400 mil långresa - Sverige - Finland - norge
Postat: 27 jun 2017 22:57
Ok, nu är det dags att berätta om den första veckan med Teslan på långresa.
Två vuxna och två barn (5 åringen i framåtvänd barnstol och 2 åringen i bakåtvänd)
Model S P100D
AP2, uttagen 21 december 2016, FW 17.17.4.
ODO vid start 10140 km
Well, resan börjar i Västerås med stopp i Rovaniemi, för att sedan åka ner i Sverige via Östersund och över till Trondheim, Atlantvägen, Trollstigen, Geiranger, Sjoa och tillbaka till Västerås.
Nu (efter 6 dagar) är vi i Östersund hos goda vänner och i morgon bär det av till Norge.
Bilen går som ett spjut, autopiloten är fantastisk så länge vägen håller en bra standard.
Laddningen längs vägen är också bra, men det saknas lite laddare norr om Skellefteå, även fast det för oss fungerade med typ2 i Kalix ledans barnen lekte och vi handlade, och i Luleå kan man ladda Chademo på OKQ8 som funka finfint.
I rovaniemi så är det Virta som gäller för snabbladdning och det fanns en Chademo i garaget för supermarket som jag provade några gånger.
Dock fungerade den vanliga motorvärmarelen utanför huset riktigt bra. 16A gav oss ca 1,3 mil per timme och en natt fyller på det sista som behövs innan avfärd.
På vägen tillbaka från Finland så vräkte regnet ner och trots full laddning med 483km i batteriet så började den gnälla om att minska farten för att vi skulle klara oss till nästa supercharger.
Förbrukningen låg på 240-280 w/km mot tidigare 170-200, men vi trotsade både regn och varningar och fortsatte glada ut ur regnet och vips så ökade prognosen till nästa laddställe, varningarna gick från röda till gula till att helt försvinna och skulle nu ha 18% kvar vid nästa stopp.
Dock stannade vi till i Luleå för mat och kaffe och bilen fick en slurk elektroner trots att den skulle klarat det ändå.
MEN! Sjukt vad folk norr om Sundsvall gärna vill att deras bil skulle vara en Tesla eftersom att på varje supercharger så parkerar vanliga bilister framför laddarna och kan orsaka problem om det hade varit fler elbilister ute efter att ladda.
Ringde just Tesla service eftersom det i kväll vid acceleration kom upp ett meddelande som inte vill försvinna:
Drive unit needs service
Avoid hard acceleration
Ovärt! Men de ska återkomma i morgon om vad det innebär.
Åker ju förbi Tesla SC i Trondheim så kanske måste vi stanna till där? Ja, vi får se vad som sägs i morgon.
Det sista som kanske är lite värre är att airbag-lampan har tänts några gånger under färd.
Har varit vid olika hastigheter och den lyser upp i ca 10 sekunder för att sedan släckas igen, men just den grejen gör mig lite orolig... de ska kolla på det i morgon också.
Annars så är vi sjukt nöjda och resan har kostat ca 17euro för chademoladdningen i rovaniemi.
Fortsättning följer...
Två vuxna och två barn (5 åringen i framåtvänd barnstol och 2 åringen i bakåtvänd)
Model S P100D
AP2, uttagen 21 december 2016, FW 17.17.4.
ODO vid start 10140 km
Well, resan börjar i Västerås med stopp i Rovaniemi, för att sedan åka ner i Sverige via Östersund och över till Trondheim, Atlantvägen, Trollstigen, Geiranger, Sjoa och tillbaka till Västerås.
Nu (efter 6 dagar) är vi i Östersund hos goda vänner och i morgon bär det av till Norge.
Bilen går som ett spjut, autopiloten är fantastisk så länge vägen håller en bra standard.
Laddningen längs vägen är också bra, men det saknas lite laddare norr om Skellefteå, även fast det för oss fungerade med typ2 i Kalix ledans barnen lekte och vi handlade, och i Luleå kan man ladda Chademo på OKQ8 som funka finfint.
I rovaniemi så är det Virta som gäller för snabbladdning och det fanns en Chademo i garaget för supermarket som jag provade några gånger.
Dock fungerade den vanliga motorvärmarelen utanför huset riktigt bra. 16A gav oss ca 1,3 mil per timme och en natt fyller på det sista som behövs innan avfärd.
På vägen tillbaka från Finland så vräkte regnet ner och trots full laddning med 483km i batteriet så började den gnälla om att minska farten för att vi skulle klara oss till nästa supercharger.
Förbrukningen låg på 240-280 w/km mot tidigare 170-200, men vi trotsade både regn och varningar och fortsatte glada ut ur regnet och vips så ökade prognosen till nästa laddställe, varningarna gick från röda till gula till att helt försvinna och skulle nu ha 18% kvar vid nästa stopp.
Dock stannade vi till i Luleå för mat och kaffe och bilen fick en slurk elektroner trots att den skulle klarat det ändå.
MEN! Sjukt vad folk norr om Sundsvall gärna vill att deras bil skulle vara en Tesla eftersom att på varje supercharger så parkerar vanliga bilister framför laddarna och kan orsaka problem om det hade varit fler elbilister ute efter att ladda.
Ringde just Tesla service eftersom det i kväll vid acceleration kom upp ett meddelande som inte vill försvinna:
Drive unit needs service
Avoid hard acceleration
Ovärt! Men de ska återkomma i morgon om vad det innebär.
Åker ju förbi Tesla SC i Trondheim så kanske måste vi stanna till där? Ja, vi får se vad som sägs i morgon.
Det sista som kanske är lite värre är att airbag-lampan har tänts några gånger under färd.
Har varit vid olika hastigheter och den lyser upp i ca 10 sekunder för att sedan släckas igen, men just den grejen gör mig lite orolig... de ska kolla på det i morgon också.
Annars så är vi sjukt nöjda och resan har kostat ca 17euro för chademoladdningen i rovaniemi.
Fortsättning följer...