Sida 1 av 1

Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 14:29
av vigge50
För ett år sedan visade Mercedes upp sin vätgasbil som till skillnad från alla andra hade ett batteri på 9 kWh som gick att ladda via vägguttaget som en plug-in hybrid. Detta skulle ge den en räckvidd på 5 mil på el(NEDC) och 50 mil totalt med vätgas. Jag tycker att detta är ett bra koncept, många tycker inte om de längre laddtiderna som elbil ger även om de är på väg neråt men samtidigt får du möjlighet här att ladda bilen hemma för veckopendlingen, ett lite större batteri hade däremot inte skadat. Nu har Mercedes gett grönt ljus för produktion av bilen men säger inte när produktionen kommer igång tyvärr och de ska visa upp den produktionsfärdiga versionen i Frankfurt.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ett-uttag/

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 16:17
av bat
Men tror du verkligen på att det kommer byggas en vätgastanknings-infrastruktur? Jag är tveksam över det.

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 16:21
av Laban
Problemet är att det kräver utbyggnad av tankstationer, distribution, tillverkning av vätgas.

Frågan blir då hur många som verkligen har behovet av att kunna tanka/ladda snabbt vid långfärd. Jag tror att det är en liten del av totalen, dessa kommer då att få stå för hela kostnaden av utbyggnaden. Jag gissar på att det inte kommer att vara ekonomiskt försvarbart.

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 16:31
av vigge50
bat skrev:
Men tror du verkligen på att det kommer byggas en vätgastanknings-infrastruktur? Jag är tveksam över det.
I Sverige finns inte så mycket så vi kanske är den bästa marknaden men vätgasstationena kommer snart bli fler efter stöd från EU.

https://www.nyteknik.se/fordon/atta-nya ... as-6861013

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 16:55
av ochso
Det bästa och i längden mest ekonomiska tror jag är att göra som BMW gör, just i övergångsfasen till elbilar. Att erbjuda en räckviddsförlängare i form av en liten, liten bensinmotor men en liten bensintank. Inget onödigt som tar massa plats eller som kräver ny infrastruktur osv. Alla som "förstår" hur en elbil fungerar och har de laddmöjligheter som krävs kan köpa en elbil utan bensinförlängaren. Folk som är lite tveksamma till batterier samt folk som har ett extremt behov kan köpa till en liten bensinförlängare.

Att gå omvägen och tycka in vätgasteknik i bilen tror jag inte på alls.

I slutändan (om inte alls många år) behövs inga räckviddsförlängare över huvud taget. (tror inte jag i alla fall, summan av vidareutvecklade batterier och utbyggd laddinfrastruktur).

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 20:54
av Nikke

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 21:00
av rightnow
Det gick fort! Håller med föregående talare. Tänk om man kunde ha en bensinmotor och bensintank på 10 liter som gav antingen el eller kraft att åka 12-15 mil

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 21:06
av Verdi
rightnow skrev:
Det gick fort! Håller med föregående talare. Tänk om man kunde ha en bensinmotor och bensintank på 10 liter som gav antingen el eller kraft att åka 12-15 mil
Det är faktiskt inte så dumt. Det gör att man blir lite friare och framförallt så vågar man chansa mer. Förstår inte varför inte fler elbilstillverkare har det valet. Nu är min BMW i3 faktiskt användbar även på längre sträckor. Finns det snabbladdare tillgängliga som fungerar så laddar man. Men finns det inte så är det bara att tanka några liter bensin så tar man sig hem eller till nästa laddare.

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 21:18
av vigge50
Nikke skrev:
Från artikeln
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 21:20
av dstr
Idag är laddarna på 350kw. Imorgon säkert 500. Vätgas kommer aldrig kunna tanka i de hastigheterna.

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 05 sep 2017 22:34
av Smutt
Vätgas=Hindenburg

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 06 sep 2017 06:52
av Bjelke
Nikke skrev:
Bra! :)
Jag reagerade oxo (som flera andra) kanske mest på det med att satsa 10 miljarder på att få ut elbilar snabbare :)

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 06 sep 2017 09:54
av 12man
Nikke skrev:
ett otyg med internet, artikel från inte första men väl 2-april-17 och sen 5 månader senare så lanserar MB f-cell på IAA...interna stridigheter?

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 06 sep 2017 10:10
av Laban
Från artikeln:
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Egna tankstationer ? Vi pratar nisch produkt här :-)

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Postat: 06 sep 2017 14:21
av Bjelke
Laban skrev:
Från artikeln:
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Egna tankstationer ? Vi pratar nisch produkt här :-)
Man får anta företag typ...Eller kommuner. och liknande