Sida 1 av 1

Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 25 jul 2017 23:54
av Teslaspolen
Hej!

Har en fundering på vad som händer om man ska ned för en lång backe som i vanliga fall kräver en traditionell motorbromsning (för att undvika att koka bromsvätskan) i en Tesla (eller annan elbil), om batteriet är fullt eller nära fullt och inte kan ta emot regen? Ligger man risigt till då, eller kan bilen motorbromsa i alla fall utan att få tillbaka strömmen?

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 00:01
av SebastianP
Med bromsarna på en Model S, inga problem.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 00:02
av Teslaspolen
Jaså? Hur så?

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 00:24
av Pontus
I värsta fall får du väl stanna och vänta en stund.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 01:01
av TeslaMartin
Svaret på frågan är att den inte motorbromsar, utan man får använda bromsarna.
Samma när det är riktigt kallt och batteriet inte kommit upp i arbetstemperatur - bilen rullar då läskigt bra. Alltid lite ovant att behöva flytta foten och manuellt behöva bromsa bilen :o

Hur länge bromsarna håller i en låång nedförsbacke är frågan. Är ju bra bromsar så de håller nog en bra bit. Men bättre att inte ladda 100% om du vet att du skall direkt skall nedför i flera mil.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 01:32
av Gustafsson
Teslaspolen skrev:
Hej!

Har en fundering på vad som händer om man ska ned för en lång backe som i vanliga fall kräver en traditionell motorbromsning (för att undvika att koka bromsvätskan) i en Tesla (eller annan elbil), om batteriet är fullt eller nära fullt och inte kan ta emot regen? Ligger man risigt till då, eller kan bilen motorbromsa i alla fall utan att få tillbaka strömmen?
Varför ska du nödvändigtvis motorbromsa ? Inget fel på de vanliga. De är ju ruggigt effektiva. Tror knappast att de blir överhettade av en tur nerför heller. Eller vad tänker du på ?

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 08:02
av joel80
Är väl rätt vanligt att bromsar blir överhettade om man kör väldigt långt utför och behöver bromsa hela tiden. Då rekommenderas att använda motorbroms för att minska värmeutvecklingen i bromsarna. Speciellt med lite tyngde bilar brukar det kunna bli ett problem.

http://www.teoriportalen.se/sveriges-al ... rslutning/
Denna skylt varnar om en brant nedförsbacke. Procentantalet varierar med olika lutning. I Sverige gäller att när vägen lutar 6 % eller mer (6 % = vägen stiger 6 meter på hundra meter) sätts varningsskylten oftast upp. Vissa längre brantare sträckor är dock inte alltid markerade. Rekommendationen är att man minskar farten före en nedförsbacke, eftersom bromssträckan blir längre. Om backen är längre bör man växla ner för att få mer motorbroms, eftersom bromsarna kan överhettas om de används mycket. Före en uppförsbacke kan man öka farten lite, och vara beredd växla ned om bilen inte orkar hålla farten.

I Sverige är de sällsynta, då det oftast inte är så stora höjdskillnader, och man normalt byggt med max 5 % lutning. Några branta, långa backar är E6 vid Hallandsåsen, Riksväg 40 vid Jönköping och vid Huskvarna. I till exempel Norge är 10 % vanligt och i Alperna är 12 % vanligt.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 08:21
av Gustafsson
Att bromsar kan överhettas är ju känt. Det bidrog väl tex till den allvarliga bussolyckan i en tunnel i Norge för några år sedan. Mest drabbas väl bussar å andra tyngre fordon eller bilar/ mc vid tex bankörning/racing. Jag har dock aldrig hört att det skulle vara ett problem på Teslan ?
Ni som kör lite mer "inspirerat" än jag kanske vet hur det är irl?

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 08:50
av Jerker
På Zoen är ju effekten av regen inte mindre när batteriet är fullt men det laddar ju inte tillbaka det i samma omfattning.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 08:57
av chpaulin
Jerker skrev:
På Zoen är ju effekten av regen inte mindre när batteriet är fullt men det laddar ju inte tillbaka det i samma omfattning.
Det torde väl ha att göra med att det inte är riktigt fullt när det står att det är fullt.

Lite läskigt när man laddat 100% på Teslan och bilen bara rullar när man släpper på axen. Kanske skulle ha nån kondensator eller liknande så man får samma beteende även vid 100%, det skulle dock inte lösa backproblemet då även denna blir full.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 09:06
av SebastianP
Teslaspolen skrev:
Jaså? Hur så?
Håller de två varv efter varandra på Nürburgring(Nordschleife), så håller de för vilken backe som helst.

Som referens så har jag bottnat pedalen på en hyrd Ford Mondeo kombi av bättre model efter ett halvt varv.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 09:10
av bylund
Det är välbara att köra på full luftkonditionering så drar den hela tiden energi som den kan regenerera? :?

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 09:11
av Jerker
chpaulin skrev:
Jerker skrev:
På Zoen är ju effekten av regen inte mindre när batteriet är fullt men det laddar ju inte tillbaka det i samma omfattning.
Det torde väl ha att göra med att det inte är riktigt fullt när det står att det är fullt.

Lite läskigt när man laddat 100% på Teslan och bilen bara rullar när man släpper på axen. Kanske skulle ha nån kondensator eller liknande så man får samma beteende även vid 100%, det skulle dock inte lösa backproblemet då även denna blir full.
Nja, man ser ju med hur många kW regen sker, och den siffran är lägre när det är fullt och en bit ner, sen ökar den. Men motståndet i motorn finns där iaf.

Jag har en app, CanZE, som kan visa ett och annat, och när lan laddar så finns det en indikator som visar hur mycket regen som är möjlig vid olika SOC, och den siffran börjar minska runt 80%.

På Zoen är regen inte så stark, alldeles för svag enligt min åsikt, när man bara släpper på gasen. Men den arbetar med ökad regen när man bromsar med pedal. Den lägger kraften 50/50 på skivor och regen upp till 43 kW på regen, sen tar skivorna över mer kraft.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 09:19
av chpaulin
Ah men samtidigt måste ju energin ta vägen någonstans tänker jag. Motståndet i motorn är ju just att den genererar elektrisitet. Kanske kan ha en kraftig elradiator på taket :)

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 09:29
av Gustafsson
Helt så, utan att kunna förbruka effekten t.ex. genom att ladda batteriet bromsar den inte. Testa på de dära genomskurna motorerna på Teslas SC, de rullar till skillnad från en ICE nästan helt utan friktion, så en elmotor utan nånstans att göra av energin blir som ett "frihjul". Bylund nämnde AC på fullt, kanske den kan bromsa några få kW omenergin kan tas direkt från motorn.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 10:13
av TiborBlomhall
Är batterierna fulla kan man inte motorbromsa längre. Då får man använda de vanliga bromsarna.
Jag tror inte Teslan har några som helst problem att använda vanliga bromsarna i nerförsbacken isf motorbroms men synd på energin som slösas bort, så ladda inte fullt om du laddar din bil på ett bergstopp.

Få minns idag men tvåtaktsbilar hade inte heller motorbroms. Alls. Jag har åkt med tvåtaktare (farsans gamla Trabant(!)) i bergskedjan Karpatena när jag var litet barn. Ibland fick farsan stanna i nerförsbackarna och vänta tills bromsarna kylt ner sig. Trabanten hade inte lika fina ventilerade bromsskivor som Teslan har precis.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 10:35
av 12man
en vanlig fyrcylindrig bensinare har inte mkt till motorbroms heller, men numera är ju de flesta vana med glödtändare eller 6 och 8 cyl,

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 10:59
av Pontus
chpaulin skrev:
Ah men samtidigt måste ju energin ta vägen någonstans tänker jag. Motståndet i motorn är ju just att den genererar elektrisitet. Kanske kan ha en kraftig elradiator på taket :)
När jag på jobb har testat batterier så har vi använt vad som går under namnet grisgrill :)
Så man får väl passa på att fixa middagen på vägen ner :P
Men det får mig att i varje fall tänka att göra värme av energin är det mest effektiva sättet att förbruka mycket.

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 11:03
av 12man
göra kyla är ännu ineffektivare

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 14:15
av dstr
Om du kört normalt innan så att batteriet inte överhettat så är det inga problem.

Regen ger som mest drygt 50kw, dvs knappt halv SuC effekt.

Jag kör över Stelviopasset på fredag - återkommer med detaljer då. :)

Re: Vad händer om batteriet inte kan ta emot regen?

Postat: 26 jul 2017 15:42
av Teslaspolen
Två fall som vi passerat alldeles nyligen: Backen ned ifrån Fageråsen i Trysil, Norge. Vi har uthyrningsstuga där, och således även laddning. Det är en lång och snirklig och rätt brant backe. Exempel nummer två är Hitratunneln utanför Trondheim, låååååångt ned först, sedan lika brant upp igen. Läbbigt utan regen misstänker jag!