Sida 1 av 1
Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 12:49
av Verdi
Jag har förstått att det finns nåt som kallas smart preconditioning som ska lära sig ens användningsmönster. Men det funkar tydligen inte bra?
Jag har även förstått att man kan schemalägga via VisibleTesla. Men att då måste datorn vara på för att det ska fungera? Verkar inte finnas som app för Android?
Så, när man startar värmningen av kupén via appen, värmer det även batteriet? Hur lång tid håller den på? Om jag ska iväg 07:30 och det är 10 grader kallt. När ska jag starta värmningen?
Jag tycker det är tråkigt att de inte har bättre eget stöd för schemaläggning. På t ex Volvon kunde man ställa avgångstid och så såg bilen till att den var varm och skön och startade i olika god tid beroende på utetemperatur. Var det 20 grader kallt startade den tidigare än om det var 0-gradigt osv.
Det här är en av alla småmissar jag tycker Tesla gör. Det är liksom inte lika genomtänkt som hos andra biltillverkare.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 12:52
av Lembritt
Jag kör inte med smart precondition, åker inte samma tid varje dag.
Om du startar värmen med appen går den i 30min. Jag brukar alltid försöka starta den en halvtimme innan avfärd, oavsett ute temperatur.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 13:02
av Foluke
Verdi skrev:Jag har förstått att det finns nåt som kallas smart preconditioning som ska lära sig ens användningsmönster. Men det funkar tydligen inte bra?
Jag har även förstått att man kan schemalägga via VisibleTesla. Men att då måste datorn vara på för att det ska fungera? Verkar inte finnas som app för Android?
Så, när man startar värmningen av kupén via appen, värmer det även batteriet? Hur lång tid håller den på? Om jag ska iväg 07:30 och det är 10 grader kallt. När ska jag starta värmningen?
Jag tycker det är tråkigt att de inte har bättre eget stöd för schemaläggning. På t ex Volvon kunde man ställa avgångstid och så såg bilen till att den var varm och skön och startade i olika god tid beroende på utetemperatur. Var det 20 grader kallt startade den tidigare än om det var 0-gradigt osv.
Det här är en av alla småmissar jag tycker Tesla gör. Det är liksom inte lika genomtänkt som hos andra biltillverkare.
Starta 7:20! Då har du varm bil 7:30 om det är minus 10. Säten och ratt kanske inte hunnit värmas men luften i sittutrymmet håller 21 grader om det du ställt d en på. Behövs ingen timer. Starta strax innan du går till bilen. Det brukar räcka. Detta gäller " hela dygnet". Efter jobbet, efter lunch eller liknande.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 13:07
av Verdi
Foluke skrev:Verdi skrev:Jag har förstått att det finns nåt som kallas smart preconditioning som ska lära sig ens användningsmönster. Men det funkar tydligen inte bra?
Jag har även förstått att man kan schemalägga via VisibleTesla. Men att då måste datorn vara på för att det ska fungera? Verkar inte finnas som app för Android?
Så, när man startar värmningen av kupén via appen, värmer det även batteriet? Hur lång tid håller den på? Om jag ska iväg 07:30 och det är 10 grader kallt. När ska jag starta värmningen?
Jag tycker det är tråkigt att de inte har bättre eget stöd för schemaläggning. På t ex Volvon kunde man ställa avgångstid och så såg bilen till att den var varm och skön och startade i olika god tid beroende på utetemperatur. Var det 20 grader kallt startade den tidigare än om det var 0-gradigt osv.
Det här är en av alla småmissar jag tycker Tesla gör. Det är liksom inte lika genomtänkt som hos andra biltillverkare.
Starta 7:20! Då har du varm bil 7:30 om det är minus 10. Säten och ratt kanske inte hunnit värmas men luften i sittutrymmet håller 21 grader om det du ställt d en på. Behövs ingen timer. Starta strax innan du går till bilen. Det brukar räcka. Detta gäller " hela dygnet". Efter jobbet, efter lunch eller liknande.
Jag vill ju att snö och is ska smälta också. Jobbigt att skrapa rutor... Och batteriet då? Är det alltid uppvärmt?
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 13:07
av Svenssons
Lembritt skrev:Jag kör inte med smart precondition, åker inte samma tid varje dag.
Det är ju då precondition funkar som bäst eftersom det då är större sannolikhet att du får den förvärmd när du behöver det...
När jag hade den aktiverad märkte jag flera gånger att den gick igång mellan 23:00 och 01:00. Aldrig vid kl 8 när jag normalt åker hemifrån.
Vet inte om orsaken till att Tesla inte brytt sig om att förbättra detta beror på att Tesla ligger i södra Kalifornien till skillnad mot Volvo som har anor från Sverige.
Själv slår jag manuellt på uppvärmning ca 15-20 minuter före jag ska iväg. Funderar dock att styra det med Visible Tesla denna vinter.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 13:14
av Verdi
Svenssons skrev:Lembritt skrev:Jag kör inte med smart precondition, åker inte samma tid varje dag.
Det är ju då precondition funkar som bäst eftersom det då är större sannolikhet att du får den förvärmd när du behöver det...
När jag hade den aktiverad märkte jag flera gånger att den gick igång mellan 23:00 och 01:00. Aldrig vid kl 8 när jag normalt åker hemifrån.
Vet inte om orsaken till att Tesla inte brytt sig om att förbättra detta beror på att Tesla ligger i södra Kalifornien till skillnad mot Volvo som har anor från Sverige.
Själv slår jag manuellt på uppvärmning ca 15-20 minuter före jag ska iväg. Funderar dock att styra det med Visible Tesla denna vinter.
Ok, då har jag inte missat nåt bra sätt att sköta det på iaf.
Tycker det vore smidigt att ha timer för att få kall bil när man ska hem från jobbet osv i varmt klimat också. Så det där med Kalifornien duger ej som bortförklaring.
För övrigt tycker jag Volvo är mer svenskt än på länge faktiskt. Manchester United är ingen amerikansk fotbollsklubb heller. Och Chelsea är inte ryskt. Hade majoriteten av tillverkning, design, utveckling osv skötts i Kina så hade det varit kinesiskt. Det kan ju bli så framöver även om de satsat mycket i Sverige också än så länge.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 13:21
av Svenssons
Verdi skrev:
Tycker det vore smidigt att ha timer för att få kall bil när man ska hem från jobbet osv i varmt klimat också. Så det där med Kalifornien duger ej som bortförklaring.
För övrigt tycker jag Volvo är mer svenskt än på länge faktiskt. Manchester United är ingen amerikansk fotbollsklubb heller. Och Chelsea är inte ryskt. Hade majoriteten av tillverkning, design, utveckling osv skötts i Kina så hade det varit kinesiskt. Det kan ju bli så framöver även om de satsat mycket i Sverige också än så länge.
I Kalifornien har det väl inte hunnit bli jättevarmt på morgonen när de flesta skall iväg till jobb och har kanske hunnit svalna av en del när man åker hem på eftermiddagen. Dessutom så har det ju kommit funktion för att dra igång kyla om temperaturen går över 40 grader. Går tempen under 0 finns ingen uppvärmning. Själv har jag anor från Sverige. Detta gör inte att jag inte är svensk...
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 14:01
av mati
Batteriet värms nog också upp lite grann mär man förvärmer, men inte så mycket. Bästa sättet att åka hemifrån med ett hyfsat varmt batteri är att pricka in laddningen tidsmässigt så att bilen är precis färdigladdad när man ska åka.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 14:20
av zyax
Ibland känns det helt OK att bara ha en Leaf ännu...
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 14:30
av Legato
Jag använder Dashboard for Tesla. Jag använder appen främst för att "timea" laddning. Jag har min inställd så den alltid laddar mellan 02.00 och 07.00. Då blir batteriet fullt och det är nästan alltid billigt att ladda. Dessutom är då både batteri och kupé uppvärmt lagom till avfärd 07.00.
Re: Förvärmning - hur funkar det?
Postat: 08 sep 2017 14:42
av Jensa
Det går riktigt snabbt att värma kupén i bilen. Räcker med 5 minuter vid minusgrader. Däremot tar det längre tid att få varmt batteri vilket gör att om man kan tajma laddningen tills man ska åka är det en fördel, då är batteriet varmare, men sällan helt varmt. Men värmer man bilen uppåt 20-30 min så har du bra värme i batteriet också. Vid direkt kallstart kan du bli utan regen i början. Bra att alltid värma från sladd då man tappar mycket räckvidd annars.
Förvärmningen är bland det bästa med hela bilen, älskar det

Efter ett långt pass på skidorna är det guld värt att sätta sig i varm och isfri bil. Dessutom behöver man aldrig skrapa rutorna vilket gör att de inte repas!