Sida 1 av 1
"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 07:32
av Jocce
"Ha bilen inkopplad om du ska använda värmaren, för den drar mindre då"
Är nått jag har fått för mig.
Fast det gör den ju inte kom jag på i morse när jag körde värmaren när bilen stod hos pappa. (Ja.."kallt" o sätta sig i 15 gradig bil

)
Man får längre räckvidd, men bilen drar (totalt) inte mindre, bara att man tar det från väggen istället för batteriet.
Så totala förbrukningen (kostnaden / miljöpåverkan) blir lika stor, men du kommer längre om du ska köra långt...
Kanske självklart för många, men det slog mig bara i morse.
/Jocce
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 07:39
av e5m1r
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 07:48
av 12man
Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 09:13
av Jocce
12man skrev:Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
Tror inte man slipper förlusten, tror inte UMC bypassar batteriet, utan tror den matar strömmen in i batteriet och tar ut den samma väg.
Rattvärme FTW

(Men ja, jag komfortkör värmen oavsett inkopplad eller inte...så

)
/Jocce
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 15:10
av Jensa
Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.
Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Postat: 11 jul 2017 15:35
av Jocce
Jensa skrev:Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.
Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till

Fast jag tror väl att du ändå laddar/går via batteriet?
Inkopplad bil:
Vägguttag-UMC-Inbyggd laddare-Batteri-Värmaren
Ej inkopplad bil:
Batteri-Värmaren.
/Jocce