Sida 1 av 1

AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 08:33
av TBjorn
Har en Tesla model S 75 beställd med leverans vid årsskiftet.

Vad jag läst mig till ska regnsensor typ inte fungera alls på AP2, men hur är det på AP2.5? Har Någon fått levererat sin Tesla nu nyligen och provat hur regnsensorn fungerar? Även nyfiken på autohelljus funktionen?

Tydligen ska Tesla model S byggda efter typ augusti ha:
Ny elmotor och växellåda (ska klara 1 miljon Miles).
Nya prestandan s 75 0-100 på 4.6 s.
Nytt baksäte
Luftfjädring standard
AP2.5 med ny hårdvara
Panorama glastak standard
Kraftfullare laddare med 24A
Ryktas även att Tesla monterar 85 kWh batteripack med 400 V, vilket skulle medföra snabbare laddning och möjlighet att nyttja 100% laddning oftare.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 08:41
av mati
Nya bilar från och med AP2 har ingen regnsensor. Funktionen ska framöver "simuleras" med hjälp av kamerorna men denna funktionalitet ingår i dagsläget inte i bilarna. Vindrutetorkarna är alltså helt manuella.
Auto helljus är ochså enbart en mjukvarufunktion som använder kameran. Denna funktion finns numera men den är än så länge väldigt dålig och behöver förbättras för att vara användbar.
Det lär inte bli någon skillnad mellan AP2 och AP2.5 i detta avseendet.
Samma svar som i en annan tråd.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 10:39
av TBjorn
Ajajaj, ingen sensor för regn. Som fotograf så förstår man att använda kamera för att detektera regn är hopplöst, speciellt intensitet på regn.

Varför inte använda givarteknik som är designad för ändamålet. Regnsensor för regn och LIDAR för att läsa av omgivning.

Att enbart använda kameror känns som en kompromiss för att lösa en enormt svår uppgift som självkörning.

Frågan är om AP2 någonsin blir något annat än en avancerad farthållare? En ganska dyr sådan.

Själv pendlar jag väldigt mycket med lång sträcka och värdesätter Teslas nuvarande funktion, men över 50000kr är magstarkt. Jag valde denna funktion i min nuvarande beställning trots allt.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 11:31
av mati
TBjorn skrev:
Ajajaj, ingen sensor för regn. Som fotograf så förstår man att använda kamera för att detektera regn är hopplöst, speciellt intensitet på regn...
Instämmer till 100%. Jag tror inte heller att de någonsin kommer att få det att fungera ordentligt. Till och med en dedikerad regnsensor har ju sina problem ibland, men att missbruka en kamera för att åtstadkomma samma sak känns mer än svajigt. Jag har skrivit det tidigare. En regnsensor är ju aktiv. Den skickar ut en ljusstråle som reflekteras mer eller mindre av regndropparna på rutan. Det gör den i princip oberoende av omgivningens ljusförhållanden. En kamera är passiv. Även om de skulle lyckas att utveckla en algoritm som i teorin kan upptäcka regn i en kamerabild så lär det bli svårt att få till det i mörker t.ex.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 13:19
av Bitman
TBjorn skrev:
...
Att enbart använda kameror känns som en kompromiss för att lösa en enormt svår uppgift som självkörning.
...
Med självkörning behövs ingen regnsensor eller vindrutetorkare ;)

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 15:41
av OlleBack
Är verkligen panorama standard? Kostar fortfarande extra i designstudion. Ang 85kwh så verkar det varit ett väldigt tunt fönster där de levererades med 85. Gissningsvis för de hade på lager? Längesedan någon verkade levereras med 85 vad jag sett (går också och väntar på leverans)

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 15:45
av Verdi
OlleBack skrev:
Är verkligen panorama standard? Kostar fortfarande extra i designstudion. Ang 85kwh så verkar det varit ett väldigt tunt fönster där de levererades med 85. Gissningsvis för de hade på lager? Längesedan någon verkade levereras med 85 vad jag sett (går också och väntar på leverans)
Glastak är standard men det är ej öppningsbart och är inte kompatibelt med lasthållare. För det krävs soltak. Tror ej Tesla använder beteckningen panoramatak längre.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 17:28
av TBjorn
Med panorama tak menade jag glastak, vilket ger fritt glas ifrån balken mellan A-stolpe till C-stolpe.

Angående 85 kWh som är på 400 V undrar jag om det inte krävs på s75 för att få tillräckligt med effekt på bakmotor för att få 4.6 till 100? Frågan är om det mindre batteriet med lägre spänning orkar med?

75D fixar det med det mindre batteriet. Snopet om de som valt 75D får lilla batteriet och s75 köpare det stora.

Re: AP2.5 och regnsensor

Postat: 09 sep 2017 20:07
av OlleBack
TBjorn skrev:
75D fixar det med det mindre batteriet. Snopet om de som valt 75D får lilla batteriet och s75 köpare det stora.
Kompisen fick en 75d med 85kwh så tror inte det är så enkelt tyvärr (eller som tur var)