde ha siktat på 140, nästan farligt att sätta farthållaren 70 när det är en 140-väg

Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 07:35
av Svenssons
Pontus skrev:Svenssons skrev:Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...
DSC_0650.JPG
Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...
Ser ut som du borde ha siktat på 140, nästan farligt att sätta farthållaren 70 när det är en 140-väg

Jag var i princip ensam på vägen vid den tid jag körde. Det är söndagsmorgonsolen som skiner på bilden. Det fanns inte heller så mycket val eftersom det inte fanns en endaste laddplats för elbilar på en sträcka av 31 mil. Tesla planerar att bygga en SuC mitt på denna sträcka och då kan man plocka fram den vanliga högerfoten igen.
Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 08:26
av Remuz
Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck

Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 08:44
av mans71
Remuz skrev:Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck

Intressant! Det skulle innbära att 22" vs 20" innebär runt 10% försämrad förbrukning.
Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 10:47
av Legato
Remuz skrev:Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck

Intressant. Jag har större skillnad mellan sommar/vinter. Har du 19" dubb eller friktion för vinter?
Jag har 19" dubb på vintern och 20" på sommaren.
För mig skulle jag säga:
70 km/h sommar: 170 wh/km
120 km/h sommar: 240 wh/km
70 km/h vinter: 210 wh/km
120 km/h vinter: 300 wh/km
Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 15:05
av Remuz
Jag har 20" pirelli på vintern. Det som verkar äta förbrukning är att jag pendlar 16km och värmer bilen innan. På längre sträckor är snittet lägre.
De faktorer som påverkar mest för mig är helt klart hastighet och väder. Vid nederbörd drar förbrukningen iväg direkt. Hastighet är ju ganska självklart...
Re: Problem med högerfoten
Postat: 22 jun 2017 23:19
av mans71
Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
Re: Problem med högerfoten
Postat: 24 jun 2017 08:42
av Nicklas
mans71 skrev:Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
Det finns många fler fördelar med att hålla lagstadgad hastighet...
- stenskotten blir inte lika djupa
AP vinglar inte lika mycket
lägre kupéljud
mjukare åkning (slipper jojo-effekt förbi fartkameror)
färre kryp fastnar på bilens front (och de som fastnar lossnar lättare)
... ja, just det... det är inte olagligt heller

Re: Problem med högerfoten
Postat: 24 jun 2017 19:25
av Remuz
Testade mer idag. I 145km/h i ösregn ligger jag på 350wh/km. Sänkte jag till 120km/h vart det 290wh/km. Torrt och fint så var det 345wh/km i 145km/h och 260wh/km i 120km/h. Vid väta påverkar farten mindre eller vad blir slutsatsen? Inte det resultat jag väntade mig hur som helst.
Re: Problem med högerfoten
Postat: 24 jun 2017 20:54
av Bjelke
Nicklas skrev:mans71 skrev:Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
Det finns många fler fördelar med att hålla lagstadgad hastighet...
mjukare åkning (slipper jojo-effekt förbi fartkameror)
