Sida 1 av 2
3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:20
av mgorgis
Tänkte förbereda lite praktiska saker innan jag får bilen och en sån sak är att dra 3-fas el till uppfarten och undrar om man "måste" ha 3-fas eller om det räcker med det som finns idag, dvs, 2-fas
Jag förstår att man kan laddare snabbare med 3-fas men om man oftast laddar på nätterna, räcker det inte då med 2-fas? dessutom så undrar jag om man måste "uppgradera" huvudsäkringarna ifall jag drar en ny 3-fas kabel från elskåpet till uppfarten?
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:25
av Smutt
mgorgis skrev:Tänkte förbereda lite praktiska saker innan jag får bilen och en sån sak är att dra 3-fas el till uppfarten och undrar om man "måste" ha 3-fas eller om det räcker med det som finns idag, dvs, 2-fas
Jag förstår att man kan laddare snabbare med 3-fas men om man oftast laddar på nätterna, räcker det inte då med 2-fas? dessutom så undrar jag om man måste "uppgradera" huvudsäkringarna ifall jag drar en ny 3-fas kabel från elskåpet till uppfarten?
Det är en Wallconektor du ska ha,den kan du sen ställa så ingen kan kan överbelasta säkringarna även om du lånar ut ström du köper den hos Tesla värd varenda krona
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:26
av vigge50
mgorgis skrev:Tänkte förbereda lite praktiska saker innan jag får bilen och en sån sak är att dra 3-fas el till uppfarten och undrar om man "måste" ha 3-fas eller om det räcker med det som finns idag, dvs, 2-fas
Jag förstår att man kan laddare snabbare med 3-fas men om man oftast laddar på nätterna, räcker det inte då med 2-fas? dessutom så undrar jag om man måste "uppgradera" huvudsäkringarna ifall jag drar en ny 3-fas kabel från elskåpet till uppfarten?
Du kan räkna en km per fas, ampere och timme. Om du laddar från nio på kvällen(efter du är klar i köket) till klockan sju genom ett vanligt uttag så får du 10*1*13=130 km räckvidd på en natt. Räcker detta eller behöver du mer? Om du kan dra 13 ampere från en fas beror på hur elen i ditt hus är kopplad och vad du har för uppvärmningssystem.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:28
av Foluke
mgorgis skrev:Tänkte förbereda lite praktiska saker innan jag får bilen och en sån sak är att dra 3-fas el till uppfarten och undrar om man "måste" ha 3-fas eller om det räcker med det som finns idag, dvs, 2-fas
Jag förstår att man kan laddare snabbare med 3-fas men om man oftast laddar på nätterna, räcker det inte då med 2-fas? dessutom så undrar jag om man måste "uppgradera" huvudsäkringarna ifall jag drar en ny 3-fas kabel från elskåpet till uppfarten?
Du får ca 12 km i timman med vanlig schuko, 230 v 10A. Då kan du räkna själv. 10 timmar ger 12 mil. Det räcker nog för de flesta. 3 fas laddar batteriet fullt på natten, " oavsett hur stort och tomt det är".
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:31
av Jensa
Väldigt smidigt med 3-fas då du kan ladda bilen fullt på några timmar om det behövs. När vi är i stugan och bara kan ladda enfas 13A hinner man inte med så många mil på en natt. Långsiktigt är det bästa 3-fas, samt säkrare.
Nu är jag inte elektriker och vet inte vad du menar med 2-fas? Menar du vanligt 1-fas 230v uttag?
Du behöver inte säkra upp om det inte behövs. Vi har kvar huvudsäkringen på 3x16A. Funkar kanon trots jordvärme och villa. Laddar bilen med 3x13A. 44 km/h i en Model S.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:37
av mgorgis
Vi använder bilen väldigt lite så den skulle stå mkt mer än 10 tim på laddning så en vanlig 230v uttag känns tillräckligt nu och så slipper jag hålla på och dra 3-fas än så länge.
Kan man koppla en wallconnector till ett 230V uttag?
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:38
av Plinder
Jag laddar med 1 fas, 10A. Det funkar jättebra för mig. Enda gången jag hade haft nytta av 3-fas är när frugan pendlade till Uppsala universitet (bor i Stockholm) på vintern. Då var marginalerna lite små.
Med det sagt tänker jag låta sätta upp en tesla wall connector. En sådan ställd på 6A laddning lär göra jobbet vilken dag som helst. Kommer inte att behöva säkra upp huset.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:39
av Simon
Om du åker mycket två eller fler dagar i följd är det förstås bra att kunna fylla upp det tomma batteriet, och det är då 220 volts-uttaget kan visa sig vara för långsamt. Att ladda ett teslabatteri från 0% till 100% tar över ett dygn.
Har du fler laddningsmöjligheter i närheten av hemmet ska det nog gå att klara sig på 220V-kontakten för jämnan.
Du skulle kunna testa och se om du klarar dig på 220V, och senare sätta upp ett trefasuttag (eller laddbox) om det är för segt för dina behov.
Tror inte att du behöver skaffa större huvudsäkringar bara för att du låter sätta in ett nytt trefasuttag.
Däremot kan det vara skönt att låta en elektriker rigga så att uttaget du laddar från går på en fas som inte andra elkrävande saker i hushållet (som spis, micro, diskmaskin, värmepump) använder. Om de använder olika faser så är risken mycket mindre att propparna går, och om du laddar på 220 volt kommer du eventuellt vilja ladda bilen hela tiden som den inte är ute och kör.
(Med trefas hinner man få i ordentligt med ström även om bilen börjar ladda efter att alla apparater stannat för natten.)
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:40
av Smutt
mgorgis skrev:Vi använder bilen väldigt lite så den skulle stå mkt mer än 10 tim på laddning så en vanlig 230v uttag känns tillräckligt nu och så slipper jag hålla på och dra 3-fas än så länge.
Kan man koppla en wallconnector till ett 230V uttag?
Sätt den bredvid, så smidig och man har alltid UMC i bilen

elektrikern är avdragsgill precis som WCn
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:49
av LarsL
Beror helt på hur långt du åker på dagarna. 1-fas, Schukel (inte 2-fas) ger ungefär 10km/h i laddning vid 10A. Tumregeln är 1km per Ampere och fas. Kör du alltså 12mil per dag så räcker det att ladda med 1-fas.
3-fas ger då vid tex 10A 3gånger så lång körsträcka på samma tid. Men finessen är att de går att dra ner strömstyrkan till 5A och ändå få 15km/h i laddning. På det sättet överbelastar du förmodligen ingen fas, så att huvudsäkringen går.
Men det viktigaste är att det är fräscha ledningar. Helst nydragen direkt från centralen utan en massa dolda skarvar. Dåliga elledningar kan bli varma och ställa till det.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 22:55
av mgorgis
1- Om jag köper en WC så behövs det inte ett 3-fas uttag längre?
2- En WC är en fast installation och alltså inget man kopplar till ett eluttag eller hur?
3- Om jag köper en WC och installerar den på förrådsväggen intill uppfarten och drar kabeln under jorden till elskåpet så kan elektrikern koppla den utan att höja säkringarna och hen kan också besiktiga? eller behövs det ingen besiktning??
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 23:01
av Teslaspolen
mgorgis skrev:1- Om jag köper en WC så behövs det inte ett 3-fas uttag längre?
2- En WC är en fast installation och alltså inget man kopplar till ett eluttag eller hur?
3- Om jag köper en WC och installerar den på förrådsväggen intill uppfarten och drar kabeln under jorden till elskåpet så kan elektrikern koppla den utan att höja säkringarna och hen kan också besiktiga? eller behövs det ingen besiktning??
1. Nej, men du behöver fortfarande kabel som ska mata strömmen du tänkt ladda. Ska du ladda motsvarande enfas så räcker troligen det du har idag, ska du ladda trefas så behövs det kabel för det.
2. Ja, den kan installeras fast. Det finns dock vissa på forumet som installeras WC med en röd CEE (trefas) kontakt i andra ändan.
Det du ska göra är att undvika ett vanligt Shucko uttag. Problemet är inte egentligen hastigheten, men uttaget i sig är inte gjort för att användas så många timmar med så hög effekt. Därför kan en WC vara smart även om man bara ska ladda enfas 10 eller 16 ampere.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 23:02
av Smutt
1 nej 2 ja 3 ja 3b tror inte det men elektrikern fixar OBS glöm inte skyddsröret till kabeln.jag hade bara grävt och låtit elektrikern ta med allt blir inte dyrare och man slipper göra fel
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 23:10
av mgorgis
LarsL skrev:Men finessen är att de går att dra ner strömstyrkan till 5A och ändå få 15km/h i laddning. På det sättet överbelastar du förmodligen ingen fas, så att huvudsäkringen går.
Men poängen med att ha 3-fas är ju att kunna ladda fler km/h och om jag drar ner strömmen till 5A och får bara 15 km/h så vad är vitsen att installera 3-fas? men du menar att jag kan fortfarande dra 10A på alla tre faser? med andra ord ladda 3 ggr snabbare utan att uppgradera huvudsäkringarna?
Som skyddsrör så borde det räcka med flexslang tror jag, även om kabeln dras under marken
Smutt skrev:3b tror inte det men elektrikern fixar
Vad är det som elektrikern fixar menar du? lite trött i skallen nu

Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 23:12
av vigge50
mgorgis skrev:LarsL skrev:Men finessen är att de går att dra ner strömstyrkan till 5A och ändå få 15km/h i laddning. På det sättet överbelastar du förmodligen ingen fas, så att huvudsäkringen går.
Men poängen med att ha 3-fas är ju att kunna ladda fler km/h och om jag drar ner strömmen till 5A och får bara 15 km/h så vad är vitsen att installera 3-fas? men du menar att jag kan fortfarande dra 10A på alla tre faser? med andra ord ladda 3 ggr snabbare utan att uppgradera huvudsäkringarna?
Som skyddsrör så borde det räcka med flexslang tror jag, även om kabeln dras under marken
Smutt skrev:3b tror inte det men elektrikern fixar
Vad är det som elektrikern fixar menar du? lite trött i skallen nu

Han menar att om du behöver dra 15A och du har 16A huvudsäkring så kommer säkringen gå om du har något annat som belastar den säkringen samtidigt. Om du däremot har trefas så kan du ladda med 5A från varje fas och minskar därmed att någon säkring går men får ändå lika hög effekt.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 07 sep 2017 23:19
av Verdi
mgorgis skrev:LarsL skrev:Men finessen är att de går att dra ner strömstyrkan till 5A och ändå få 15km/h i laddning. På det sättet överbelastar du förmodligen ingen fas, så att huvudsäkringen går.
Men poängen med att ha 3-fas är ju att kunna ladda fler km/h och om jag drar ner strömmen till 5A och får bara 15 km/h så vad är vitsen att installera 3-fas? men du menar att jag kan fortfarande dra 10A på alla tre faser? med andra ord ladda 3 ggr snabbare utan att uppgradera huvudsäkringarna?
Som skyddsrör så borde det räcka med flexslang tror jag, även om kabeln dras under marken
Smutt skrev:3b tror inte det men elektrikern fixar
Vad är det som elektrikern fixar menar du? lite trött i skallen nu

WC är en fråga om säkerhet, driftsäkerhet och smifighet. När jag laddade med enfas så gick alltid snabbsäkringen när vi samtidigt använde strykjärnet eller dammsög på ett uttag på samma fas. En gång lyckades vi bränna 20A proppen på den fasen.
Genom att köra trefas med lägre ström på faserna så ökar marginalerna. Och så kan man ladda snabbt när det behövs.
En annan stor fördel är att kabeln hänger där på väggen redo att koppla in. Känns stabilare än vanlig stickkontakt och det är även bättre för brandsäkerheten.
Dvs WC är inget måste om man inte kör väldigt mycket varje dag men det är jäkligt trevligt att ha.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 07:17
av LarsL
mgorgis skrev:LarsL skrev:Men finessen är att de går att dra ner strömstyrkan till 5A och ändå få 15km/h i laddning. På det sättet överbelastar du förmodligen ingen fas, så att huvudsäkringen går.
Men poängen med att ha 3-fas är ju att kunna ladda fler km/h och om jag drar ner strömmen till 5A och får bara 15 km/h så vad är vitsen att installera 3-fas? men du menar att jag kan fortfarande dra 10A på alla tre faser? med andra ord ladda 3 ggr snabbare utan att uppgradera huvudsäkringarna?
Ja, du kan gå bägge vägarna. Antingen laddar du mer och får flera mil per timme eller så laddar du lika mycket men med lägre ström för att inte överbelasta säkringarna.
Det finns absolut inget egensyfte med att ladda snabbt. Du behöver ju inte ersätta mer el ännu förbrukat under dagen.
Jag drog 10A på 1-fas och fick då problem när jag kokade tevatten eller dammsög. Jag löste det genom att schemalägga laddningen till natten då inget annat kördes i huset. När jag sedan i våras köpte bergvärme så uppgraderade jag huvudsäkringen från 16A till 20A då den under perioder (på natten) drar upp till 16A när den ska rensa ut legionellabakterier.
Hade jag haft 3-fas så hade jag kunnat lägga laddningen på 5A på varje fas och kanske sluppit uppgradera säkringen.
Jag har inte köpt en laddbox, WC. Jag har istället sladden sittande hemma hela tiden. Det finns ingen anledning att släpa runt på en Schukel sladd hela dagarna, de flesta uttag är idag typ 2 om jag nu måste ladda. Fast om det verkligen kniper så är det ju ändå snabbladdning som gäller när man är ute.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 07:43
av chaffis75
Efter att ha läst dina kommentarer så hade jag gjort såhär.
Som jag förstår de så har du ett vanligt vägguttag på en lämplig plats. Jag hade då börjat med att använda detta och helt enkelt känna efter om detta funkar för dig och om du är tvungen att ladda på natten på grund av någon vattenkokare eller annat.
Om detta funkar för dig så är de bara bra.
Om de inte funkar köp en WallCaharger och ta dit en elektriker som kommer berätta vad som måste göras. Tänk på att om du måste gräva ner kabel så ge förslaget att du gör de så kommer du lite billigare undan men se till att du får instruktioner av honom så han godkänner rör och djup.
OBS! Innan jag börjar prova, se till att du har extra huvudsäkringar hemma så du slipper vara utan ström om ni affären är stängd när de händer.
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 07:57
av Smutt
Fixar= jag menar att har du bara grävt ett dike på 30cm djup så kommer elektrikern se till så att allt installeras är godkänt osv
Personligen hade jag satt Wallconektor på 10a vilket den då måste säkras för vid central detta pga om du nån gång vill åka maximalt långt på vintern så minskar inte kupévärmare rekviden för bilen, sen sätter du ner bilen till 5a och om det trots det går nån säkring när man dammsuger så sätter du laddningen att börja när ni lagt er ,WC är skillnaden mellan en fru som tycker Tesla är en bra idé och en som tycker det var bättre med ett sotlok
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 08:17
av mgorgis
WC verkar vara en bra och bekväm lösning då men får vänta med det då jag kör väldigt lite och samtidigt se det funkar med 230V uttaget. Till slut så tror jag att det ändå blir bättre med en WD men eftersom jag funderar på att bygga en carport också så får jag fundera på var WCn ska stå, så blir det bra tror jag

Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 08:30
av Leo
När det gäller "vad du ska dra fram/förbereda" så är 3-fas det givna alternativet.
men om du sen ska "använda" 3-fas istället för 1-fas är inte alltid givet.
Har du redan någon "stor" 1-fas förbrukare som går lite längre stunder (tex ofta VV-beredare eller Luftvärmepump osv) kan det i vissa fall vara bättre att använda 1-fas och ev flytta om förbrukarna mellan faserna och lägga elbilen på en av de andra faserna som inte har någon annan stor förbrukare.
Med 3-fas kommer du annars att även belasta den redan hårt ansträngda fasen. Om än med 1/3 av strömmen men det adderas ändå ihop.
Men som sagt. Ska du ändå "dra fram" något så ska du självklart dra 3-fas. Merostnaden för "materialet" mot att dra fram 1-fas är ganska försumbar i sammanhanget. Det är ändå samma arbetet med att dra kabeln så därför blir arbetskostnaden i princip lika.
Off topic-skämt
Postat: 08 sep 2017 11:53
av Simon
Fast det är väl rörmokare och inte elektriker man anlitar för att installera en WC?
Störigt att byta ämnesrubrik i en tråd
Postat: 08 sep 2017 12:06
av Bjelke
Re: 3-fas uttag ett måste?
Postat: 08 sep 2017 13:13
av Svenssons
Det är ju helt klart mer spänning när WC installeras av elektriker.
Re: Off topic-skämt
Postat: 08 sep 2017 13:15
av Verdi
Simon skrev:Fast det är väl rörmokare och inte elektriker man anlitar för att installera en WC?
Bara de kan lägga en kabel så.