Sida 1 av 1

Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 06 aug 2017 20:12
av Kulingen
Hej
Hur är förslitningen på motorn i en elbil typ Tesla vs en vanlig bensinmotorsbil.
Slits en elmotor mer eller mindre?
Om slitaget är mindre än bensinaren beror värdeminskningen mer på ålder och extrautrustning än på hur långt elbilen har åkt?

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 06 aug 2017 20:16
av SR-71-BlackBird
Elmotorn i Tesla har endast en rörlig del, det gör stor skillnad.

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 06 aug 2017 20:41
av Monark1954
Den rörliga delen i elmotorn är inte i kontakt med något, den är lagrad i två eller fler kul/rullager. Motsvarande motor i industrin går dygnet runt i massor av år. Så är lagren rätt dimensionerade håller de mycket länge. Teslas motor går plocka isär utan specialriggar. Bör ge prisvärda utbytesmotorer. Alla andra elbilar har permanentmagnetmotorer som är mycket svåra att plocka isär för lagerbyte.

Batteriets åldrade är en del av värdeminskning men jag tror de kommer hålla länge och att det kommer vara finnas utbytespaket när det är dags.
Batteriets räckvidd på små elbilar kanske ger en större värdeminskning när det kommer modeller med dubbla räckvidden.

Aluminiumkaross bör göra att Teslan inte dör av rost.

Åldrande elektronik är en annan oro, Tesla verkar duktiga på få antal versioner som kan öka möjligheten till att delar finns länge.

Rörliga delar efter motorn slits ju på alla bilar men där bör det ju gå renovera.

Fåfänga, man vill ha en ny bil kan påverka begagnatpriset.
Nya billigare elbilar med lång räckvidd kan ge prispress. Men då bör helheten värderas, inte bara räckvidd.

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 06 aug 2017 21:03
av Kulingen
Det känns lite som jag också tänkte det borde vara att milen inte har lika stor påverkan på priset som att nya bättre produkter kommer ut. Fin röd Tesla model X du har såg bild på den på kö vid Superchargers tråden...

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 08:44
av Bjelke
Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns :)
Så milen i sig påverkar nog bra mkt mindre än det gör på fossilare helt klart...

Elektroniken är helt klart det som oroar mig mest (inkl laddningen som lustigt nog inte ingår i garantin för drivlinan osv),
när man hör siffror på typ 30 tusen för att byta en skärm som dessutom verkar kunna haverera på skapligt nya bilar så
blir man ju inte precis mindre orolig lixom...

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 09:31
av Jerker
Bjelke skrev:
Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns :)
På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 10:30
av Jensa
Tror andrahandsvärdet på elbilar kommer att hålla sig skapligt högt så länge fossil är alternativet. Tänk annars en Tesla för 100' som kan laddas i stort sett gratis! Väg det mot ett köp av fossil för 50' och du kommer ändå gå plus på det. Men... det är ju beroende på hur höga reparationskostnaderna blir med tanke på elektronik.

Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 10:36
av halipte
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns :)
På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.
Hur ser egentligen garantierna ut för S resp X? Har inte koll...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 11:38
av Nicke Nyfiken
halipte skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Tesla har ju dessutom sjukt bra garanti på batteri och drivlina (andra elbilar har oxo liknande) som gäller väldigt länge
och utan milgräns :)
På Model 3 har man milgräns. 8 år eller 16000 mil på det lilla och 8 år eller 19300 mil på det stora batteriet. Men där är ändå väldigt generöst och visar hur länge batterier kommer att hålla.
Hur ser egentligen garantierna ut för S resp X? Har inte koll...
Nybilsgarantin gäller i 4 år men max 8000 mil.
Batteri och drivlinegarantin gäller i 8 år med obegränsad körsträcka.

Det finns inga krav på att några servicar är gjorda för att garantierna ska gälla.

(Det var dock körsträckebegränsning för batteri och drivlinegarantin på de första Model S med 40 och 60 kWh batterierna.)

Re: Andrahandsvärdet på elbilar

Postat: 07 aug 2017 17:59
av Surfaren
Monark1954 skrev:
Åldrande elektronik är en annan oro, Tesla verkar duktiga på få antal versioner som kan öka möjligheten till att delar finns länge.
Just denna punkt är jag tveksam till. Verkar som att delar som för oss ser likadana ut kommer i olika versioner (baserat på vad jag hörde när jag hade fått skador på bilen). Tesla brukar också säga att dom implementerar ändringar löpande. Och i vissa fall tar det evigheter att få fram reservdelar...