Sida 1 av 1

Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercharger

Postat: 06 aug 2017 08:35
av Mats
Landade med 4 km kvar i Ödeshög och första laddaren jag provade kom aldrig riktigt igång. Stod och flippade säkert i 10 minuter mellan 0 och 2-3 kW. Verkade svårt för den att komma igång. Har hänt en gång tidigare då jag landat i upplandsväsby med under 10km kvar.

Fick igång laddningen genom att byta supercharger.

Är detta nått ni andra varit med om?

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 06 aug 2017 08:46
av Smutt
Ja i Toftaholm, gled in i Split 0% 1km
Den drog igång med 43kw med en gång till min S60

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 06 aug 2017 09:23
av Plutric
Sista tiden, vanligare att ha problem på olika SuC speciellt Ödeshög, men den vad jag har förstått skulle vara fixade. Finns olika trådar om detta bl.a. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=9337
Fel eller skador på laddstationen kan gör dem urfunktion, relevant att felanmäla till Tesla för upplysa dem även om de oftast kan se att de är urfunktion.

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 06 aug 2017 09:29
av Veritas
Kanske är det en nyare typ av batteri du har?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45#p170045

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 06 aug 2017 10:06
av Legato
Mats skrev:
Landade med 4 km kvar i Ödeshög och första laddaren jag provade kom aldrig riktigt igång. Stod och flippade säkert i 10 minuter mellan 0 och 2-3 kW. Verkade svårt för den att komma igång. Har hänt en gång tidigare då jag landat i upplandsväsby med under 10km kvar.

Fick igång laddningen genom att byta supercharger.

Är detta nått ni andra varit med om?
Haft samma problem i Ödeshög men tror det är pga fel på enskilda laddare. När jag kom till Tystberga igår kväll med 0 km (annan tråd) så stod den ganska länge och gick från 1->20->1 kw tills den efter ett par tre minuter successivt ökade till dryga 90 kw som är det maximala jag får i min X60.

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 06 aug 2017 11:57
av Mats
Jag har för mig att när det hände i upplandsväsby bytte jag inte laddare utan den kom igång efter Ca 10 min flippande. men jag kanske kommer ihåg fel

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 16 aug 2017 08:18
av Niklas42
Jag hade en upplevelese i vintras när vi skulle till Kungsberget, har 19 mil till Gävle och tänkte ladda där. -20 och takbox gjorde att jag fick order av bilen att vända om efter ca 8 mil.
Fortsatte med 15 grader i kupen, sista biten rullade vi i 50-60 km/h och 2 mil innan Gävle SC visade mätaren 0%, vilken pärs på första "långresan". Men det jag skulle komma till är att Teknikern på Tesla sa till mig att om man laddar ur bilen helt så tar det ca 10 minuter innan den tar laddning igen. Laddningen står och hoppar på väldigt låga ampere och man tror att nåt är galet. Det är standard system behavior.

Re: Låg räckvidd och problem att starta laddning på supercha

Postat: 16 aug 2017 10:07
av Smutt
Niklas42 skrev:
Jag hade en upplevelese i vintras när vi skulle till Kungsberget, har 19 mil till Gävle och tänkte ladda där. -20 och takbox gjorde att jag fick order av bilen att vända om efter ca 8 mil.
Fortsatte med 15 grader i kupen, sista biten rullade vi i 50-60 km/h och 2 mil innan Gävle SC visade mätaren 0%, vilken pärs på första "långresan". Men det jag skulle komma till är att Teknikern på Tesla sa till mig att om man laddar ur bilen helt så tar det ca 10 minuter innan den tar laddning igen. Laddningen står och hoppar på väldigt låga ampere och man tror att nåt är galet. Det är standard system behavior.
Körde hårt i Tyskland ca180 extrem förbrukning gled in på SUC med 6km kvar räknade med 10min extra men det tog 30min innan den laddade ordentligt