Elförbrukning och kostnader per mil. Min erfarenhet
Postat: 23 jan 2015 10:49
Innan jag började köra model S gjorde jag av med ca 8000 kWh per år. Jag har fjärrvärme, LED lampor och modern elektronik, FTX.
Idag gör jag av med ca 1300 kWh per månad. Dvs nästa dubblerad elförbrukning per år grovt räknat. Men tänk på att jag hade en låg årsförbrukning innan. Iofs har jag baserat snittet på de kalla månaderna men säg worst case. Har ca 1000 SEK per månad i elhandelskostnad (inte medräknat nätkostnaden för enkelhetens skull). Jag betalade ca 5-6000 i månaden i diesel nör jag pendlade med föregående bil som iofs var en SUV som drog ca 1 liter milen.
Så lite grovt räknat har min kostnad för drivmedel minskat till säg 500 SEK i månaden. Har inte dragit ut kostnaden på natten vs dagen så jag kan dela upp vad som ör bilen och vad som är det andra. Men om elförbrukningen är ungefär dubblerad för mig så är ett bra antagande att ca halva elhandelskostnaden då är bilen. Dvs 500 spänn.
Jag har Vattenfall som nätföretag och Fyrfasen som elhandelsbolag med timdebitering. Laddar bilen på natten.
Bilen har snart 2000 mil på mätaren dvs ca 200 mil i månaden. Vilket då skulle betyda ca 2.5 SEK per mil. Notera att jag inte alls har försökt köra ekonomiskt utan troligen gör av med betydligt mer el per mil än genomsnittet som kör model S. Min gissning är att man kör model S på 1.5-3 SEK milen beroende på hur man kör. En poäng med att köra ekonomiskt handlar om räckvidd/miljö snarare än ekonomi. Dvs man spararar inga enorma summor på att fisa omkring med bilen men i vissa situationer är den längre räckvidden det viktiga/praktiska.
Ingen vetenskaplig utsvävning utan bara lite grovt räknat. Mina antaganden är gjorda åt det negativa hållet. Dvs min per mil kostnad är troligen lögre. Tänkte att det kanske är kul för andra att se och jämföra med?
Edit. Jag laddar aldrig på SC så allt bilen är laddad hemma alla milen. Jag provladdade i infracity ca 20 mil. Kom på att det är viktig input. Dvs nej jag har inte laddat på andra ställen som skulle påverka uträkningen.
Idag gör jag av med ca 1300 kWh per månad. Dvs nästa dubblerad elförbrukning per år grovt räknat. Men tänk på att jag hade en låg årsförbrukning innan. Iofs har jag baserat snittet på de kalla månaderna men säg worst case. Har ca 1000 SEK per månad i elhandelskostnad (inte medräknat nätkostnaden för enkelhetens skull). Jag betalade ca 5-6000 i månaden i diesel nör jag pendlade med föregående bil som iofs var en SUV som drog ca 1 liter milen.
Så lite grovt räknat har min kostnad för drivmedel minskat till säg 500 SEK i månaden. Har inte dragit ut kostnaden på natten vs dagen så jag kan dela upp vad som ör bilen och vad som är det andra. Men om elförbrukningen är ungefär dubblerad för mig så är ett bra antagande att ca halva elhandelskostnaden då är bilen. Dvs 500 spänn.
Jag har Vattenfall som nätföretag och Fyrfasen som elhandelsbolag med timdebitering. Laddar bilen på natten.
Bilen har snart 2000 mil på mätaren dvs ca 200 mil i månaden. Vilket då skulle betyda ca 2.5 SEK per mil. Notera att jag inte alls har försökt köra ekonomiskt utan troligen gör av med betydligt mer el per mil än genomsnittet som kör model S. Min gissning är att man kör model S på 1.5-3 SEK milen beroende på hur man kör. En poäng med att köra ekonomiskt handlar om räckvidd/miljö snarare än ekonomi. Dvs man spararar inga enorma summor på att fisa omkring med bilen men i vissa situationer är den längre räckvidden det viktiga/praktiska.
Ingen vetenskaplig utsvävning utan bara lite grovt räknat. Mina antaganden är gjorda åt det negativa hållet. Dvs min per mil kostnad är troligen lögre. Tänkte att det kanske är kul för andra att se och jämföra med?
Edit. Jag laddar aldrig på SC så allt bilen är laddad hemma alla milen. Jag provladdade i infracity ca 20 mil. Kom på att det är viktig input. Dvs nej jag har inte laddat på andra ställen som skulle påverka uträkningen.