Sida 1 av 2
Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:07
av Bluespaceship
Hej,
Jag undrar om någon av er här på forumet vet om det är möjligt att byta batteriet på Tesla X?
Har nämligen en 75D som jag hämtade ut nu i april och börjar inse att det inte kommer räcka för mig, skulle behöva uppgradera till 90D eller helst 100D.
Känner mig faktiskt ordentligt lurad av säljaren på Tesla, som trots att jag frågade tre gånger, hävdade att bilen skulle kunna klara ca 350km av de utlovade ca 420km
Saken är den att jag gör ganska många långresor varje år, dels upp till fjällen där jag har en stuga men även neråt landet, där de sista sträckorna inte finns vare sig super chargers eller andra ställen att ladda på. Därav att räckvidden var extremt viktig för mig och en anledning till att jag väntat med elbil.
Nu ca 3,5 månader efter att jag hämtade ut min bil har jag aldrig lyckats åka längre än ca 240-250km vid full laddning. Min första resa upp till stugan i fjällen så hade jag endast 6% kvar i batteriet när jag väl kom fram och då hade jag laddat i stort sett fullt i Mora innan de sista ca 20milen. Detta trots optimalt väder med runt 12 grader varmt och i det närmaste vindstilla hela vägen upp
Så det som oroar mig väldigt nu är hur den resan ska gå i vinter när det är minusgrader ute. Vad är era erfarenheter där? Alltså hur mkt påverkas räckvidden i kyla?
Skulle även behöva göra denna resa med släp då jag behöver frakta upp lite saker, men det gissar jag är uteslutet.
Ska tilläggas att jag har 22" fälgarna vilket jag vet påverkar räckvidden en del, men inte SÅ mkt väl?
Tack på förhand
//Stefan
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:18
av rightnow
Jag är inget model X-proffs. Men enligt Teslapodden så drar 22" fälgarna sjukt mycket! Kommer dock inte ihåg vilket avsnitt jag hörde det i.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:26
av e5m1r
Även en S har svårt med 35 mil så lurad blev du om de sa att du skulle kunna köra 35 mil i normal takt
Det finns bara ett dokumenterat batteribyte i USA då på den gammla S60 så omöjligt är den nog inte dock tveksamt att de gör det i Sverige
Dessutom vill jag minnas att det var marginellt billigare för ägaren i USA som bytte mot att byta in bilen mot en 85
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:27
av LarsL
Inte kostnadsmässigt vettigt att byta batteri betydligt billigare att byta hela bilen. Sen tror jag det är lite annan hjulupphägning osv på 75 jämfört med 100, det är ju ett tyngre batteri.
Fälgarna gör ganska mycket.
Farten gör ännu mer, sänk farten så kommer du fram kan man säga. Håll dig åtminstone till skyltad hastighet.
Vad har du för förbrukning nu?
Släp kommer öka förbrukningen så det kan bli svårt att fixa.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:33
av Tenk
Skillnaden mellan 22 och 20 är lite olika beroende på var man läser men kanske 10%. Men även viktigt att ha rätt lufttryck!
Har en MX 90D med 20 på sommaren 19 på vintern, den största skillnaden på vintern är första biten vid kallstart men även sen är det skillnad. Dock är det helt avgörande den fart man hålller, stor skillnad på 90 och 120 km/h.
Tror inte byte batteri är möjligt utan det är nog byte av bil som gäller...
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:53
av Bjelke
Tror oxå att byta bil blir billigare och säkert inget större krångel heller

Fast taskigt att inte vara mer korrekt med räckvidds-
uppgifterna tycker jag oxå...
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 17:54
av MSO
Bluespaceship skrev:
....räckvidden var extremt viktig för mig....
...jag har 22" fälgarna....
Lite oklart beslutsunderlag kan jag tycka.
Sen innebär ju 250km uppåt 270-280Wh per km. Det måste du ju kunna komma under. Starta med batteri i arbetstemp. Range mode på. Byt däck, upp med trycket, stäng av AC, på med stolsvärme istället för kupévärme, och se över hur du kör. Håll igen lite och 200Wh/km måste ju lätt vara nåbart. Där har du dina 350km.
På vintern i minusgrader lär det inte gå. Kanske med värmesulor i skorna.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 18:02
av jpetters
Stora fälgar kostar massor (både cash och range) har jag kommit fram till.
Jag har två Model S, den ena med 19" Slipstream och den andra 21" Turbin.
Bilen med 21 är en P90D och den andra en P85+. D bilen borde dra mindre, speciellt på motorvägen. Men det gör den inte. Den drar ca 10-15% mer vid samma korsett och yttre omständigheter.
Det är samma om jag jämför med den P85+ jag har innan som också hade 21".
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 18:26
av Smutt
Ring Tesla berätta hur du upplever affären se om dom har nån demo 100 och kan kan byta in din 75a
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 18:35
av vigge50
Finns en demo 90d, vet dock inte hur stor skillnad de skulle ge.
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJXCCE27HF046519
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 18:36
av chpaulin
Smutt skrev:Ring Tesla berätta hur du upplever affären se om dom har nån demo 100 och kan kan byta in din 75a
Detta hade jag också gjort och förhoppningsvis har din nuvarande bil inte tappat för mycket. Sen kanske de kan sockra dealen med tanke på att du känner dig vilseledd.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 19:44
av mati
Konstigt att du fick höra att en X75D skulle gå 35 mil. Jag har en S90D och den går kanske 40 mil när man kör lagom sakta. Det går att tweaka den till 45 mil men då måste man verkligen snålköra. På vintern skulle jag nog säga att 35 mil är det yttersta man kan få till.
Hur en X, som är mycket större, med ett mindre batteri ska klara samma sträcka, är en gåta för mig. Det borde säljarna veta att det inte går.
Stå på dig och berätta att du känner dig lurad. Försök att få till en bra deal med en demo X90D eller X100D.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 20:05
av Alexander
Om du ofta kör väldigt långt köper man väl inte en bil med det minsta batteriet med de största fälgarna.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 20:39
av mans71
Jag har efter tre månader nu på senare tid reflekterat över vilken jättestor påverkan fart och accelerationer har. Låg kontinuerligt mellan 280-310 i förbrukning i början. Nu ligger jag på 220-240 landsväg 90. I Danmark var jag för första gången under 200 (mycket 70-väg). Jag har också 22".
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 21:34
av olarsson
Går att köra snålt, men man får vara envis. Har lyckats komma ner på 193 kWh/km över 50km som bäst. Blandat 50/70/90/100-väg. 22" fälgar, ca 15 grader utetemp, ingen rangemode, AC på 20gr.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 21:42
av Jerker
Vi som är vana vid att ligga och snålköra med Zoe och Leaf kommer väl att sätta rekord i räckvidd när vi får våra 3:or! Det sitter i ryggraden vid det här laget.

Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 21:48
av Bjelke
Jerker skrev:Vi som är vana vid att ligga och snålköra med Zoe och Leaf kommer väl att sätta rekord i räckvidd när vi får våra 3:or! Det sitter i ryggraden vid det här laget.

Nollställde trippen på Leafen för några veckor sedan och medlet på den ligger nu på 1,2

Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 22:06
av bonath
Jerker skrev:Vi som är vana vid att ligga och snålköra med Zoe och Leaf kommer väl att sätta rekord i räckvidd när vi får våra 3:or! Det sitter i ryggraden vid det här laget.

Hahaha... Aldrig över 97 km/h..........
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 06 jul 2017 22:57
av Svenssons
22" gör rejält mycket. Har själv 22" och jag har lägre förbrukning på vintern med mina 19" än på sommaren med 22". Kan mycket väl tänka mig att 22" gör 15% jämfört med 20". Den billigaste lösningen för att få längre räckvidd är garanterat att sälja 22" och köpa 20" eller kanske till och med 19".
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 00:52
av Generalbogge
Byt bil med någon annan när du ska på långtripp, kan ju vara ett alternativ. Finns säkert någon vänlig själ som kan tänkas ställa upp. Bor själv i Skåne, så ska ni åt detta hållet så har jag inget emot att köra en X några dagar. Har själv en S 90D, som går att snålköra utan större insats. Det löser ju inte släpvagns problematiken dock. Fast Skåne Halland Blekinge, ska ju inte vara några problem. Det är väl bara Smålands inland som kan vara lite bökigt.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 00:59
av Svenssons
olarsson skrev:Går att köra snålt, men man får vara envis. Har lyckats komma ner på 193 kWh/km över 50km som bäst. Blandat 50/70/90/100-väg. 22" fälgar, ca 15 grader utetemp, ingen rangemode, AC på 20gr.
Går att komma ner än mer men då blir det inte mycket körning över 100 km/h...
Model X P90D med 22" i Polen och samma förhållanden som ovan:
DSC_0634.JPG
Såg på Facebook en som slipstreamade bakom lastbil med sin Model X på 22". Han hade 220 Wh/mile dvs 137 Wh/km!
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 02:03
av tehjimos
22" model X här, ca 190wh/km när jag låg och slipstreama bakom en mindre lastbil i ca 85-95km/h... med fullastad bil, både människor och väskor proppade till max.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 07:24
av olarsson
Svenssons skrev:olarsson skrev:Går att köra snålt, men man får vara envis. Har lyckats komma ner på 193 kWh/km över 50km som bäst. Blandat 50/70/90/100-väg. 22" fälgar, ca 15 grader utetemp, ingen rangemode, AC på 20gr.
Går att komma ner än mer men då blir det inte mycket körning över 100 km/h...
Model X P90D med 22" i Polen och samma förhållanden som ovan:
DSC_0634.JPG
Såg på Facebook en som slipstreamade bakom lastbil med sin Model X på 22". Han hade 220 Wh/mile dvs 137 Wh/km!
Vet inte hur kvalitén på vägarna är i Polen, men asfaltens beskaffenhet spelar också stor roll. Har upplevt väsentligt lägre förbrukning på långresa med min ModS genom Tyskland än i Sverige, trots högre hastigheter.
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 07:47
av Stefan T
Har du mycket trafik så får du luft draget från övriga bilar tillgodo
Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 07 jul 2017 08:34
av janni
Jag har haft både 22" och nu 20" på X:ens sommardäck och för mig drog 22" mellan 10-25% mer beroende på hastighet/omständigheter.
För att du ska få 35 mils räckvidd men en 75a så skulle du behöva snitta 210 kWh/km vilket är möjligt, dock kanske inte realistiskt och garanterat inte med 22":are.
Personligen vill jag köra min bil som jag gjorde när jag hade ICE.
Kom just från en längre resa och snittade 231 kWh/km, men då slökörde jag inte utan låg lagom över gränsen på lands/motorväg =)
Om jag minns rätt så snittade jag 268 kWh/km medans jag hade vinterdäcken på, där gör väglaget mer än kyla enligt min uppfattning.
Lägsta förbrukning jag sett på min är 146kWh över 25 km, men antar att det var mer nerför än uppför.