Sida 1 av 1

Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 14:06
av Pontus
Stämmer priserna på batterierna då får jag att batteriet i en Model S 85 borde kosta:
ca 255 dollar/kWh
25% moms
5% tull
8 kr/dollar
= 255 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 227.500 kr

Nytt pris 195 dollar/kWh

= 195 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 174.000 kr

Detta ger drygt 50.000 kr i lägre pris, detta påstår de ska göra att en elbil blir likvärdig i pris med en fossilbil. Är en Model S för 850.000 kr likvärdig en fossilbil för 850.000 kr?????

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 14:26
av Svenssons
.

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 16:29
av Pontus
Jag försökte se på ett ungefär i grafen vad priset är idag och gissade då på 255 dollar/kWh. Sedan står det ganska tydligt att när priset går under 200 dollar/kWh ska priset på en elbil bli jämförbart med en fossilbil. Ska kolla när jag kommer hem hur mycket BMW 5-serie man får 850 tkr, men gissar att man kan komma ganska nära ett acc. på 5,5 s och få nästan liknande utrustning. Men, nu har jag än så länge bara provkört Teslan, så känns det som att detaljkvaliten är lite bättre på 5-serien. Kanske ändrar jag mig när jag fått köra min bil ett sedan?

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 17:49
av Svenssons
.

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 18:15
av Pontus
Svenssons skrev:
Det står "battery-powered cars" och inte Model S samt "start to become" och inte always. Är BMW 5-serien byggd helt i aluminium tex? Model S P85D accelererar från 0-100 på 3,4 sekunder. Vad kostar motsvarande bilar med den accelerationen? Hur många av dessa har 5+2 säten?
Priset jag syftade på var den jag beställt och det är snålversionen S85D med 5 säten. En BMW 535xi med liknande utrustning kostar 680 tkr vilket innebär att om batterierna går ner under 200 till tex 190 dollar/kWh så är min model S är 25% dyrare må vara att den har bara aluminium. Det känns ändå inte som att batteriprisets sänkning till under 200 räcker för att priset ska bli likvärdigt.

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 19:17
av LarsL
En Mercedes E 63 AMG 4MATIC ligger på ungefär samma prestanda (till 100) och har faktiskt liknande pris. Förmodligen kommer man vid en direkt jämförelse känna skillnad i inredningskvalitet mm. Men teknikpaketet i Model S framstår som ett klipp när man börjar kryssa extrautrustning.

Sen har vi bränslekostnaden. 1,4 l/mil i staden låter inte direkt lockande.

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 19:35
av Kalle
elon har sagt att han skulle bli "disappointed if it took us 10 years to get to $100 a kilowatt-hour pack.”
det är en mycket aggressivare prispressning de

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 19:43
av Svenssons
.

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 20:24
av Pontus
Det beror lite på hur man ska tolka texten "competitive with conventional cars", du tolkar det som en bil med exakt samma teknik och upplaga som elbilen utom drivlinan, jag tolkar det som en likvärdig bil form av prestanda och utrustning oavsett allt annat.
Det är lite grann det jag menade med denna tråd att det krävs mer förändringar på elbilen än BARA att få ner priset på batterierna och helt riktigt som du säger så är ju till exempel upplagen en sådan sak som måste öka för att minska priset på elbilen och det finns säkert fler saker (som tex BMW redan uppnått).

Re: Gigafactory

Postat: 14 jan 2015 23:05
av TiborBlomhall
Competitive betyder inte samma inköpspris.

Tesla Model 3 kommer kosta kring 350 000 kronor i Sverige, men kommer att vara likvärdig bilar som kostar 100 000 kronor lägre.

Varför? Drivmedel 2:-/mil isf 14:-/mil...
Och vid långfärder drivmedel 0:-/mil.

På ett år sparar man lätt in 20 000 kronor i bensin.
Då kan startpriset för elbilen vara högre men den är ändå likvärdig.

Re: Gigafactory

Postat: 15 jan 2015 13:07
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Competitive betyder inte samma inköpspris.
Du har rätt att man ska inte bara väga in inköpspriset i det uttrycket. Mitt misstag :-)
De tänkte sig kanske mer som biltidningarna att räkna ut totalkostnaden på typ 3 år.

Re: Gigafactory

Postat: 16 jan 2015 11:09
av olza
Lite bilder på Gigafactory från förra veckan:

http://www.rgj.com/picture-gallery/news ... n/21467201

Re: Gigafactory

Postat: 16 jan 2015 19:27
av TiborBlomhall
Jeezus :shock:
Byggnaden blir på två våningar, ja.
Förutom att våning ett verkar bli sådär 10m hög och ovanvåningen 6m...
Titta på bild 9 där syns det extra tydligt.