Nu har BMW släppt information om nästa årsmodell av i3 och den länge ryktade sport modellen som ska visas upp nästa vecka i Frankfurt. Skillnaden mellan den vanliga i3 2018 och i3 2017 är mest utseende och nya val när det kommer till inredning och färger men även att led strålkastare numera är standard. För i3 S så får den lite annorlunda utseende, ny fjädring, 20 tums fälgar och 184 hk istället för 170 hk. Vridmomentet har också ökats från 250 Nm till 270 Nm vliket gör att accelerationen från 0-100 km/h förbättras från 7,1 s till 6,9 s. Maxhastigheten ökas även den från 150 km/h till 160 km/h. Tyvärr så höjer BMW även priserna något fast att batteriet är kvar på 33 kWh vilket får ses som en besvikelse i dagens läge.
BMW i3, 94 Ah batteri, 371.500 kronor.
BMW i3 REx, 94 Ah batteri, 407.500 kronor.
BMW i3s, 94 Ah batteri, 406.900 kronor.
BMW i3s, 94 Ah batteri, 442.900 kronor.
Snacka om tråkig uppdatering. LED borde för övrigt vara standard överallt kan jag tycka...
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 15:47
av Laban
Kan inte låta bli att fundera på hur BMW mfl inom 1-2 år ska kunna släppa konkurrenter till Model 3 (samma klass, pris) när de tar 100k+ för mycket för nuvarande generation elbilar. Och det med ~30 kWh batteripack.
Borde väl rimligtvis börja sänka priserna successivt nu kan man tycka, men icke..
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:07
av HelectriC
Laban skrev:
Kan inte låta bli att fundera på hur BMW mfl inom 1-2 år ska kunna släppa konkurrenter till Model 3 (samma klass, pris) när de tar 100k+ för mycket för nuvarande generation elbilar. Och det med ~30 kWh batteripack.
Borde väl rimligtvis börja sänka priserna successivt nu kan man tycka, men icke..
Naaa, men det måste väl vara värt 100 000kr för LED-ljus och hjulhusbreddare, det är ju jättefint
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:08
av MangeT
Gäller inte bara att göra en lika bra eller bättre bil än Model 3, måste också bygga ett laddnätverk annars kommer inte bilarna sälja. Börjar bli dags att sätta fart nu.
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:10
av Remuz
Fast BMW är väl inte intresserade av att konkurrera ut sina egna bensin- och dieselhärken? Annars hade dom ju fixat allt sånt för länge sedan.
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:11
av MangeT
Du har säkert rätt men de borde se vad som är på gång.
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:12
av Remuz
Dom har 736M Euro på banken, det räcker till 7000 Superchargers
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 16:14
av MangeT
Remuz skrev:
Dom har 736M Euro på banken, det räcker till 7000 Superchargers
En bra början!
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 19:06
av LarsL
Får den tre platser i baksätet eller ska den ligga kvar på inte intressant listan?
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 19:53
av HelectriC
LarsL skrev:
Får den tre platser i baksätet eller ska den ligga kvar på inte intressant listan?
Samma 2-sits baksäte som tidigare ser det ut som.
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 29 aug 2017 20:01
av Gustafsson
Det här klippet i3 vs M3 ger ju lite ha-begär ändå. En pigg rackare det där...
/2015 70D
/2012 Roadster 2,5
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 30 aug 2017 13:24
av Swede1
Nya Bmw i3s, 184 hk, 0-100 på 6,9 sek.
Ok, var två på bollen, tog smalbenet istället.
Designen är för att utmärka bilen, ja mycket medvetet.
Men bmw har plugin på alla storlekar av vanliga bilar nu, och de trummar verkligen för elbilar och visar bilder på deras laddbox hemma, de har även förstått att folk vill kunna ladda överallt. När folk har laddboxar hemma är det lätt att gå över till rena elbilar i nästa steg.
Heja BMW, goda två efter Tesla på elbilsområdet?
(Ps. Skulle vilja se så stora batterier som ekonomiskt möjligt i hybrider idag kompletterade med deras Rex för 30' , tex BMW 3 serie med 40 kw batteri och rex på 120 kg och en tank på ca 20 liter. Räckvidd 50 mil, pris från 450'. Om några år kan man uppgradera batteriet, precis som de gjort med i3, Ds)
Jo bmw är duktiga på att ta betalt, men det är hög kvalitet också.
Re: BMW i3 2018 och i3s
Postat: 30 aug 2017 14:32
av Generalbogge
Och man måste fortfarande öppna framdörren för att öppna bakdörren verkar det som. Suck.