Sida 1 av 1

Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 09:22
av SAB
Efter nästan fyra månader av väntan så kunde jag igår hämta ut pärlan.
Har knappt åkt Tesla förut så jag är helt överväldigad över bilen och SuC-systemet. Körde hem till Luleå på 13timmar å då var jag ändå ner till Stadsgårdskajen och hämtade en sak.
APn , 17.28, funkade nästintill perfekt då den hade kalibrerat sig. Någon lite obehaglig gir då det vid mitträcke gick från en till två filer och en gång kopplade den ur sig, men absolut inget farligtBild . Lite irriterande att man måste hålla så mycket i ratten dock fast det kanske är bra...
Sen mot slutet gick den inte att aktivera men kanske beror det på att temp kröp ner till +1degC? (det var alltså inte inaktiveringen pga att man inte hållt i ratten).

Tror jag log nästan hela vägen hem och framför allt vid gaspådrag..
Bild

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 09:23
av Bjelke
Whoop whoop! :)

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 09:38
av Remuz
GRATTIS! Superbilen

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 13:11
av Tars
Grattis till nytillskottet!

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 13:40
av mysko
Vad var det för sak du hämtade i kajen?

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 13:47
av Satellite65
SAB skrev:
Efter nästan fyra månader av väntan så kunde jag igår hämta ut pärlan.
Har knappt åkt Tesla förut så jag är helt överväldigad över bilen och SuC-systemet. Körde hem till Luleå på 13timmar å då var jag ändå ner till Stadsgårdskajen och hämtade en sak.
APn , 17.28, funkade nästintill perfekt då den hade kalibrerat sig. Någon lite obehaglig gir då det vid mitträcke gick från en till två filer och en gång kopplade den ur sig, men absolut inget farligtBild . Lite irriterande att man måste hålla så mycket i ratten dock fast det kanske är bra...
Sen mot slutet gick den inte att aktivera men kanske beror det på att temp kröp ner till +1degC? (det var alltså inte inaktiveringen pga att man inte hållt i ratten).

Tror jag log nästan hela vägen hem och framför allt vid gaspådrag..
Grattis!!
Gick resan upp till Luleå bra? Vilken förbrukning snittade du?
Snart ska jag ner och hämta min men jag tar den några timmar längre Norrut ;)

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 15:57
av SAB
Satellite65 skrev:
SAB skrev:
Efter nästan fyra månader av väntan så kunde jag igår hämta ut pärlan.
Har knappt åkt Tesla förut så jag är helt överväldigad över bilen och SuC-systemet. Körde hem till Luleå på 13timmar å då var jag ändå ner till Stadsgårdskajen och hämtade en sak.
APn , 17.28, funkade nästintill perfekt då den hade kalibrerat sig. Någon lite obehaglig gir då det vid mitträcke gick från en till två filer och en gång kopplade den ur sig, men absolut inget farligtBild . Lite irriterande att man måste hålla så mycket i ratten dock fast det kanske är bra...
Sen mot slutet gick den inte att aktivera men kanske beror det på att temp kröp ner till +1degC? (det var alltså inte inaktiveringen pga att man inte hållt i ratten).

Tror jag log nästan hela vägen hem och framför allt vid gaspådrag..
Grattis!!
Gick resan upp till Luleå bra? Vilken förbrukning snittade du?
Snart ska jag ner och hämta min men jag tar den några timmar längre Norrut ;)
Resan gick perfekt men varför den inbyggda navigation tycker jag ska köra tomt på batteriet och tom. köra långsamt till Umeå för att inte få slut ström istället för att ladda i Ö-vik är riktigt konstigt. Båda finns ju i systemet.. Jag stannade vid varje SuC och laddade typ 10-20min + 1st 40min stop då vi åt. Då kunde jag hålla hastighetsbegränsningar hela tiden och kanske någon km över då man var ensam på vägen.
I Skellefteå toppade jag upp så jag hade 18mil och fastän jag gasade på lite mot slutet så hade jag 10km kvar när jag var hemmaBild
Snitt blev 256Wh/km och då kör jag inte som en biltjuv men heller inte för sakta.

Hoppas snart Töre-Sucen kommer upp snart å den lär väl du åxå behöva.
Annars kan man ju ladda gratis på OK-center, chademo, i Luleå för å ta sig vidare norrut. Även utanför Coop i Kalix finns en laddstolpe men vet inte närmare vilken typ ełler effekt..

Vad blir det för bil?

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 19:10
av Satellite65
Det blir en X75D och jag hoppas att jag inte har varit för optimistisk när jag tror att det ska räcka. Chademo adaptern skall beställas så att den finns redan vid leverans. Laddar man verkligt gratis på Ok i Luleå?
SuCen i Töre är ett måste för oss.

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 19:12
av Bjelke
Imponerande att komma hem med bara 10km kvar på sin första resa med bilen :)

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 19:16
av Smutt
Grattis!

En fråga är hur tar ni er Töre-Kiruna hittar inget vettigt alternativ?

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 20:31
av Daf
Satellite65 skrev:
Det blir en X75D och jag hoppas att jag inte har varit för optimistisk när jag tror att det ska räcka. Chademo adaptern skall beställas så att den finns redan vid leverans. Laddar man verkligt gratis på Ok i Luleå?
SuCen i Töre är ett måste för oss.
Jadå, det är bara att säga till i kassan så får du låna kortet som behövs för att få igång laddaren. Det innebär också att macken måste vara öppen, du kan inte ladda ex på natten. Du kommer att avlösa mig som Sveriges nordligaste Tesla vad jag förstår, det blir utmärkt. Töre blir nog nödvändigt vintertid. Sonen har flera gånger kört Skellefteå - Gällivare med sin S 90D sommartid så din X borde fixa Luleå på sommaren utan Töre.

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 20:33
av Daf
Grattis SAB naturligtvis. Alltid roligt med fler Teslor i norr.

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 20:45
av Daf
Smutt skrev:
Grattis!

En fråga är hur tar ni er Töre-Kiruna hittar inget vettigt alternativ?
Jag har möjlighet till privat laddning i Gällivare så jag har inget problem personligen. Pensionat Augustin, fd Hotell Dundret (blandas inte ihop med skidanläggningen, ligger i centrum) har destinationsladdare. Övernattning där?

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 20:54
av Smutt
Daf skrev:
Smutt skrev:
Grattis!

En fråga är hur tar ni er Töre-Kiruna hittar inget vettigt alternativ?
Jag har möjlighet till privat laddning i Gällivare så jag har inget problem personligen. Pensionat Augustin, fd Hotell Dundret (blandas inte ihop med skidanläggningen, ligger i centrum) har destinationsladdare. Övernattning där?
Känns fel om man kör Kristinehamn-Kiruna övernattning vill jag ha halvvägs ;)

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 21:41
av SAB
Jag får väl tacka för gratulationer, det känns som man är en del av framtiden!
Även autoparkrn funkar ju perfekt[WHITE SMILING FACE]
För info så finns ju på OK-center även typ 2 så du kan ladda med medföljande sladd. Och ja gratis men man kanske bör handla nåt som 'tack'...
Då blir det boka Augustin nästa Gällivare sväng då.

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 21:56
av Satellite65
Daf skrev:
Satellite65 skrev:
Det blir en X75D och jag hoppas att jag inte har varit för optimistisk när jag tror att det ska räcka. Chademo adaptern skall beställas så att den finns redan vid leverans. Laddar man verkligt gratis på Ok i Luleå?
SuCen i Töre är ett måste för oss.
Jadå, det är bara att säga till i kassan så får du låna kortet som behövs för att få igång laddaren. Det innebär också att macken måste vara öppen, du kan inte ladda ex på natten. Du kommer att avlösa mig som Sveriges nordligaste Tesla vad jag förstår, det blir utmärkt. Töre blir nog nödvändigt vintertid. Sonen har flera gånger kört Skellefteå - Gällivare med sin S 90D sommartid så din X borde fixa Luleå på sommaren utan Töre.
Ja vi får hoppas det :)
Jag hoppas att den utökade range'n (417km) tar mig hela vägen till Piteå sommartid och Töre eller Luleå Vintertid.

Re: Äntligen ägaren till en X100D

Postat: 06 sep 2017 22:18
av Daf
Satellite65 skrev:
Daf skrev:
Satellite65 skrev:
Det blir en X75D och jag hoppas att jag inte har varit för optimistisk när jag tror att det ska räcka. Chademo adaptern skall beställas så att den finns redan vid leverans. Laddar man verkligt gratis på Ok i Luleå?
SuCen i Töre är ett måste för oss.
Jadå, det är bara att säga till i kassan så får du låna kortet som behövs för att få igång laddaren. Det innebär också att macken måste vara öppen, du kan inte ladda ex på natten. Du kommer att avlösa mig som Sveriges nordligaste Tesla vad jag förstår, det blir utmärkt. Töre blir nog nödvändigt vintertid. Sonen har flera gånger kört Skellefteå - Gällivare med sin S 90D sommartid så din X borde fixa Luleå på sommaren utan Töre.
Ja vi får hoppas det :)
Jag hoppas att den utökade range'n (417km) tar mig hela vägen till Piteå sommartid och Töre eller Luleå Vintertid.
Jag har 456km typical på min X100D vid full laddning och med lite lugn körning är sträckan fullt realistisk på sommaren. Blåser man på blir det klart mindre. Vintern blir intressant men jag är för min del inte orolig. Om inte Töre är uppe kan Luleå tor bli lite knappt när det är som kallast. Du behöver definitivt ladda på innan återresa på vintern.