Sida 1 av 1

"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 07:32
av Jocce
"Ha bilen inkopplad om du ska använda värmaren, för den drar mindre då"
Är nått jag har fått för mig.

Fast det gör den ju inte kom jag på i morse när jag körde värmaren när bilen stod hos pappa. (Ja.."kallt" o sätta sig i 15 gradig bil ;-))

Man får längre räckvidd, men bilen drar (totalt) inte mindre, bara att man tar det från väggen istället för batteriet.
Så totala förbrukningen (kostnaden / miljöpåverkan) blir lika stor, men du kommer längre om du ska köra långt...

Kanske självklart för många, men det slog mig bara i morse.


/Jocce

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 07:39
av e5m1r

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 07:48
av 12man
Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 09:13
av Jocce
12man skrev:
Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
Tror inte man slipper förlusten, tror inte UMC bypassar batteriet, utan tror den matar strömmen in i batteriet och tar ut den samma väg.

Rattvärme FTW ;)
(Men ja, jag komfortkör värmen oavsett inkopplad eller inte...så ;) )


/Jocce

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 15:10
av Jensa
Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.

Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till :)

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Postat: 11 jul 2017 15:35
av Jocce
Jensa skrev:
Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.

Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till :)

Fast jag tror väl att du ändå laddar/går via batteriet?

Inkopplad bil:
Vägguttag-UMC-Inbyggd laddare-Batteri-Värmaren

Ej inkopplad bil:
Batteri-Värmaren.


/Jocce