Sida 1 av 2

BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 15:23
av Legato
Är det någon som kan ge en bra förklaring till att BMW envisas med att ange sina batterikapaciteter i amperetimmar? Är det ens ett användbart mått, dvs använder alla elbilar samma spänning så att man direkt kan jämföra måttet i Ah mellan olika tillverkare eller måste man först ta reda på spänningen för respektive tillverkares batteri?

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 15:28
av TiborBlomhall
94 låter mer än 33

BMW i3 94 Ah motsvarar 33 kWh

Kunder kan ingenting om "de där konstiga siffrorna", så de jämför BMW i3 94 med Tesla Model S 75 och tycker att BMW-s siffra "låter mer" :roll:

Ah i sig är annars totalt intetsägande utan batterispänning

Ungefär som i början av 2000-talet när vissa digitalkamerors upplösning angavs i pixlar - men man plussade ihop de röda, gröna och blåa pixlarna!

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 15:35
av chpaulin
Håller med om att det är sämst och helt klart som överprästen är inne på bara för marknadsföringen. En fråga som dyker upp är hur de benämner förbrukningen? Är den också i Ah/km?

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 15:45
av Legato
TiborBlomhall skrev:
94 låter mer än 33

BMW i3 94 Ah motsvarar 33 kWh

Kunder kan ingenting om "de där konstiga siffrorna", så de jämför BMW i3 94 med Tesla Model S 75 och tycker att BMW-s siffra "låter mer" :roll:

Ah i sig är annars totalt intetsägande utan batterispänning

Ungefär som i början av 2000-talet när vissa digitalkamerors upplösning angavs i pixlar - men man plussade ihop de röda, gröna och blåa pixlarna!
Tack för svar! Kanske är det så enkelt att det som du säger enbart är för att det låter bättre.

Men då är alltså BMWs batterispänning på 355 volt? Låter som en ganska udda spänning att använda. Använder alla tillverkare olika batterispänning eller finns det någon standard?

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 19:21
av Stefan T
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
94 låter mer än 33

BMW i3 94 Ah motsvarar 33 kWh

Kunder kan ingenting om "de där konstiga siffrorna", så de jämför BMW i3 94 med Tesla Model S 75 och tycker att BMW-s siffra "låter mer" :roll:

Ah i sig är annars totalt intetsägande utan batterispänning

Ungefär som i början av 2000-talet när vissa digitalkamerors upplösning angavs i pixlar - men man plussade ihop de röda, gröna och blåa pixlarna!
Tack för svar! Kanske är det så enkelt att det som du säger enbart är för att det låter bättre.

Men då är alltså BMWs batterispänning på 355 volt? Låter som en ganska udda spänning att använda. Använder alla tillverkare olika batterispänning eller finns det någon standard?
Roadster 416V
S&X 85 och större 403V
75 och minder 354V
Har för mig leaf har 403V med

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 20:02
av Henrik Torphammar
Stefan T skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
94 låter mer än 33

BMW i3 94 Ah motsvarar 33 kWh

Kunder kan ingenting om "de där konstiga siffrorna", så de jämför BMW i3 94 med Tesla Model S 75 och tycker att BMW-s siffra "låter mer" :roll:

Ah i sig är annars totalt intetsägande utan batterispänning

Ungefär som i början av 2000-talet när vissa digitalkamerors upplösning angavs i pixlar - men man plussade ihop de röda, gröna och blåa pixlarna!
Tack för svar! Kanske är det så enkelt att det som du säger enbart är för att det låter bättre.

Men då är alltså BMWs batterispänning på 355 volt? Låter som en ganska udda spänning att använda. Använder alla tillverkare olika batterispänning eller finns det någon standard?
Roadster 416V
S&X 85 och större 403V
75 och minder 354V
Har för mig leaf har 403V med
Jag är nörd och tycker sådant borde framgå med all tydlighet när man köper sin bil. En ny 60kWh Tesla är ju på "75kWh" och laddar på supercharger riktigt fort till 100%. På CHAdeMO där emot gör sig den lägre spänningen påminnd och begränsningen är 120A, INTE 50kW. "alltid" 120A..... så att veta vad man köper är för mig A och O. Tittar vi på en Leaf så laddar den med 120A till 85% kanske, det gör att man vill ju hålla spänningen hög och till skillnad från en Tesla på supercharger så stannar man och laddar sin LEAF snabbast från 40% till 90% typ, inte från 0-50% som en Tesla.

Veta är riktigt kraftfullt men tyvärr så blir reklamsiffrorna bara tagna ur luften, Tesla som BMW som Nissan. Inget benämns samma och allt blir helt ojämförbart.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 20:26
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Stefan T skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
94 låter mer än 33

BMW i3 94 Ah motsvarar 33 kWh

Kunder kan ingenting om "de där konstiga siffrorna", så de jämför BMW i3 94 med Tesla Model S 75 och tycker att BMW-s siffra "låter mer" :roll:

Ah i sig är annars totalt intetsägande utan batterispänning

Ungefär som i början av 2000-talet när vissa digitalkamerors upplösning angavs i pixlar - men man plussade ihop de röda, gröna och blåa pixlarna!
Tack för svar! Kanske är det så enkelt att det som du säger enbart är för att det låter bättre.

Men då är alltså BMWs batterispänning på 355 volt? Låter som en ganska udda spänning att använda. Använder alla tillverkare olika batterispänning eller finns det någon standard?
Roadster 416V
S&X 85 och större 403V
75 och minder 354V
Har för mig leaf har 403V med
Jag är nörd och tycker sådant borde framgå med all tydlighet när man köper sin bil. En ny 60kWh Tesla är ju på "75kWh" och laddar på supercharger riktigt fort till 100%. På CHAdeMO där emot gör sig den lägre spänningen påminnd och begränsningen är 120A, INTE 50kW. "alltid" 120A..... så att veta vad man köper är för mig A och O. Tittar vi på en Leaf så laddar den med 120A till 85% kanske, det gör att man vill ju hålla spänningen hög och till skillnad från en Tesla på supercharger så stannar man och laddar sin LEAF snabbast från 40% till 90% typ, inte från 0-50% som en Tesla.

Veta är riktigt kraftfullt men tyvärr så blir reklamsiffrorna bara tagna ur luften, Tesla som BMW som Nissan. Inget benämns samma och allt blir helt ojämförbart.
En 75(eller 60) kan inte ta emot 120 kW från Supercharger av den anledningen att den har lägre spänningen vilket såklart också skapar förvirring.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 21 jul 2017 21:39
av Toja
Dom lever väl kvar i gamla 12 V blybatterier. Då körde man alltid ned Ah


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 22 jul 2017 07:48
av _TonyV
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Nu är 120Ah på tapeten men det har väl alla läst om redan. Undrar hur många kWh det blir.
Sen kan man även ha åsikter om att kWh ska anges i användbar storhet. Ingen förutom tillverkaren vet hur mycket är reserverat i botten / toppen.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 22 jul 2017 09:28
av bylund
Precis, det är ju användbara kWh man skulle vilja ha. Teslas angivelse av batteristorlek är ju inte särskilt användbar heller.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 22 jul 2017 10:36
av Legato
bylund skrev:
Precis, det är ju användbara kWh man skulle vilja ha. Teslas angivelse av batteristorlek är ju inte särskilt användbar heller.
Nja, man vill ju veta både teoretisk kapacitet och tillgänglig kapacitet. Mardrömmen vore såklart om de var identiska...

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 22 jul 2017 18:27
av Kalle
När man köper enstaka celler är de alltid angivna i Ah. Bmv är kanske för lata för att räkna om?

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 09:43
av Torkel
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 10:05
av vigge50
_TonyV skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Nu är 120Ah på tapeten men det har väl alla läst om redan. Undrar hur många kWh det blir.
Sen kan man även ha åsikter om att kWh ska anges i användbar storhet. Ingen förutom tillverkaren vet hur mycket är reserverat i botten / toppen.
Om vi utgår från att de använder samma spänning som i tidigare i3 så kommer den ha 48 kWh, lite efter konkurrenterna men de kanske kan pressa priset?

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 10:41
av Legato
Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 11:46
av Niklas Z
Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 12:08
av LarsL
Varierar spänningen i batteriet? Ja, lite från 100-0% och kanske också med temperaturen. Då är det väl mer rätt att ange Ah än kWh? Men naturligtvis måste man samtidigt ange spänningen om man vill visa energin.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 12:18
av bylund
Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 13:25
av Jerker
bylund skrev:
Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.
Då är vi tillbaka på körcykler som det enda jämförbara, med alla deras brister!

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 19:10
av Svenssons
Klipp om spänning, effekt, energi med amperetimmar som bubblare och vattendammen är med också:



Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 21:22
av Torkel
Legato skrev:
Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.

Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 22:06
av Verdi
De anger ju i kWh också. Är ingen hemlighet. Men visst. Lite konstigt är det för det är ju faktiskt energi man använder för att köra bilen. Inte kapacitet.

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 23 jul 2017 23:57
av joel80
Som att man på frågan om storlek på tanken i en ICE-bil får svaret 800kr.
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 24 jul 2017 00:36
av Legato
Niklas Z skrev:
Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Bra förklaring/liknelse!

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Postat: 24 jul 2017 00:39
av Legato
Torkel skrev:
Legato skrev:
Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.

Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.
Det var just därför jag skrev "3".... Men nej, jag tror de flesta skulle bli förvirrade om någon sa "jag körde 30 kilometer" och syftade på hastigheten. Att man anger hastighet helt utan att ange enhet är ju en annan sak.

Ang bilbatterierna så är ju inte spänningen något man "skyltar" med och därmed blir ju Ah-begreppet värdelöst imo.