Sida 1 av 1

Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 12 aug 2017 10:43
av Verdi
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 12 aug 2017 10:46
av vigge50
Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Eftersatt du kommer till 0 km så finns ytterligare lite räckvidd kvar och enligt de som kommit fram så ska det finnas 72,6 kWh användbara.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 12 aug 2017 11:57
av e5m1r
Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Den räknar inte all förbrukning i bilen och drar ifrån regen så det är omöjligt att få rätt att räkna så
Däremot kan du slå ut dina km vid fullladdad och multiplicera med 0,019 ( typical 190 ) så får du tillgänglig kapacitet

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 12 aug 2017 12:57
av Verdi
e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Den räknar inte all förbrukning i bilen och drar ifrån regen så det är omöjligt att få rätt att räkna så
Däremot kan du slå ut dina km vid fullladdad och multiplicera med 0,019 ( typical 190 ) så får du tillgänglig kapacitet

388 km * 190 Wh/km = 73 720 Wh.

Ja, det ser ju rimligare ut.

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 19 sep 2017 14:06
av jonas
Jag mätte hur mycket jag kunde ladda i mitt helt tomma 85kWh batteri häromdagen. Energimätaren sa då att jag laddat i 81kWh från väggen. Antag att jag har en verkningsgrad på 90% då har mitt batteri en kapacitet på 73kWh. vilket om jag dividerar med 1,9kWh/mil ger en räckvidd på ca 38 mil.

Och det är lite mer än det brukar stå som räckvidd, minns inte riktigt vad det står eftersom jag visar i SOC istället för km.
Men helt klart är att mitt batteri inte har 85kWh, däremot har jag inte upplevt någon degradering att tala om på 11000 mil.

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 20 sep 2017 01:04
av joel80
Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 20 sep 2017 07:39
av bjelkeman
joel80 skrev:
Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/
Det verkar ungefär rätt.

http://www.teslarati.com/charging-tesla ... st-higher/

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 20 sep 2017 09:53
av Foluke
jonas skrev:
Jag mätte hur mycket jag kunde ladda i mitt helt tomma 85kWh batteri häromdagen. Energimätaren sa då att jag laddat i 81kWh från väggen. Antag att jag har en verkningsgrad på 90% då har mitt batteri en kapacitet på 73kWh. vilket om jag dividerar med 1,9kWh/mil ger en räckvidd på ca 38 mil.

Och det är lite mer än det brukar stå som räckvidd, minns inte riktigt vad det står eftersom jag visar i SOC istället för km.
Men helt klart är att mitt batteri inte har 85kWh, däremot har jag inte upplevt någon degradering att tala om på 11000 mil.
Ungefär så upplever jag mitt 85-batteri. Jag laddade fullt häromdagen och då visades 391 km räckvidd. Ca 74 kWh enligt ovanstående kalkyl. Ingen förändring under 4800 mil så vitt jag kommer ihåg.
Kapaciteten räcker gott för mina behov! SuC byggs tätare och tätare. Hela sydöstra Sverige har ju byggts ut sedan jag fick bilen. Några gånger har jag använt schuko destinationsladdning, mest för att jag kunnat. Jag har ingen annan kabel än vad som kom vid leveransen (förutom den jag har fast monterad hemma).
Min bedömning är att batterikapaciteten är fullt tillräcklig i dagsläget och med utbyggnaden av SuC och den uteblivna degenereringen av batteriet kommer jag ha "överkapacitet" i mitt batteri framöver!
Jag kanske skaffar mig en typ2 kabel så jag kan hitta bra parkering med anseendet i behåll på vissa ställen! Tomma laddplatser, bra placerade och jag har ingen kabel! :lol:

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Postat: 20 sep 2017 19:18
av joel80
bjelkeman skrev:
joel80 skrev:
Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/
Det verkar ungefär rätt.

http://www.teslarati.com/charging-tesla ... st-higher/
Oj.. Den där snubben hade ju dryga 20% I förluster...