Sida 1 av 1

Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 12:55
av djFabbe
En tanke som slagit mig nu när kostaderna för extrautrustning på Model 3 är klara (om än i USD) är hur det kommer påverka förmånsvärdet vid företagsleasing i Sverige. Premiumpaketen är ju stora och ganska dyra. Jag misstänker att de allra flesta av oss vill ha premiumpaketet för dryga 60 lakan i sin model 3 och kanske även autopiloten, och eftersom Skatteverket då klassar det som extrautrustning så kommer det att påverka din månadskostnad rätt hårt. Värdenedskrivningen för supermiljöbilar ligger ju på bilen och inte det som klassas som extrautrustning. Eller tror vi att Tesla kör något annat upplägg i Sverige för att komma runt detta? Tex lanserar paketbilar där extrautrustningen räknas som "standard"?

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 13:54
av Pontus
Det fanns väl någon form av Business utrustad model S tidigare. Vet inte hur det påverkade förmånsvärdet men det borde väl ha med det att göra i varje fall?
Har dock för mig att när fyrhjulsdrift vart en egen modell i stället för extra utrustning så påverkade det inte förmånsvärdet nämnvärt så det kanske inte är så lätt att fixa sådan saker ändå.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 13:57
av LarsL
Ja något måste de ju göra för 60 000kr för massa saker man inte vill ha/behöver bara för att få en eller två saker tycker jag inte håller.
Ja, jag tycker det är dåligt att de gjort så på X och S också...

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 14:57
av Toja
Det kommer säkert så småningom.
Få upp volymen i början och hålla bra kvatiet är prio ett.
Då får det inte vara för många varianter, det sinkar tillverkningstakten ganska mycket.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 15:20
av StefL
Själv har jag aldrig haft tjänste/förmånsbil men jag kommer högst troligt att ta ut min Model 3 som en sådan då jag räknar med att det blir billigare för mig, så jag är intresserad av alla aspekter på detta.

Jag trodde att förmånsvärdet baserades på bilens pris, och att det fanns någon form av progressivitet över den "magiska" gränsen på 7,5 basbelopp och inget annat. Men räknas förmånsvärdet dessutom alltså ut olika beroende på om "priset" utgörs av grundpris eller extrautrustning?

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 16:46
av djFabbe
StefL skrev:
Själv har jag aldrig haft tjänste/förmånsbil men jag kommer högst troligt att ta ut min Model 3 som en sådan då jag räknar med att det blir billigare för mig, så jag är intresserad av alla aspekter på detta.

Jag trodde att förmånsvärdet baserades på bilens pris, och att det fanns någon form av progressivitet över den "magiska" gränsen på 7,5 basbelopp och inget annat. Men räknas förmånsvärdet dessutom alltså ut olika beroende på om "priset" utgörs av grundpris eller extrautrustning?
Japp. Nedskrivningen av förnånsvärdet rör bara själv grundpriset på bilmodellen. Och då räknas teslorna idag som olika modeller baserat på beteckningen, dvs batteristoelek/fyrhjulsdrift eller ej samt ev p-modell. Räkna med att du får betala i princip fullpris för allt som räknas som extrautrustning. Kolla i Skatteverkets förnånsberäkningskalkylator så får du se hur det funkar. :)

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 16:47
av Legato
StefL skrev:
Själv har jag aldrig haft tjänste/förmånsbil men jag kommer högst troligt att ta ut min Model 3 som en sådan då jag räknar med att det blir billigare för mig, så jag är intresserad av alla aspekter på detta.

Jag trodde att förmånsvärdet baserades på bilens pris, och att det fanns någon form av progressivitet över den "magiska" gränsen på 7,5 basbelopp och inget annat. Men räknas förmånsvärdet dessutom alltså ut olika beroende på om "priset" utgörs av grundpris eller extrautrustning?
Det baseras på pris, men "kruxet" är att elbilars pris "räknas ner" till priset på motsvarande fossilbil. Tillbehören däremot räknas rakt av efter vad de kostar att köpa till. Hur SKV gör bedömningen vad som är motsvarande fossilbil har jag ingen aning om dock :roll:

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 18:05
av Leo
Har för mig att allt över "brytpunkten" (ca 335000) sätts ett årligt förmånsvärde på 20% av beloppet på utrustningen.

Dvs ligger du redan över gränsen för grundversionens beräkning efter miljöreduktion osv så blir det så här:

Lägg på utrustning för tex 120 000kr blir då 20%x120000=24000kr/år eller 24000/12=2000kr/mån i ökat förmånsvärde brutto för dig som förare.

Där din ökade kostnad vid 50% marginalskatt blir 1000kr/mån.

Dessutom får då företaget som du är anställd hos betala arbetsgivaravgift 31,42% på totala förmånsvärdet. Där man då kan säga att det dessutom blir 2000x31,42%=628kr/mån mer som företaget måste betala in också när du lägger på utrustning för 120000kr.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 19:36
av StefL
OK - tack för klarläggandet, hade glömt det här med nedsättningen av bilens pris till "motsvarande ICE" också. Samtidigt är frågan hur stor skillnaden blir mellan en Model 3 Bas och tex en BMW 3-serie med motsvarande prestanda och utrustning...

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 20:18
av Leo
Det inte bara räknas ner till "motsvarande" ICE, de får dessutom ytterligare 40% nedsättning om jag inte minns fel.

MEN problemet med just Tesla är att det inte finns någon motsvarande ICE-tesla att jämföra med så då tar Skatteverket en form av "Konkurrentkorg" av utvalda likvärdiga ICE-konkurrenter, med likvärdiga "prestanda" osv enligt dem och räknar fram en slags "genomsnittskonkurrent".Som den sen jämför med istället. Den här beräkningen de gör är inget de redovisar utåt så det går inte att se vilka bilar de jämför med. Men man kanske kan anta att det är relativt "vanliga" tjänstebilsmärken som räknas med. Det borde tex innebära Volvo S60, Audi A4, BMW 3-serie, MB C-klass tex. Kan ju också bli så att de bedömer att en Model 3 är lite större fysiskt än vi kanske tänker oss. Då kan det ju bli Volvo S90, Audi A6, BMW 5-serie och MB E-klass och vips så steg förmånsvärdet en del...

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 20:34
av Bjelke
Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 22:25
av Smutt
Alltså gnälla när förmånsvärdet på en S är 3850 är onödigt :lol:

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 01 aug 2017 22:56
av Legato
Leo skrev:
Det inte bara räknas ner till "motsvarande" ICE, de får dessutom ytterligare 40% nedsättning om jag inte minns fel.
Nja... Det är i teorin korrekt, men det är även begränsat till en maximal nedsättning på 10.000:- (tidigare var det 16.000:-) per år tyvärr.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 02 aug 2017 09:15
av e5m1r
Bjelke skrev:
Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)
Vad kostar 19" skärm med online kartor i motsvarande fosil Bild
Åt det mer seriösa hållet så kostade Nav pro i vår senaste BMW 29k och 39k i den dessför innan i tesla är den standard kunde förvisso kolla på DVD och TV men inga 19" där inte

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 02 aug 2017 09:15
av Leo
Helt korrekt Legato, missade att nämna det.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 02 aug 2017 10:08
av Bjelke
e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)
Vad kostar 19" skärm med online kartor i motsvarande fosil Bild
Åt det mer seriösa hållet så kostade Nav pro i vår senaste BMW 29k och 39k i den dessför innan i tesla är den standard kunde förvisso kolla på DVD och TV men inga 19" där inte
Jo visst har Teslan några "finesser" som istället är tillval på fossilarna, men det känns som att det mest slår åt andra hållet...
När jag jämförde för typ två år sedan så var det iaf en jäkla massa saker som var standard på BMW/Mercedes/Audi mfl. i den prisklassen Skatteverket placerar Teslan i vid jämförelsen,
men som var tillbehör på Teslan... Dessutom var det en drös med saker som var std på jämförelsebilarna men som helt saknades på Teslan (jämförelsebilen borde alltså ha varit billigare när
skatteverket fastställde priset eg.)

Fast återigen, man ska inte klaga när förmånsvärdet är så lågt som det faktiskt är :)

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 02 aug 2017 11:37
av djFabbe
Jag tycker absolut man ska klaga på svensk elbilspolitik. Det är vansinne och på gränsen till odemokratiskt att lägga dessa subventioner bara på företagsbilar. I Sverige slår vi oss ofta på bröstet och tror att vi är så miljömedvetna och "bra på det här med miljö". Men sanningen är att vi helt tappat greppet här. Rimligt hade varit att göra som Norge, göra subventionen genom att stryka momsen - så att subventionen kommer alla till del och inte bara företagare eller de ganska få som kan ta ut en tjänstebil.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 02 aug 2017 12:05
av Laban
Jag håller helt med. Bort med sänkning av förmånsvärdet, höj subventionen till lämplig summa. Alternativt då sänkt moms, jag brukar förespråka 0 moms på summan upp till 500k. Kostar bilen mer betalas full moms på allt över den summan. Det ger 100k subvention om bilen kostar 500k ink moms.

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Postat: 03 aug 2017 07:13
av mati
djFabbe skrev:
Jag tycker absolut man ska klaga på svensk elbilspolitik. Det är vansinne och på gränsen till odemokratiskt att lägga dessa subventioner bara på företagsbilar. I Sverige slår vi oss ofta på bröstet och tror att vi är så miljömedvetna och "bra på det här med miljö". Men sanningen är att vi helt tappat greppet här. Rimligt hade varit att göra som Norge, göra subventionen genom att stryka momsen - så att subventionen kommer alla till del och inte bara företagare eller de ganska få som kan ta ut en tjänstebil.
Håller med. Sverige är alltid världsbäst på det mesta. Och just miljöpolitiken verkar vara en sån sak som vi tror att vi är experter på. Och historiskt sett kan det till och med stämma. Men de senaste åren har svensk miljö- och klimatpolitik stannat av totalt, eller till och med backat några steg. Medan många av våra grannländer har tagit flera stora kliv framåt så diskuteras i Sverige fortfarande om inte dieseln ändå är mycket bättre.
Jag hade besök från Tyskland förra veckan och jag var chockad över hur insatta de var i elbilar och så. Det pratas uppenbarligen om inget annat i tysk media och de trodde att jag skämtar när jag berättade vilken anti-kampanj svensk media driver. Och att dieslar fortfarande kan klassas som miljöbilar i Sverige skakade de bara huvudet över. Det finns sådana tendenser även där nere men generellt verkar tongångarna vara mycket mer positiva när det gäller elbilar. Och detta trots Tysklands stora dieselfanatism. Förmodligen har dieselskandalen haft större inverkan än man tror. Sverige hänger inte alls med i detta.