Sida 1 av 1

43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 17:38
av Jomol3
Jag har inte fattat hur fort det går att ladda på Type 2 43 kW jämfört med chademo?
Är det nödvändig att skaffa chademo adapter?
Kör man ganska sällan långresor så kanske man klarar sig med SC och Type 2 på snabbladdare?






Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 17:41
av Bjelke
Tesla klarar av max 22kW på typ 2 om man har den
inbyggda laddaren (på nya är det väl max 16kW), medans chademo kan köra på 45kW (typ)...

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 17:42
av Bjelke
Typ 2 använder alltså bara bilens inbyggda laddare...

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 17:45
av Delta
Bjelke skrev:
Typ 2 använder alltså bara bilens inbyggda laddare...
Glöm inte att det måste vara uppdaterad dubbelladdare i bilen. Finns ej längre.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 17:50
av apkungen
Korta svaret som inte alltid är helt rätt :
Chademo är 4ggr snabbare!


Långa svaret:
AC är beroende av bilens inbyggda laddare så
  • 4ggr snabbare om du har grundladdaren I bilen
  • 3ggr snabbare om du har en uppgraderad laddare från typ 2016 o framåt (16kw)
  • 2ggr snabbare om bilen har en uppgraderad laddare från 2016 o tidigare. (22kw)
En tesla med grundladdare laddar alltså alltid lika fort från en 43kw son från en 11kw.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:34
av Stefan T
Det går bra mycket fortare med 43 kW
Men det gäller roadster som kan utnyttja amperen men bara en fas så det blir inte så bra ändå (80km/h)

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:39
av Jomol3
Tack för alla svar Kan hoppas på att euro Model 3 får CCS standard. Då kan man väl köra direkt på snabbladdning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:43
av mati
Jomol3 skrev:
Tack för alla svarBild Kan hoppas på att euro Model 3 får CCS standard. Då kan man väl köra direkt på snabbladdning?
Får Model 3 CCS så är det bara koppla in den, då behöver man ingen Chademo-adapter. Jag har aldrig sett en snabbladdare som inte har CCS. Däremot så har jag sett en del som inte har ChaDeMo.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:49
av EnTraktor
mati skrev:
Jomol3 skrev:
Tack för alla svarBild Kan hoppas på att euro Model 3 får CCS standard. Då kan man väl köra direkt på snabbladdning?
Får Model 3 CCS så är det bara koppla in den, då behöver man ingen Chademo-adapter. Jag har aldrig sett en snabbladdare som inte har CCS. Däremot så har jag sett en del som inte har ChaDeMo.
Det finns många stolpar som bara har Chademo, t.ex. dom som Nissan installerar hos sina handlare. Även Energa i Gdansk har installerat bara Chademo.

Bild

Bild

43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:49
av Surfaren
mati skrev:
Jag har aldrig sett en snabbladdare som inte har CCS. Däremot så har jag sett en del som inte har ChaDeMo.
Har du kollat utanför Nissan-återförsäljaren? Bild

Edit: attans, jag är för jädra långsam.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:53
av bylund
Estlands 150+ laddare har bara typ 2 och chademo.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 18:58
av mati
Nej, faktiskt inte. Okej då. ;)
Jag får väl tillägga att jag har använt min Chademo-adapter bara totalt tre gånger under de runt 5000 mil jag har kört. Det gör väl att mina observationer angående laddstolpar inte är särskilt representativa.
Där jag hade behövt ladda fanns däremot bara CCS och typ2.

Re: 43 kW Type 2

Postat: 02 aug 2017 20:38
av Bjelke
:lol: måste ju bara tillägga att när jag körde hem Leafen så var den första laddaren jag använde bara CHAdeMO (donken
i Uppsala) och den andra var lika (Gävle energi) och det är än idag dom enda jag använt till den bilen...