Sida 1 av 1

Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 08:55
av apkungen
Tyckte att de förtjänar en egen tråd. Här är länk till en artikel:
https://electrek.co/2017/09/11/tesla-un ... arge-rate/

Jag tycker dock att de är asdåliga. Klart att det ska finnas fler uttag som delar på effekten. I Boston har de redan installerat 10 uttag med en total effekt på 720kW. Tänk er om alla uttag delade på detta, då skulle minst 6-7 bilar samtidigt kunna ladda med full effekt. Och det borde verkligen inte kosta tesla många kronor extra att sätta upp det så. Det skulle även få ned risken för köbildning om effekten utnyttjas bättre i ett tidigt skede.

Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 09:00
av vigge50
Fördelen är att du vet när du har laddat klart redan innan du kommer dit, din laddtid kommer inte påverkas ifall du delar en laddare med tre andra bilar. Sen finns det redan en tråd om detta.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =31&t=9909

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 09:32
av apkungen
Jag som tyckte jag tittade så noga...

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 09:41
av vigge50
apkungen skrev:
Jag som tyckte jag tittade så noga...
Den tråden borde ha lagts under SuperCharger istället för nyheter, skulle varit enklare att upptäcka då.

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 12:45
av NiklasTesla
Tycker mer & mer att basversionen av model 3 med begränsad "supercharge hastighet" verkar grymt prisvärd. Om du har ett av Teslas större batteripack så kan du nyttja max 72kw. Med lilla batteripacket till Model 3 kommer du nästan alltid att ha maximal laddhastighet (för vad batteriet klarar enl fabriksinställning) oberoende om du laddar på 150kw supercharger eller nya 72kw supercharger. Lägg till utbyggnadstakten som är på G 2018 så är mina långresebehov söderut till ex Danmark lösta! :-D

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 12:49
av Smutt
NiklasTesla skrev:
Tycker mer & mer att basversionen av model 3 med begränsad "supercharge hastighet" verkar grymt prisvärd. Om du har ett av Teslas större batteripack så kan du nyttja max 72kw. Med lilla batteripacket till Model 3 kommer du nästan alltid att ha maximal laddhastighet (för vad batteriet klarar enl fabriksinställning) oberoende om du laddar på 150kw supercharger eller nya 72kw supercharger. Lägg till utbyggnadstakten som är på G 2018 så är mina långresebehov söderut till ex Danmark lösta! :-D
Den är grymt prisvärd men inte rätt för den som gillar Europa resor pga långsam SUC

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 13:49
av NiklasTesla
Kör rätt ofta ner och kan nog tänka mig det lilla ändå. Tänker såhär... Visst skönare med större batteri/snabbare laddning & räckvidd men... Om jag vill kunna pressa riktigt långt typ 120mil på en dag så behåller jag dieseln. Tycker själv efter att ha avverkat en sådan sträcka för några dagar sedan att ca 50mil på en dags körning är ganska lagom sedan nattstop & då ser jag inte att det lilla tidstappet är värt dom extra pengarna som större batteri kostar.

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 16:04
av Smutt
NiklasTesla skrev:
Kör rätt ofta ner och kan nog tänka mig det lilla ändå. Tänker såhär... Visst skönare med större batteri/snabbare laddning & räckvidd men... Om jag vill kunna pressa riktigt långt typ 120mil på en dag så behåller jag dieseln. Tycker själv efter att ha avverkat en sådan sträcka för några dagar sedan att ca 50mil på en dags körning är ganska lagom sedan nattstop & då ser jag inte att det lilla tidstappet är värt dom extra pengarna som större batteri kostar.
Nej 50mil är ju perfekt med lilla batteriet en långlunch och sen vidare

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 16:12
av Niklas Z
NiklasTesla skrev:
Kör rätt ofta ner och kan nog tänka mig det lilla ändå. Tänker såhär... Visst skönare med större batteri/snabbare laddning & räckvidd men... Om jag vill kunna pressa riktigt långt typ 120mil på en dag så behåller jag dieseln. Tycker själv efter att ha avverkat en sådan sträcka för några dagar sedan att ca 50mil på en dags körning är ganska lagom sedan nattstop & då ser jag inte att det lilla tidstappet är värt dom extra pengarna som större batteri kostar.
50 mil är en lagom etapp mellan frukost och lunch. Blir lite tidigt att ta in för natten direkt efter lunch.

Re: Nya sortens super charger ( SuC)

Postat: 12 sep 2017 16:16
av Smutt
Niklas Z skrev:
NiklasTesla skrev:
Kör rätt ofta ner och kan nog tänka mig det lilla ändå. Tänker såhär... Visst skönare med större batteri/snabbare laddning & räckvidd men... Om jag vill kunna pressa riktigt långt typ 120mil på en dag så behåller jag dieseln. Tycker själv efter att ha avverkat en sådan sträcka för några dagar sedan att ca 50mil på en dags körning är ganska lagom sedan nattstop & då ser jag inte att det lilla tidstappet är värt dom extra pengarna som större batteri kostar.
50 mil är en lagom etapp mellan frukost och lunch. Blir lite tidigt att ta in för natten direkt efter lunch.
Menade 25mil före 1,5timme laddning och lunch sen 25mil till Tot 50mil