Sida 1 av 2

Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:03
av Jerker
Jag är en novis inom det här området. Har aldrig funderat på för- eller nackdelar med olika storlekar på fälgar. Men när 3:an kommer måste jag alltså ta ställning till vilken storlek på fälg jag ska välja.

Jag har ju läst en del och förstått att om man väljer en större fälg och kompenserar med lägre profil så att hjulet får samma diameter så får man en väghållning som är stadigare om man är ute efter att köra fort. Men detta har väl ingen betydelse för mig som knappast kommer att köra snabbare än tillåtna hastigheter i Sverige? Bättre då att ha högre profil på däcket eftersom jag understundom far runt på gropiga grusvägar?

Men vad jag förstår så kan man ha olika storlekar på hela hjulet på Teslan? Alltså att man inte nödvändigtvis kompenserar med profilen på däcken? Kan man då ställa in vilken hjulstorlek man har så att hastighetsvisningen blir korrekt?

Vilka är då för- och nackdelarna med olika storlekar på hjul? Har jag förstått det rätt att större hjul ger högre energiförbrukning? Vridmomentet måste väl bli sämre? Vad är fördelen med större hjul?

Förklara gärna för mig som aldrig funderat över detta tidigare! :?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:06
av Bjelke
I ditt fall, kör på standard för du gissar rätt på det mesta :)
Rull-omkretsen ska alltid vara samma inom vissa
procent, men vissa frångår det ändå ibland och då visar mätaren fel...

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:20
av lator
En helbilsgodkänd bil inom EU måste ha den eller de dimensioner på hjul och däck som är angivna. Rullomkretsen får inte avvika med mer än 5% men det faller på att de angivna dimensionerna inte avviker just något alls. Däremot finns det envisa rykten som säger att Tesla kalibrerar hastighetsmätaren efter gps:n.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:22
av Verdi
Låter konstigt att man kan välja storleken på hjul själv. En bil i Sverige är typgodkänd för en viss rullomkrets/hjulstorlek. Sen får man avvika från den siffran med en viss procent. Tror det är +-5% på omkretsen. Det är inte många mm skillnad på diametern.

Har man väldigt stora hjul så blir väl accelerationen sämre då bilen blir högre "växlad". På en fossilbil får det ju vissa konsekvenser men på en elbil vet jag inte riktigt hur stor roll det spelar. Man flyttar väl upp elmotorns "sweetspot" högre upp i hastighetsintervallet helt enkelt?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:24
av Jerker
lator skrev:
En helbilsgodkänd bil inom EU måste ha den eller de dimensioner på hjul och däck som är angivna. Rullomkretsen får inte avvika med mer än 5% men det faller på att de angivna dimensionerna inte avviker just något alls. Däremot finns det envisa rykten som säger att Tesla kalibrerar hastighetsmätaren efter gps:n.
Så när man väljer mellan 19 och 21 tum när man beställer en Tesla idag så är det siffror för fälgen och sen kompenseras det med däckprofilen?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:25
av Bjelke
Jerker skrev:
lator skrev:
En helbilsgodkänd bil inom EU måste ha den eller de dimensioner på hjul och däck som är angivna. Rullomkretsen får inte avvika med mer än 5% men det faller på att de angivna dimensionerna inte avviker just något alls. Däremot finns det envisa rykten som säger att Tesla kalibrerar hastighetsmätaren efter gps:n.
Så när man väljer mellan 19 och 21 tum när man beställer en Tesla idag så är det siffror för fälgen och sen kompenseras det med däckprofilen?
Korrekt :)

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:27
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
En helbilsgodkänd bil inom EU måste ha den eller de dimensioner på hjul och däck som är angivna. Rullomkretsen får inte avvika med mer än 5% men det faller på att de angivna dimensionerna inte avviker just något alls. Däremot finns det envisa rykten som säger att Tesla kalibrerar hastighetsmätaren efter gps:n.
Så när man väljer mellan 19 och 21 tum när man beställer en Tesla idag så är det siffror för fälgen och sen kompenseras det med däckprofilen?
Korrekt :)
Då undrar jag, varför är det kortare räckvidd med större fälgar om omkretsen ändå är densamma? Och varför får man olika dragvikt på X:en med olika storlekar på fälgarna?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:32
av Verdi
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
En helbilsgodkänd bil inom EU måste ha den eller de dimensioner på hjul och däck som är angivna. Rullomkretsen får inte avvika med mer än 5% men det faller på att de angivna dimensionerna inte avviker just något alls. Däremot finns det envisa rykten som säger att Tesla kalibrerar hastighetsmätaren efter gps:n.
Så när man väljer mellan 19 och 21 tum när man beställer en Tesla idag så är det siffror för fälgen och sen kompenseras det med däckprofilen?
Korrekt :)
Då undrar jag, varför är det kortare räckvidd med större fälgar om omkretsen ändå är densamma? Och varför får man olika dragvikt på X:en med olika storlekar på fälgarna?
Det är pga högre vikt och sämre aerodynamiska egenskaper. Dessutom har man ofta bredare däck på större fälgar och de rullar lite trögare också. Har läst nånstans att hjulen kan stå för upp till 30% av en bils luftmotstånd. (dock ingen källa så ta det med en nypa salt). Det är iaf ingen slump att fälgarna på bilar som är designade för att gå snålt (elbilar och diverse andra snålbilar) ser ut som de gör. Att byta till icke-original fälg torde försämra räckvidden.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:35
av Verdi
Enligt denna doktorsavhandling från Chalmers är det upp till 25%:
http://publications.lib.chalmers.se/pub ... rodynamics
Christoffer Landström (Institutionen för tillämpad mekanik) skrev:
An important aspect of reducing fuel consumption is reduced aerodynamic drag, which at highway cruising speeds is dominating the total drag force for both cars and heavy goods vehicles. Furthermore, on a modern car, up to 25 percent of the aerodynamic drag originates from the wheels and wheel housings, making them important aerodynamic components.
BMW i3-fälgar:
Bild

Nissan Leaf:
Bild

Renault Zoe:
Bild

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:41
av Smutt
Om man tycker att däcket på Tesla 19tum inte skyddar fälgen så bra som man vill, vilken dimension köper man då?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:46
av Verdi
Smutt skrev:
Om man tycker att däcket på Tesla 19tum inte skyddar fälgen så bra som man vill, vilken dimension köper man då?
Vad är standard? 245/45-19"?

Använd http://www.willtheyfit.com/ eller http://www.rullomkrets.se/ för att beräkna vad som är lagligt. Fälgen i sig borde klara åtminstone 265-bredd tycker jag. (hur bred är fälgen i tum?) Men som sagt, ju bredare däck desto sämre räckvidd.

ps. Siffran för profilen är INTE i mm utan det är procent av bredden. 245/45-19" betyder alltså att däcket är 19" i diameter invändigt, 245 mm brett och 110,25 mm i profil. Ett 255/45-19" däck har alltså en 4,5 mm högre profil (45% av 10 mm extra) och 9 mm större diameter. Det är dock fortfarande fullt lagligt med god marginal.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 10:57
av ellerstrom
Ett alternativ till bredare däck för att skydda fälgen är alloygator. Vet inte hur bra de fungerar, men behöver inte se helt tokigt ut om färgen väljs med omsorg.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 11:00
av lator
Smutt skrev:
Om man tycker att däcket på Tesla 19tum inte skyddar fälgen så bra som man vill, vilken dimension köper man då?
Det finns däck med en extra skyddskant (typ en liten bulle som sticker ut vid fälgkanten) som kan rädda dig om du t.ex är lite för närgången med en trottoarkant... :o

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 11:06
av Smutt
lator skrev:
Smutt skrev:
Om man tycker att däcket på Tesla 19tum inte skyddar fälgen så bra som man vill, vilken dimension köper man då?
Det finns däck med en extra skyddskant (typ en liten bulle som sticker ut vid fälgkanten) som kan rädda dig om du t.ex är lite för närgången med en trottoarkant... :o
Ingen som har köpt såna?

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 11:11
av Verdi
Smutt skrev:
lator skrev:
Smutt skrev:
Om man tycker att däcket på Tesla 19tum inte skyddar fälgen så bra som man vill, vilken dimension köper man då?
Det finns däck med en extra skyddskant (typ en liten bulle som sticker ut vid fälgkanten) som kan rädda dig om du t.ex är lite för närgången med en trottoarkant... :o
Ingen som har köpt såna?

De är ganska vanliga. Men de gör nog marginell skillnad tyvärr.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... rbjudanden

Nästan alla i träfflistan har någon form av fälgskydd.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 11:19
av jpetters
Jag har skyddskant på däcken, både på Continental SportContact 5 på 21" och Michelin Primacy 3 på 19" på mina Model S. Ingen av dem ger något vidare skydd, i det närmaste obefintligt. Michelin Super Sport på 21" ger klart bättre skydd än Continental SportContact samma dimension, så olika däck i samma dimension ger olika bra skydd av fälgkanten.
Till nästa omgång däck ska jag köra på 255 bredd bak på mina Slipstream 19". Slipstreamfälgen är 8,5" så det ska fungera bra och eftersom 265 eller mer fungerar bra med bredare fälg i bak är risken att något tar i minimal.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 11:40
av HelectriC
ellerstrom skrev:
Ett alternativ till bredare däck för att skydda fälgen är alloygator. Vet inte hur bra de fungerar, men behöver inte se helt tokigt ut om färgen väljs med omsorg.
Problemet med alloygators är att dom tenderar att ta med sig lacken när däck ska bytas. Visserligen syns det kanske inte när man sen monterat på dom igen, men kan vara bra att veta om.

Det finns två fördelar med större hjul; utseende och väghållning. Allt annat är bättre med mindre hjul/mer profil.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:23
av StefL
Jag tror du och jag har en ganska liknande filosofi med vårt bilägande Jerker. Själv kommer jag att välja de minsta fälgarna som överhuvudtaget är möjligt, av följande anledningar:
* Komfort - högre däck som kan ta upp ojämnheter
* Billigare däck - varför betala mer än nödvändigt?
* Bättre räckvidd - större fälgar med lägre däckprofil ger som du läst högre förbrukning
* Snyggare - jag anser att hjul ska bestå av däck och fälg, inte en jättefälg med ett lager eltejp ytterst.

Större fälgar ser jag enbart som ett uttryck för fåfänga och missriktad estetik, vissa tycks anse att det har med "körbarhet" att göra men i ärlighetens namn är det trams så länge man håller sig till lagliga hastigheter (med utrymme för "moms"). Gick det skulle jag välja 16" men jag hoppas det går att få Model 3 med så små fälgar som 17" vilket jag anser redan det egentligen är onödigt stort.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:27
av danni
Jag blir lite nyfiken på att ni tror att man måste köra i väldigt höga hastigheter för att ha glädje av bra väghållning. Det måste man inte. Tar man en riktigt snäv kurva i 30 så märker man enorm skillnad på hur bra däck man har och hur plant och stabilt fjädringen och däcken klarar av att hålla bilen. Så fort man ägnar sig åt aktiv körning så får man mycket bättre resultat ju bättre däck man har, och där gäller även att däck med högre profil upplevs som mycket svajigare i såna lägen.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:29
av Smutt
Jag älskar mycket gummi insmort med däckpolish, en sån känsla av nytvättat

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:31
av StefL
Nejdå danni, jag förstår vad du menar. Men jag tror inte jag kommer att förändra mitt körsätt på något så avgörande vis att jag skulle "behöva" öka från 16" till 18" bara för att jag går från en Skoda Octavia till en Tesla Model 3. I mina ögon är hela hypen med jättefälgar enbart just en hype som i första hand går ut på att få folk att tro att de behöver större fälgar, eller helt enkelt en skapad trend som folk i gemen är dumma nog att gå på.

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:40
av Verdi
StefL skrev:
Jag tror du och jag har en ganska liknande filosofi med vårt bilägande Jerker. Själv kommer jag att välja de minsta fälgarna som överhuvudtaget är möjligt, av följande anledningar:
* Komfort - högre däck som kan ta upp ojämnheter
* Billigare däck - varför betala mer än nödvändigt?
* Bättre räckvidd - större fälgar med lägre däckprofil ger som du läst högre förbrukning
* Snyggare - jag anser att hjul ska bestå av däck och fälg, inte en jättefälg med ett lager eltejp ytterst.

Större fälgar ser jag enbart som ett uttryck för fåfänga och missriktad estetik, vissa tycks anse att det har med "körbarhet" att göra men i ärlighetens namn är det trams så länge man håller sig till lagliga hastigheter (med utrymme för "moms"). Gick det skulle jag välja 16" men jag hoppas det går att få Model 3 med så små fälgar som 17" vilket jag anser redan det egentligen är onödigt stort.
Det beror lite på vad det är för bil tycker jag. Jag kommer köra 19" på min Tesla och ser ingen anledning till större fälgar än så. Men en sportbil kan se lite fjantig ut med "ballongdäck".

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:44
av 12man
vad kör motorsportens kungaklass (f1) med, 21 19 17 15 nej 13", total diameter på hela hjulet 670mm nästan tesla size
formula e kör 18" liksom många andra tävlingsklasser

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:48
av Leo
Bredare/sportigare däck har också ofta mindre mönsterdjup och mjukare gummi. Vilket fördyrar användandet ännu lite mer.

Som tidigare skrivits fördelen med stora fälgar är i första hand utseende och i "viss" grad om (klart mindre betydelse) handlar det om körkänsla/väghållning.

I princip alla andra avseende är mindre fälgar bättre.

Sen är det ju väldigt många saker vi köper/väljer som handlar om utseende så man ska inte underskatta betydelsen av det!

Re: Storlek på fälgar?

Postat: 27 jun 2017 12:51
av Jerker
Jo, jag förstår att väghållningen blir bättre med lägre däckprofil, men jag menade nog att om man ska köra riktigt höga hastigheter så är det nödvändigt med lågprofil annars äventyrar man säkerheten, och där kommer jag aldrig att röra mig.

Det var därför jag startade den här tråden, för att få alla synpunkter och erfarenheter från er som vet bättre. Hittills så pekar allt emot att jag väljer den minsta fälgvarianten och skälen är de som StefL listade. Ekonomiska skäl väger tyngre än väghållningen, för den väghållning som högprofilvarianten erbjuder är fullt tillräckligt för mig. Jag är inte den typen av förare som är intresserad av att ta snäva kurvor i så höga hastigheter att man upplever skillnaden. Jag kör ju redan nu en elbil med låg tyngdpunkt och högprofildäck och har testat så mycket jag har lust att testa vad gäller kurvtagning och jag är fullt nöjd med det.

Dessutom ska jag ha drag på bilen så jag vill ju få så hög dragvikt som möjligt. Case closed!