Tveksam artikel i NyTeknik
Postat: 14 jan 2015 11:20
Elbilen blir miljövänlig först när elsystemet är fosilfritt.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 875016.ece
Undrar hur den Schweiziska forskningen kom fram till att en elbil år 2020 kommer ge upphov till 220 gCO2/km vid ogynnsam europeisk elproduktion?
En Tesla drar väl ogynsamnt 0,25kWh/km
- vid ogynnsam europeisk elproduktion idag (450gCO2/kWh) blir det 112,5 gram CO2/km
- Svensk elproduktion ger upphov till 20g CO2/kWh blir det 5 gram CO2/km
- Nordisk elmix ger upphov till 100g CO2/kWh blir det 25 gram CO2/km
Sedan kanske det är synd att inte ta med andra visnter i form av t.ex partikelutsläpp och NOx som inte verkar vara direkt hälsobringande.
Trista propagandamaskin mot en elektrifiering av fordonsparken.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 875016.ece
Undrar hur den Schweiziska forskningen kom fram till att en elbil år 2020 kommer ge upphov till 220 gCO2/km vid ogynnsam europeisk elproduktion?
En Tesla drar väl ogynsamnt 0,25kWh/km
- vid ogynnsam europeisk elproduktion idag (450gCO2/kWh) blir det 112,5 gram CO2/km
- Svensk elproduktion ger upphov till 20g CO2/kWh blir det 5 gram CO2/km
- Nordisk elmix ger upphov till 100g CO2/kWh blir det 25 gram CO2/km
Sedan kanske det är synd att inte ta med andra visnter i form av t.ex partikelutsläpp och NOx som inte verkar vara direkt hälsobringande.
Trista propagandamaskin mot en elektrifiering av fordonsparken.