Sida 1 av 1

Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 08:18
av Jerker
Så gör man ett nytt försök att blåsa liv i bränslecellsmarkanden:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -gar-ihop/

Tidsplanen är så långsam att när man fått ihop nåt dussin vätgasmackar i Sverige kommer de flesta ändå redan att ha köpt batteribilar. Antagligen kommer vätgasmackar att få ungefär samma utbredning och täthet som biogasmackar och fler bilar kommer inte heller att finnas på marknaden. Det kommer att förbli en marginell företeelse och det kommer att kosta massor av pengar. Att företag lägger ner pengar i det spelar väl ingen roll (så länge de inte går i konkurs och förlusten får tas av oss skattebetalare), men att kommunala pengar ska in i stôlleprovet gillar jag inte...

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 08:34
av Jerker
Jag skrev en syrlig kommentar till Recharges FB-inlägg om den här artikeln
Jaja, låt dem bränna pengar om de vill. Detta kommer aldrig att bli mer än en marginell företeelse. Ska vi räkna på hur mycket det skulle kosta att på sikt ersätta alla bensinmackar med vätgasmackar? En kostar runt 10 miljoner att bygga. Hur många behövs, 2500? Dvs. lika många som det finns bensinstationer idag.

Hm... 2.500*10.000.000=25.000.000.000 (25 miljarder)
Hur många Tesla Superchargers får man får den kostnaden?
25.000.000.000/700.000=35.714!

Alltså skulle man kunna bygga över 35.000 snabbladdstationer med 6-10 laddpunkter för samma kostnad.

Frågor på det?

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 08:53
av mati
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 09:03
av chaffis75
Gillar Jerkers inlägg, fram med popcornen och läsa svaren. Mati tror du har helt rätt i hur svaren kommer låta.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 10:50
av Bjorn N
mati skrev:
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
:lol: Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 12:02
av Niklas Z
Bjorn N skrev:
mati skrev:
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ
:lol: Sjukt roligt, men ändå inte osannolikt att det kan bli en verklig kommentar!
Det är ju jättesmart. Fyll bilen med vätgas så minskar trycket mot marken och då minskar rullmotståndet, vilket gör att energiförbrukningen sjunker och räckvidden ökar. Konstigt att ingen tänkt på det tidigare … :lol:

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 12:46
av Verdi
mati skrev:
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ

Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit. :)

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 14:38
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Jag gissar vilka random idiotsvar svar du kommer få på ett sådant inlägg:
- det tar flera timmar att ladda en elbil, en vätgasbil tankas på 3 minuter
- strömmen räcker inte till om alla ska köra på el
- elbilar är för dyra
- elen kommer från kolkraft, vätgas släpper bara ut vattenånga
- batterier är jättetunga, vätgas är lättare än luft
.... typ

Att framställa vätgas är oerhört energikrävande så det där att det bara släpper ut vattenånga är bullshit. :)
Det vet du, det vet jag, men 99% av befolkningen vet inte det.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 14:45
av Jerker
Det blev ingen storm av motkommentarer, faktiskt! Bara några få.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 14:46
av LarsL
Intressant att jämföra utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av snabbladdare. Snabbladdarna är i princip ifatt trots att de endast haft några år på sig emot 10-15 år för gasen. Det här beror naturligtvis på att en gasstation kostar så oändligt mycket mer än en snabbladdare.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 14:56
av Fandorin
Det förstår ni väl att anledningen till att vätgasmackar är så dyra är att det tillverkas så få av dom. Bygger man en gigafactory för vätgasmackar kan man säkert sänka priserna med 70 %. :roll:

Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 15:45
av Tjell
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.

Vätgas/bränsleceller har högre energitäthet och lämpar sig väl till tex lastbilar, flygplan, traktorer etc.

Fraktföretag kan ha egna depåer där de ändå lastar och lossar. Påfyllning går snabbare än godshanteringen. Samma sak med flyget. Traktorn finns lokalt på gården och kan ha en egen depå där. Att bygga ut för småfordon är totalt opraktiskt, där är el mycket bättre.


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 18:06
av mati
Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 18:12
av LarsL
Skulle kanske kunna funka stationärt med vätgas?

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 18:13
av Torkel
mati skrev:
Vätgas har hög energitäthet enbart när det gäller energi per viktenhet. Energitätheten räknat per volym är extremt låg såvida man inte komprimerar vätgasen till nästintill absurda nivåer. Och då tappar man verkningsgrad till den grad att det blir vansinne att använda vätgas som drivmedel. Jag ser vätgas som energibärare bara meningsfull där volymen inte spelar någon större roll, dvs där man inte behöver komprimera gasen. Ingen aning vilka användningsområden det kan vara, men bilar är det inte.
Det funkar utmärkt för belysning/fjärrvärme.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 18:55
av HelectriC
Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 21:51
av Bjelke
HelectriC skrev:
Såg en Mirai på Göteborgs gator igår, hela familjen bryter ut "oj, vilken ful bil, vem vill ha en sån?"
:lol:

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 22 jun 2017 22:28
av Svenssons
Tjell skrev:
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 25 jun 2017 11:02
av _TonyV
Svenssons skrev:
Tjell skrev:
Att framställa vätgas och tillverka bränsleceller behöver inte kosta nåt alls egentligen. Har för mig att http://www.desertec.org/ har svar på teknik och ekonomi.
Det är alltid billigare att producera el än producera vätgas eftersom man använder el för att producera vätgas och förlorar en hel del i verkningsgraden. Inget är heller gratis och ett väldigt tydligt svar på att det inte är direkt billigt eller effektivt är att vätgasproduktion inte är direkt vanligt.
Ja eller det som är effektivast idag, ångreformering av naturgas men då är miljöaspekten förlorad istället, nåja inte lokala partiklar då.
Nä vätgas funkar till andra områden men inte till privatbilism, känns som marknaden har insett det ändå.

Re: Många miljoner i sjön...

Postat: 25 jun 2017 11:51
av LarsL
Är vätgas oekonomiskt för privatbilar så blir det ettervärre att lyckas med det till lastbilar. Åtminstone så länge ekonomin styr, det är ju möjligt att köra vätgas om man bara är ute efter att green-washa sin verksamhet tex.