Har en bekännelse att göra...är sen någon vecka ny ägare till Roadster nr #4 i listan
Har ju sen februari 2015 hunnit ha både P85 och X100D men inget riktigt sug har infunnit sig efter en Model 3. Trots att jag faktiskt gjorde min reservation redan 10min innan lanseringseventet sändes live.
Snurrar numera till vardags runt i en ganska intetsägande Kia e-Niro som gör vardagsförflyttningarna med bravur. Men kan ju inte påstå att den känns speciellt kul direkt...
Garaget har också ekat tomt och stått öde sen i juni och uppfodrande velat se ny hästar i stallet där.
Den här är enligt registreringsbeviset registrerad 11 juni 2010 på 1:a ägaren (Som jag alltså köpte bilen av)
Är en 2.0 EU Signature Sport nr 120/250. Årsmodell 2010 och färgen kallas Fusion Red, Svart/röda Lädersäten, kolfiberutförande både utanpå och inuti, samt även kolfiber Hard-Top. Svarta fälgar mm. Flera olika laddare. Helt original och all dokumentation finns kvar sen ny. Även olika försäljningsbroschyrer och annat material.
97% kapacitet i orginalbatteriet efter drygt 9år är fantastiskt!!! Drog ut log-filer från bilen som jag inför köpet skickade till experter i USA (Gruberpower.com). För att få hjälp med en statusbedömning av de ”vitala delarna”.
De kunde bekräfta att allt såg superbra ut enligt log-filerna och CAC värdet (anses korrelera med batteriets kapacitet) är 155.5. Splitter nytt låg de ofta på ca 160. Å andra sidan har den bara rullat 1130mil. Så förra ägaren har lyckats med konststycket att bevara batteriet i toppform på en lågmilare i sitt garage.
(Där många istället lyckats förstöra =”brickat” batteriet på de lågmilare som mest står obevakat i garage. Då tex laddkablar havererat osv)
Har också kollat så att Tesla i Stockholm kan serva och laga Roadsters. Det visar sig att min ”favoritmekaniker” där är den som också får/kan skruva med Roadsters där. Så det känns tryggt.
Har bara hunnit köra några korta svängar ännu men **ATAN I GATAN vad kul den är att köra!
Känns som en förvuxen Go-Cart. Superliten ratt och ingen servo men ändå väldigt lättstyrd och följsam & smidig att köra.
Samtidigt är den förvånansvärt komfortabel i både fjädring (ställbar) och säten (knappt ställbara). Kräver bara lite övning att kliva NER i sätet på ett värdigt sätt. Den är trots allt bara 114cm hög och man sitter bokstavligt talat nästan på golvet...
Man kan ju också säga att ”fartkänslan” ökas då man sitter så lågt!
Sen är det på något sätt väldigt kul att äga och köra ”Ur-Teslan” som startade Teslas framgångssaga. Väldigt få som känner till den. Även om ett exemplar numera svävar omkring ute i rymden. Det blir på något sätt liksom ”Tillbaka till Framtiden”
Helförsäkring kostar för övrigt 4264kr/ÅR hos IF!
Förutom att köra mer funderas det nu på app-styrning (OVMS), lackbehandling och att fixa tillbehör från USA för att kunna ladda på typ-2.
Kommer gärna på någon ”Roadsterträff” någonstans i Sverige om det går att få till. Bor ju själv strax söder om Stockholm men kan nog ta mig en bit om det behövs.
Lägger med några bilder.
Angående listan så har den röda #11 som Stefan T först importerat som bekant olycksaligt ”gått hädan” då den stod i en ladugård som förstördes. Där han har ersatt den med en vit 2.5 som han importerat efter det. (För mer info se annan tråd)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil