Sida 1 av 1

Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 09:55
av N H
Jag tror att vi kommer få se många förändringar i utbud av tillval för Model 3 innan det är dags för de första leveranserna i Europa om drygt ett år.

En som jag hoppas extra mycket på är ett mid range batteri. Vad tror ni, kommer det? Någon som läst eller hört något om det?

Fram med alla era spekulationer om varför eller varför inte det kommer!

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 10:47
av Bjelke
Tor dom nöjer sig med två batteriversioner samt en performancevariant av den med stora batteriet...
Däremot så kommer väl batteristorlekarna att variera lite över tid, precis som S & X...

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 10:55
av chaffis75
Jag tror också de bara kommer finnas två batteri storlekar, får en känsla av att de även är påväg dit med S och X.
Att de sedan kommer ändra på paket och annan utrustning är jag övertygas om men jag tror också de kommer gå allt mer mot några fåtal paket/val precis så som de lanserat modell3.

Sedan vad de gäller utrustningsnivåer som måste de väl anpassas till EU, har tex för mig (kan ha fel där) att TPMS ingår i premium paketet medans de i EU är lagkrav för att få sälja. Skulle inte heller förvåna mig om de kommer tex spolare för lamporna med tanke på de problem de har idag med S och X som får begränsa ljusstyrka, detta är sådant de bör kunna göra nu när de trots allt är lite större volymer de handlar om.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 13:01
av apkungen
Tesla model s o x är ju redan där. De erbjuder nu endast 75 och 100.

Jag tror inte att det kommer någon mid range modell av den enkla anledningen att jag inte tror att det behövs. Grundmodellen kommer 35 mil och nästa kommer 50 mil, jag ser ingen anledning till att man skulle behöva en 43 mils modell. Möjligtvis I framtiden om de kan pressa upp long range till minst 55 mil skulle det kunna bli mer aktuellt. 35 mil 45 mil och 55 mil skulle kunna funka men fram tills nu har jag alltid tyckt att det funnits för många modeller för nära varandra i räckvidd hos tesla.

De skulle faktiskt också kunna släppa en modell som bara kommer 15 mil också som mest kommer att köras i stan. Det finns många som behöver en fullstor andra bil för familjer som behöver det för att skjutsa barnen och kunna dra släp i nån mil osv. Framförallt i typ Norge när det finns laddning var femte mil. Beror på hur mycket billigare en sån model skulle bli. Säg att den skulle bli åtminstone 50kkr billigare så skulle den nog sälja en del. 100k billigare så skulle det sälja riktigt mycket.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 13:12
av Henrik Torphammar
N H skrev:
En som jag hoppas extra mycket på är ett mid range batteri.
Varför? Du kan ju ladda din long range till 70% för att få en standard, eller till 90% (som man alltid bör göra) för att få din mid range. :D

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 13:15
av Gustafsson
Så få modellvarianter som möjligt verkar genomsyra Tesla nu. Man prioriterar produktiviteten och kommer säkert att göra det länge än. Fler batterivarianter tror inte jag heller på, man har ju nyss tagit bort 60-varianten på MS +MX. På längre sikt blir kanske kapaciteten högre för alla varianter pga ständigt förfinad batterikemi, men de i model 3 är ju de modernaste man kan få idag, så man får nog inte ha för stora förhoppningar här.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 14:55
av N H
Det var inte många som trodde på det nej! ;)

Anledningen att jag hoppas på det är att våra planer är att ha den som familjebil vilket betyder semesterresor både sommar och vinter och det kommer att behövas fet takbox och ibland hänga cyklar på dragkroken (som jag hoppas kommer!). Då förvandlas 35 mil till 20-25 på motorvägen vid 100% laddning och det blir bara 15-20 mil mellan snabbladdningarna.

Just 35, 43, 50 förstår jag kan vara tätt. Däremot är det jävligt långt mellan 0 kkr och 100 kkr, det är där skon klämmer för oss! :) Hade därför gärna tagit 50 kkr/43 mil.

Som många säger, det kommer säkert att hända grejer. En annan teori är att de kramar ur det de kan på long range nu när jänkarna får 7500 $ i bidrag. När det bidraget dras ner och de fått volym i produktionen kan incitament finnas att gå ner i marginal på long range för att totalt sett Tjäna mer pengar. Alltså, att få sådana som mig att lägga säg 70 kkr extra på long range istället för 0 kkr på standard. Eller 40-50 kkr på mid range.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 15:26
av Gustafsson
Tror inte att räckvidden blir så låg som 20 mil. Min 70 D går ju 35-40 på sommaren å 30 på vintern vid hastighetsgränserna. Men visst går det att skrämma upp förbrukningen om man vill.
Man kan ju också ladda en kvart extra när man har både cyklar takbox o gasar på på motorvägen. Det blir ju en rätt bra timpenning..

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 16:04
av chaffis75
Är de S 70 som är närmst vad de gäller beräknad range? Har lite dålig koll på vad en standard modell 3 motsvara i modell s rent range mässigt.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 16:17
av jonasl
Håller med om att man får betala mycket för den extra räckvidden, tror det sjunker över tid. Som det är nu är det inte prisvärt.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 16:27
av Segelflygaren
Har en känsla av att Tesla kommer att gå plus minus noll på varje såld trea med lilla batteriet utan extrautrustning. Det är på tillvalen dom tjänar pengarna.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 17:10
av Legato
Segelflygaren skrev:
Har en känsla av att Tesla kommer att gå plus minus noll på varje såld trea med lilla batteriet utan extrautrustning. Det är på tillvalen dom tjänar pengarna.
Jag tror tom de förlorar på den... Dock väldigt höga marginaler på tillvalen. Det större batteriet bör kosta runt $2k att tillverka, plus några $100 för större säkring och så eventuellt, men definitivt under $3000 totalt. Fin marginal på att sälja det för $9000!

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 17:22
av Segelflygaren
Legato skrev:
Segelflygaren skrev:
Har en känsla av att Tesla kommer att gå plus minus noll på varje såld trea med lilla batteriet utan extrautrustning. Det är på tillvalen dom tjänar pengarna.
Jag tror tom de förlorar på den... Dock väldigt höga marginaler på tillvalen. Det större batteriet bör kosta runt $2k att tillverka, plus några $100 för större säkring och så eventuellt, men definitivt under $3000 totalt. Fin marginal på att sälja det för $9000!
Kan nog stämma.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 23:38
av LarsL
För att inte tala om marginalen på AP och självkörning.

Re: Model 3 mid range?

Postat: 04 aug 2017 23:49
av Henrik Torphammar
N H skrev:
En annan teori är att de kramar ur det de kan på long range nu när jänkarna får 7500 $ i bidrag. När det bidraget dras ner och de fått volym i produktionen kan incitament finnas att gå ner i marginal på long range för att totalt sett Tjäna mer pengar. Alltså, att få sådana som mig att lägga säg 70 kkr extra på long range istället för 0 kkr på standard. Eller 40-50 kkr på mid range.
En tänkbar teori ja. De startar med $44000bilen medan bidraget finns..... hm ganska smart faktiskt.