Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade fel
Postat: 27 jun 2017 02:49
Det var länge sen jag skrev speciellt mycket här på Tesla club sweden. Jag går mest och väntar på model 3 eventet och att det ska börja hända grejer. Det roligaste som har hänt på elbilsfronten sen Hyundai Ioniq är bilder på model 3 i olika kulörer. Men så hyrde jag min kollegas Tesla över långhelgen midsommar och oj vilken upplevelse.
Alltså jag trodde att jag visste hur bra tesla var. Jag har testkört massa gånger, har tappat räkningen. Jag har varit passagerare på lite längre turer och jag har testar Ludacrous och AP men det var först nu som jag insåg hur himla bra Tesla faktiskt är och hur otroligt långt före konkurrensen de faktiskt ligger. Men okej, jag ska ta det hela från början.
Jag skulle med min sambo åka till Ockelbo, några mil väster om Gävle, så jag frågade min kollega om jag fick hyra hans Model s 60 som levererades i mars, vilket gick bra eftersom han skulle vara hemma under midsommar. Jag åkte dit på torsdagkvällen och hämtade bilen. Jag fick den 50% laddad och åkte från Märsta och hem till Vasastan och satte den på laddning över natten med en lång 1,5mm2 skarvsladd, något Teslan inte riktigt gillade, jag tror inte att någon elbil skulle ha gillat det. När vi kom ned till bilen på morgonen var den bara laddad till drygt 60 %. Attans tänkte jag men det gjorde inte så mycket, det finns ju ändå två SuC på vägen till Ockelbo. Så jag slog in adressen vi skulle till på Teslan och det är här den är väldigt imponerande, den räknar ut var man ska stanna, hur lång tid man behöver ladda, vilken SoC man har vid varje delmål och vid slutmålet. Detta har jag så klart hört från andra men jag hörde mest om det i början när folk var missnöjda med detta. Det som är fantastiskt är hur bra teslan gör detta. Den är ofta spot on i beräkningarna! Teslan tyckte att vi skulle stanna i Infra City och ladda men jag testade då istället att fylla i Gävle Supercharger och trycka bort mellanliggande laddstopp, bilen visade då att vi skulle komma dit med 8% laddning. Lugnt tänkte jag, bättre att ligga lite lugnt till Gävle och SuCa där med låg SoC istället för att behöva sitta i Infra City i en halvtimme pga. hög SoC plus att jag gillar att köra lite långsammare. Så vi åkte på och i takt med att tiden gick såg jag hur uppskattningen av SoC gick upp varpå jag kunde trycka på mer och mer, och tusan vad lite denna bil drar på motorvägen! Endast Ioniq drar mindre, och inte speciellt mycket mindre heller. I 120 handlar det nog inte om mer än 10% skillnad. När jag låg på essingeleden i 70-90km/h drog den under 150Wh/km flera gånger över en 50km sträcka. I Gävle stannade vi bara kort för vi hade fått reda på att vi kunde ladda dit vi skulle. Det var ändå så inget roligt sällskap på vägen upp.

När vi kom fram så hade vi 14 procent laddning kvar, precis så som Teslan hade uppskattat. Min känsla är att vid torrt vägunderlag och typ ingen vind så kan man momsa på hastighetsbegränsningen med ungefär +10km/h och om det regnar eller liknande så är det hastighetsbegränsningen som gäller. Vi stoppade in laddaren och drog 13A efter att jag fått reda på att det var 16A säkring. Vi laddade en timme och sen åkte vi och tittade på midsommarstångsresning och alla fick chansen att åka tesla
.

När vi kom tillbaka kopplade jag in laddaren igen och vi hade då typ 13 procents laddning. Efter detta måste säkringen ha gått i princip på en gång för när jag kollade till laddningen en dag senare var laddningen fortfarande13%. Jag hade inte tillgång till appen o jag tänkte inte på att kolla till laddningen nått mer föränn kl 8 nästa dag när jag skulle gå upp och öka på SoC begränsningen från 90 till 100 procent. Jag gick till proppskåpet och slog tillbaka säkringen, drog ut husvagnen som gick på samma fas och drog igång 13A igen och satt kvar i bilen i en kvart och övervakade.
Kl 12 samma dag åkte vi hemåt och hade då 28% laddning och bilen uppskattade att vi skulle ha 9% när vi kom fram men vi hade 11% för jag körde lite lugnt. Vi blev alltså tvungna att ladda i Gävle igen men det gjorde inget för vi behövde ändå äta lunch. När vi var klara var bilen också det och låg på 100% SoC. Där träffade vi på tre teslor och en ägare, nämligen "lem" och hade ett kort men trevligt samtal och jag passade på att fota denna fina konstruktion

Vi åkte vidare hem och till huddingen och hem igen och laddade 8A med skarvsladd på natten och plusade 30 procent. Tillbaka till Huddinge dagen efter och sen till Vasastan o sen Bagarmossen och slutligen tillbaka till Märsta och kom dit med 50% SoC. Att köra under 150Wh/km är inga problem om man inte kör över 90 eller med mycket start och stopp, vilket ger 400km+ i räckvidd som är NEDC ratingen. Bara Tesla och Ioniq som man så lätt kommer upp i NEDCn med.
Helt ok mat på Gävle bro:

På vägen hem körde en Tesla förbi mig och jag vinkade så klart som alltid till alla elbilar och han vinkade också! Första gången det hände mig
. Hemma gick det smidigt att parkera med sensorer och kamera, asnajs. Hade aldrig vågat parkera med en lånad model s på detta sätt annars.

Försökte även ladda 3-fas ifrån ett uttag hemma i Vanadislunden bakom nån värmeundercentral från Fortum eller vad det är där. Ingen el i uttaget och larmet kan ha gått när jag tog ett steg på ett handtag för att nå upp till kontakten. OOOPS. Men det blev en cool bild:

Summa sumarum: Det finns ingen annan elbil som fixar långresor så som tesla. Trots att jag klantade till det med laddningen två gånger över två nätter så var det inga problem att köra 66mil över en helg. Och just det, vi hade astrevligt i Ockelbo!
Alltså jag trodde att jag visste hur bra tesla var. Jag har testkört massa gånger, har tappat räkningen. Jag har varit passagerare på lite längre turer och jag har testar Ludacrous och AP men det var först nu som jag insåg hur himla bra Tesla faktiskt är och hur otroligt långt före konkurrensen de faktiskt ligger. Men okej, jag ska ta det hela från början.
Jag skulle med min sambo åka till Ockelbo, några mil väster om Gävle, så jag frågade min kollega om jag fick hyra hans Model s 60 som levererades i mars, vilket gick bra eftersom han skulle vara hemma under midsommar. Jag åkte dit på torsdagkvällen och hämtade bilen. Jag fick den 50% laddad och åkte från Märsta och hem till Vasastan och satte den på laddning över natten med en lång 1,5mm2 skarvsladd, något Teslan inte riktigt gillade, jag tror inte att någon elbil skulle ha gillat det. När vi kom ned till bilen på morgonen var den bara laddad till drygt 60 %. Attans tänkte jag men det gjorde inte så mycket, det finns ju ändå två SuC på vägen till Ockelbo. Så jag slog in adressen vi skulle till på Teslan och det är här den är väldigt imponerande, den räknar ut var man ska stanna, hur lång tid man behöver ladda, vilken SoC man har vid varje delmål och vid slutmålet. Detta har jag så klart hört från andra men jag hörde mest om det i början när folk var missnöjda med detta. Det som är fantastiskt är hur bra teslan gör detta. Den är ofta spot on i beräkningarna! Teslan tyckte att vi skulle stanna i Infra City och ladda men jag testade då istället att fylla i Gävle Supercharger och trycka bort mellanliggande laddstopp, bilen visade då att vi skulle komma dit med 8% laddning. Lugnt tänkte jag, bättre att ligga lite lugnt till Gävle och SuCa där med låg SoC istället för att behöva sitta i Infra City i en halvtimme pga. hög SoC plus att jag gillar att köra lite långsammare. Så vi åkte på och i takt med att tiden gick såg jag hur uppskattningen av SoC gick upp varpå jag kunde trycka på mer och mer, och tusan vad lite denna bil drar på motorvägen! Endast Ioniq drar mindre, och inte speciellt mycket mindre heller. I 120 handlar det nog inte om mer än 10% skillnad. När jag låg på essingeleden i 70-90km/h drog den under 150Wh/km flera gånger över en 50km sträcka. I Gävle stannade vi bara kort för vi hade fått reda på att vi kunde ladda dit vi skulle. Det var ändå så inget roligt sällskap på vägen upp.

När vi kom fram så hade vi 14 procent laddning kvar, precis så som Teslan hade uppskattat. Min känsla är att vid torrt vägunderlag och typ ingen vind så kan man momsa på hastighetsbegränsningen med ungefär +10km/h och om det regnar eller liknande så är det hastighetsbegränsningen som gäller. Vi stoppade in laddaren och drog 13A efter att jag fått reda på att det var 16A säkring. Vi laddade en timme och sen åkte vi och tittade på midsommarstångsresning och alla fick chansen att åka tesla


När vi kom tillbaka kopplade jag in laddaren igen och vi hade då typ 13 procents laddning. Efter detta måste säkringen ha gått i princip på en gång för när jag kollade till laddningen en dag senare var laddningen fortfarande13%. Jag hade inte tillgång till appen o jag tänkte inte på att kolla till laddningen nått mer föränn kl 8 nästa dag när jag skulle gå upp och öka på SoC begränsningen från 90 till 100 procent. Jag gick till proppskåpet och slog tillbaka säkringen, drog ut husvagnen som gick på samma fas och drog igång 13A igen och satt kvar i bilen i en kvart och övervakade.
Kl 12 samma dag åkte vi hemåt och hade då 28% laddning och bilen uppskattade att vi skulle ha 9% när vi kom fram men vi hade 11% för jag körde lite lugnt. Vi blev alltså tvungna att ladda i Gävle igen men det gjorde inget för vi behövde ändå äta lunch. När vi var klara var bilen också det och låg på 100% SoC. Där träffade vi på tre teslor och en ägare, nämligen "lem" och hade ett kort men trevligt samtal och jag passade på att fota denna fina konstruktion

Vi åkte vidare hem och till huddingen och hem igen och laddade 8A med skarvsladd på natten och plusade 30 procent. Tillbaka till Huddinge dagen efter och sen till Vasastan o sen Bagarmossen och slutligen tillbaka till Märsta och kom dit med 50% SoC. Att köra under 150Wh/km är inga problem om man inte kör över 90 eller med mycket start och stopp, vilket ger 400km+ i räckvidd som är NEDC ratingen. Bara Tesla och Ioniq som man så lätt kommer upp i NEDCn med.
Helt ok mat på Gävle bro:

På vägen hem körde en Tesla förbi mig och jag vinkade så klart som alltid till alla elbilar och han vinkade också! Första gången det hände mig


Försökte även ladda 3-fas ifrån ett uttag hemma i Vanadislunden bakom nån värmeundercentral från Fortum eller vad det är där. Ingen el i uttaget och larmet kan ha gått när jag tog ett steg på ett handtag för att nå upp till kontakten. OOOPS. Men det blev en cool bild:

Summa sumarum: Det finns ingen annan elbil som fixar långresor så som tesla. Trots att jag klantade till det med laddningen två gånger över två nätter så var det inga problem att köra 66mil över en helg. Och just det, vi hade astrevligt i Ockelbo!