Sida 1 av 1

3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 19:38
av detay
Hej,
Håller på att förbereda för laddning hemma och undrar om jag kan köra med 10A istället för 16A i ett 16A 3 fas uttag? Tanken är att använda medföljande umc och röd adapter.

Anledningen till det är att det kräver en del extra arbete för att byta ut kablarna till garaget få dom idag är 1,5mm. Laddtiden med 10A blir fullt tillräcklig för min del.

Någon som provat?

Tack på förhand.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 19:47
av halipte
Går utmärkt att ställa ner till 10A i bilen. Den är dessutom GPS-styrd så bilen minns att du vill köra på 10A i hemmet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 19:49
av Smutt
Personligen skulle jag köpt Teslas Wall conektor så slipper du få huset svart när du har lånebil eller låter en kompis ladda

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 19:58
av mati
Jag laddar alltid med 10A trefas hemma. Man får ca 3 mil/timme. Det räcker gott och väl. Mer behövs inte.
För smidighetens skull är en Tesla Wall Connector att rekommendera, men UMCn fungerar nästan lika bra.
Kör på bara. :)

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 20:05
av EnTraktor
Jag har 3-fas, 16A och 2 st wall connectors som delar på detta vilket innebär 8A per bil. Det räcker och bilarna är nästan alltid fulladdade.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:19
av mans71
Jag är inte elektriker, men att sätta upp en 16amp 3-fashandske och säkra upp till 10amp är det brukligt eller ens ok rent regelmässigt?

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:23
av bullen
Lika OK som att säkra en schuko med 6 A

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:25
av mati
Det är mig veterligen helt ok att säkra ett uttag med en mindre säkring än vad själva uttaget är dimensionerat för.
Tvärtom får man såklart inte göra, dvs 32A säkring i ett 16A-uttag.

Edit: bullen kom före. Tänkte skriva samma sak. Som vanligt...

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:31
av bullen
mati skrev:
Det är mig veterligen helt ok att säkra ett uttag med en mindre säkring än vad själva uttaget är dimensionerat för.
Tvärtom får man såklart inte göra, dvs 32A säkring i ett 16A-uttag.

Edit: bullen kom före. Tänkte skriva samma sak. Som vanligt...
Bild Bild

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:40
av detay
mans71 skrev:
Jag är inte elektriker, men att sätta upp en 16amp 3-fashandske och säkra upp till 10amp är det brukligt eller ens ok rent regelmässigt?
En elektriker gör jobbet och märker dessutom uttaget som 10A. Men vad jag vet så är det ok. Det viktiga är att UMC klarar det och efter era snabba svar så verkar det funka om jag ställer ned strömmen på teslan.

På sikt så lär jag byta ut 3fas uttaget mot en Wall connector men just nu är dom slut i lager och jag får bilen på tisdag. 8-)

Tack för alla bra och snabba svar.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 25 jun 2017 21:49
av oscfor
Wall Connectorn finns i Göteborg...

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 05:31
av Anders77
Som tidigare sagt 10A räcker

Jag har en Tesla WC, har ställt min bil på att ladda 10A på den trots att jag får ut 16A. Även satt den till vardags på att börja kl 01 på natten. Bilen är ju sällan tom när jag kommer hem.

På 7 timmar som den då får av mig blir det några mils laddning.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 08:11
av jonas
Med en wall connector kan du ställa in max ström som den kan ge vilket inte umc klarar. I detta fallet är det nog bra annars kommer en gästande bil som kopplar in sig troligen anta att det är 16A. Även om det är väl utmärkt kommer misstag ske eller okunspap hur man ändrar från 16 till 10A på den grej man ansluter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 15:39
av peken
Om man säkrar upp de tre faserna som går till Wall Connectorn med 16A, är det då ok att ställa in Wall Connectorn på 16A eller bör man lägga sig snäppet under på 13A. Eller är det ok att dra 16A konstant under längre perioder på 16A säkringar?

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 15:49
av Smutt
Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 19:17
av peken
Smutt skrev:
Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem
Nej huvudsäkringen är på 20A. Wall Connectorn är säkrad med 16A per fas.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 19:46
av Mysman
För att få utrymme för värmepump, spis & ugn samt tvätt & diskmaskin skulle jag säga att

Med huvudsäkring

20A sätter du WC till 10A
25A kan du köra WC på 16A

Ändå rekommenderat att ladda från t.ex. kl.01:00

Om man har tex bergvärme och BARA laddar nattetid
kan det funka med WC på 16A även med 20A huvudsäkring.
En effektvakt på WC vore att föredra.

WC = Wall Connector :P

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 20:08
av peken
Nog förstår jag att det kan bli problem om jag laddar på 16A samtidigt som jag kör allt annat. Det får man väl utvärdera. Min fråga var om de vanliga 16A säkringarna kan gå om man laddar på 16A hela natten t.ex.
Vi laddar främst nattetid. Och vi har bergvärme. Jag funderar lite på att sätta ner WC till 13A. Man kan ju ställe ner i bilarna, men begränsar man i WC så behöver man inte fundera på det. Men då är man låst till det man satt WC på, men 13A vs 16A spelar kanske inte så stor roll i de allra flesta fall.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 20:16
av Smutt
10 räcker för att man inte ska förlora nån räckvidd när man sätter på värmen på vintern

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 26 jun 2017 20:22
av LarsL
En 16A säkring kan belastas med 16A kontinuerligt. De kan till och med överbelastas i korta perioder med en högre ström men blir då varma så klart.

Jag skulle sätta WC så att du inte behöver bekymra dig om ifall en propp ska gå eller inte.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 30 jun 2017 16:56
av detay
Vill bara återkoppla och informera om att det funkar alldeles utmärkt att ladda teslan med ett 3fas CEE uttag säkrat med 10A. Installerade jordfelsbrytare och autosäkring i direkt anslutning till kontakten. Så skulle man överbelasta så går autosäkringen i garaget först då slipper jag byta proppar i säkringsskåpet. Får ut 7Kwh och 35km/h vilket räcker alldeles utmärkt för mig.

Så här ser det ut:

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 30 jun 2017 19:43
av Smutt
Man måste ha en Tesla för att fatta, och man måste ha en WC för att fatta 8-)

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 30 jun 2017 21:57
av miksch
Jeg kjører på med 9A 400V. Går helt fint gjennom hele året.

Re: 3 fas:400v 10A

Postat: 30 jun 2017 22:08
av Mats
Kör också 9A 3-fas fungerar perfekt. Runt 30km/h räcker mer än väl för mig.