Sida 1 av 3

MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 08:57
av mgorgis
Jag vet att detta ämne har diskuterats många gånger men jag hittar inte svar till min fråga som gäller väggrepp vid acceleration, t.ex. omkörning eller start från...säg, ett trafikljus eller liknande. Jag provkörde en MS75D och gjorde 0-100 på 4.4sek (eller vad det kan vara) och bilen kändes väldigt stabil och liksom "fastklistrad" på vägen. Jag undrar om det är likadant med 75:an eller börjar den rivstarta eller något annat iom bakhjulsdrift?

Min fråga är generell vad gäller vinterväglag, snö och is m.m....alltså om alla parametrar är lika för 75 och 75D

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:14
av Nicke Nyfiken
Jag kan inte svara på hur 75an är, men kan säga att min P85 (som gör 0-100 på 4,4 SEK med bakhjulsdrift) är hur stabil som helst vid kraftig acceleration oavsett väglag, så länge alla system är till. Men stänger man av antispinn så händer det grejer vill jag lova. :lol:

Men det är klart att accelerationen på halt underlag blir bättre med fyrhjulsdrift, men de bakhjulsdrivna Model S är väldigt stabila även i halt väglag.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:18
av Fredric83
Jag har bara vid två tillfällen provkört S75 båda gångerna i torrt väglag och mellan 10-20 + grader. Upplevde den som väldigt stabil och inget hjulspinn vid 0-100 test vid båda tillfällena, har även samma intryck vid omkörningar.
Skall dock nämnas att jag jämför mot min V70 med framhjulsdrift och dieselmotor på 185hk. Ingen rättvis jämförelse jag vet, men volvon är mycket nervösare både vid kraftig acceleration från stillastående och vid omkörningar.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:27
av mgorgis
Det skiljer 54k mellan de två så jag vill inte göra ett val som jag ångrar pga "bara" 54k :lol:

Jag kör väldigt lite och endast i Stockholm så det känns onödigt med D, just pga den kostnaden för annars är det ju bra med fyrljusdrift.

Hur är det med andrahands priser för D eller utan D? både för Tesla och generellt för andra bilar...höjer den värdet på bilen?

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:30
av e5m1r
mgorgis skrev:
Det skiljer 54k mellan de två så jag vill inte göra ett val som jag ångrar pga "bara" 54k :lol:

Jag kör väldigt lite och endast i Stockholm så det känns onödigt med D, just pga den kostnaden för annars är det ju bra med fyrljusdrift.

Hur är det med andrahands priser för D eller utan D? både för Tesla och generellt för andra bilar...höjer den värdet på bilen?
Gäller nog att passa på RWD försvinner inom kort
Personligen tycker jag att RWD är roligare att köra
Som de övriga nämnde så är det inga problem med hjulspinn i torr underlag

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:36
av Smutt
När däcken var nya släppte dom aldrig nu efter 2800mil släpper dom nån gång i månaden inte så det spinner men man känner nåt, har kört 4hjulsdrift på massor av fosiler min 2hjulsdrivna S slår dom alla, att mina bakdäck är slitna kan jag inte skylla på nån annan :lol: sjukt vad kul jag haft

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:41
av Verdi
Det borde komma en rätt kraftig prissänkning i höst och om RWD-varianten tas bort så kanske den inte får nån prissänkning? Så du kanske kan få AWD mer eller mindre "gratis" med lite tur?

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:49
av mgorgis
Verdi skrev:
Det borde komma en rätt kraftig prissänkning i höst och om RWD-varianten tas bort så kanske den inte får nån prissänkning? Så du kanske kan få AWD mer eller mindre "gratis" med lite tur?
Hmmmm....lite spekulation här ;) men jag kan/vill/orkar inte vänta längre :D jag har redan beställt men idag är sista dagen för om jag vill ändra något i konfigurationen för det är försent imorgon 8-)

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 09:51
av e5m1r
mgorgis skrev:
Verdi skrev:
Det borde komma en rätt kraftig prissänkning i höst och om RWD-varianten tas bort så kanske den inte får nån prissänkning? Så du kanske kan få AWD mer eller mindre "gratis" med lite tur?
Hmmmm....lite spekulation här ;) men jag kan/vill/orkar inte vänta längre :D jag har redan beställt men idag är sista dagen för om jag vill ändra något i konfigurationen för det är försent imorgon 8-)
Tycker du ska vänta september ut innan du beställer

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 10:11
av Verdi
mgorgis skrev:
Verdi skrev:
Det borde komma en rätt kraftig prissänkning i höst och om RWD-varianten tas bort så kanske den inte får nån prissänkning? Så du kanske kan få AWD mer eller mindre "gratis" med lite tur?
Hmmmm....lite spekulation här ;) men jag kan/vill/orkar inte vänta längre :D jag har redan beställt men idag är sista dagen för om jag vill ändra något i konfigurationen för det är försent imorgon 8-)

Såg i nån tråd att man får ta del av alla eventuella prissänkningar fram till leverans. Dvs om det kommer en sänkning i oktober/november och du har leverans i december så bör du få det nya lägre priset. Fast vem vet, det kan vara fel.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 10:15
av Smutt
Det riktigt sura skulle va om man fick en 2018model för det förmånsvärdet lär bli högre än 2017

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 10:31
av helix
Smutt skrev:
Det riktigt sura skulle va om man fick en 2018model för det förmånsvärdet lär bli högre än 2017
Vad grundar du detta på?

Eftersom baspriset sjunkit sedan förra året och stadslåneräntan troligtvis kommer vara oförändrad november 2017 är det snarare det omvända. I baspriset ingår nu dessutom mkt mer standardutrustning, vilket gör att man inte behöver göra dessa tillval och håller alltså nere förmånsvärdet ännu mer. Bara Skatteverket som vet såklart, men det är inte helt otänkbart att förmånsvärdena för en 2018-bil kommer vara lägre än en samma bil 2017.

För att återgå till ämnet så skulle jag valt 75D av lite olika anledningar. Efter mina provkörningar av bakhjulsdriven Tesla tycker jag skillnaden märks. Inte på torr slät asfalt, men i alla andra förhållanden känns D klart stabilare. Jag hade en 85:a med bakhjulsdrift som lånebil när det var blött ute och tyckte den släppte titt som tätt när högerfoten var tyngre. Nu kollade jag iofs inte däcken skick som såklart kan ha varit slitna. Att man dessutom får lite längre räckvidd och att bilen nog är snäppet mer poppis på andrahandsmarknaden är också en bonus.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 11:09
av vigge50
helix skrev:
Smutt skrev:
Det riktigt sura skulle va om man fick en 2018model för det förmånsvärdet lär bli högre än 2017
Vad grundar du detta på?

Eftersom baspriset sjunkit sedan förra året och stadslåneräntan troligtvis kommer vara oförändrad november 2017 är det snarare det omvända. I baspriset ingår nu dessutom mkt mer standardutrustning, vilket gör att man inte behöver göra dessa tillval och håller alltså nere förmånsvärdet ännu mer. Bara Skatteverket som vet såklart, men det är inte helt otänkbart att förmånsvärdena för en 2018-bil kommer vara lägre än en samma bil 2017.
När Skatteverket beräknar förmånsvärdet för elbil så räknar de först ut det för en jämförbar fossilbil(brukar kosta betydligt mindre) och sen drar de av 10 000 kr. Enligt Skatteverket kostar en Model S 75 875 500 kr men justerar ner priset till 387 800 då det är så mycket de tycker en jämförbar fossilbil skulle kosta. Efte de räknar de ut förmånsvärdet och drar av ytterligare 10 000 kr. Med alla de uppdateringar Tesla har gjort av grundutförandet, inklusive prestandan, så tror jag de anser att Model S 75 är värd betydligt mer och därmed kommer förmånsvärdet antagligen gå upp.
IMG_0870.PNG

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 11:30
av Remuz
Har testat 70 och 75D, båda är lika stabila. D är lite snabbare vid rödljusen när det är fuktigt tex, men Tesla måste ha en av världens bästa RWDer.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 14:33
av mgorgis
Tack för alla svaren! de gjorde dock valet inte lättare :lol: men det är ju svårt!...och sen är det ju 54k plus 918kr i förmånsvärde!

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 17:39
av danni
Jag har haft ett par P85 och P85+ som lånebilar. Framkomligheten är suverän med bägge men min erfarenhet är att med de bakhjulsdrivna kan man inte bara smälla gasen i botten när som helst som jag gör med min 85D. Man måste lära sig dosera kraften efter väglag. Är det torrt märks det knappt, men är det minsta vått så släpper den direkt om man golvar plattan för fort. Även i en rak linje. När jag kommit tillbaks till min bil från lånebilarna har jag märkt att min körstil varit markant förändrad.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 19:32
av Niklas Z
Hur är det med ljud från den främre motorn? Jag har bara kört bakhjulsdrivna Teslor och då är det tyst från drivlinan, men det sägs att man kan höra den främre motorn när man kör D-modellerna.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 19:35
av Bjelke
Det hörs klart mer, men mest vid lite pådrag...

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 19:38
av Gustafsson
Min 70D är tyst från främre motorn vid typ landsvägskörning men viner lite vid acceleration och när det är kallt (minusgrader). Den har blivit tystare med tiden, hördes mer när den var ny.
Hade en 90D som lånebil, den hördes mer än min, så det kan nog variera något. Men helt tyst är det inte alltid.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 20:09
av mgorgis
Jämfört med en förbränningsmotor så är det tyst med eller utan D :)

Jag gillar när motorn viner, man blir påmind om att det är en elbil man kör, som min el RC bil och helikopter :D

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 20:28
av jpetters
Det varierar helt klart en del mellan olika bilar. Jag tycker framförallt att det viner runt 80 km/h på de bilar jag testade. Range Mode gör att det viner ännu mer.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 20:37
av Guldis-54
jpetters skrev:
Det varierar helt klart en del mellan olika bilar. Jag tycker framförallt att det viner runt 80 km/h på de bilar jag testade. Range Mode gör att det viner ännu mer.
Just vad jag upplevt i sommar och börjat undra om det ska vara så, men har du upplevt samma sak på fler, så är det väl inget garantiärende utan "as design".
Det kanske finns någon som kan förklara detta fenomen här?

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 31 aug 2017 21:50
av Gustafsson
Tror att range mode driver mer på den främre motorn, då den ska vara lite snålare än den där bak...
Fanns nåt inlägg om det där man avläst CAN-bussen och konstaterat detta.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 01 sep 2017 10:01
av Feddan
danni skrev:
Jag har haft ett par P85 och P85+ som lånebilar. Framkomligheten är suverän med bägge men min erfarenhet är att med de bakhjulsdrivna kan man inte bara smälla gasen i botten när som helst som jag gör med min 85D. Man måste lära sig dosera kraften efter väglag. Är det torrt märks det knappt, men är det minsta vått så släpper den direkt om man golvar plattan för fort. Även i en rak linje. När jag kommit tillbaks till min bil från lånebilarna har jag märkt att min körstil varit markant förändrad.
Exakt min erfarenhet också. I vått väglag så kan jag inte ens med min S85 RWD stampa gasen i botten utan att det släpper lite ibland. En Dual motor-lånebil har jag aldrig fått släpp med.

Re: MS 75 eller 75D väggrepp

Postat: 01 sep 2017 10:30
av mgorgis
Jag får låta min beställning fortsätta vara en RWD och det blir som det blir, det finns inga klara för- och nackdelar utan det verkar vara en hel del psykologi och egna preferenser. Men frågan är varför Tesla vill inte bygga fler RWD utan satsar på bara AWD? tycker dem inte att RWD är tillräckligt bra! :?: