Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Curik »

Femulen skrev:
Kommer det programmuppateringar även under helgerna?
Ja det gör det. Det har inget med när själva släppen sker. Du kan få ladda ned den 1 timma efter släpp eller 480 timmar efter.
insvept
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 sep 2021 11:42

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av insvept »

Kan det vara så att de rullar ut versionerna till några åt taget för att kunna stoppa utrullningen och fixa till eventuella buggar som smygit sig in?
Eller för att inte överbelasta nätet?

Jag väntar ivrigt på uppdateringen nu så att jag kan ställa om döda-vinkeln kameran, men inte fått notis om uppdatering än.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Tellus »

Felpost
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jerker »

J_Pettersson skrev:
Såg att 2022.24.5 rullades ut igår till bilen.
Någon annan som fått den och installerat?
Japp, fick den också igår. Har inte kört nåt än.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av malmer »

Fått den. Installerat. Kört. En av de bättre uppdateringarna på länge. Den har även molnprofiler.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jaegaern »

insvept skrev:
Kan det vara så att de rullar ut versionerna till några åt taget för att kunna stoppa utrullningen och fixa till eventuella buggar som smygit sig in?
Eller för att inte överbelasta nätet?

Jag väntar ivrigt på uppdateringen nu så att jag kan ställa om döda-vinkeln kameran, men inte fått notis om uppdatering än.
Endast för att säkerställa funktionalitet. Blir ingen överbelastning med några hundra MB.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av themax »

Bild
Jag ber redan nu om ursäkt till alla jag kommer blända i höst och vinter. Kör mycket på AP, har en bil med radar. Men jag har inte länge har något val.

2022.24.6
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av enoch85 »

*Vill ha*.

Vore guld att kunna möblera om displayen.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av tslaqqq »

insvept skrev:
Kan det vara så att de rullar ut versionerna till några åt taget för att kunna stoppa utrullningen och fixa till eventuella buggar som smygit sig in?
Eller för att inte överbelasta nätet?

Jag väntar ivrigt på uppdateringen nu så att jag kan ställa om döda-vinkeln kameran, men inte fått notis om uppdatering än.
Det är precis så det funkar ja
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Tellus »

enoch85 skrev:
*Vill ha*.

Vore guld att kunna möblera om displayen.
Man kan flytta döda-vinkeln-kameran till två nya fasta positioner, that`s it.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Remuz »

28 Ute
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Jaegaern »

themax skrev:
Bild
Jag ber redan nu om ursäkt till alla jag kommer blända i höst och vinter. Kör mycket på AP, har en bil med radar. Men jag har inte länge har något val.

2022.24.6
Har för mig att man kan stänga av det med ett tryck framåt, likt man annars sätter på och av automatiken, så snart man aktiverat AP.

Dock är det störigt med ett extra moment. Och jävligt lägligt att trycka ut stödet för matrix-belysningen lagom till detta och vinterns mörker.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av Curik »

Jaegaern skrev:
Har för mig att man kan stänga av det med ett tryck framåt, likt man annars sätter på och av automatiken, så snart man aktiverat AP.

Dock är det störigt med ett extra moment. Och jävligt lägligt att trycka ut stödet för matrix-belysningen lagom till detta och vinterns mörker.
Ja gud så bra. Om man har en bil med hårdvaran för det.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av ANLI »

Nu blir inga fler uppdateringar efter 2022.24.5
Vore kanske bra om kunderna med radar inte uppdaterade på ett tag så att Tesla inte kan fortsätta med "AP lekstugan"?

M3 RWD -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av kenjon »

Jag tycker det ser ut som en för klen processor, den hinner inte med att processa all data, och då reagerar autohelljuset för långsamt.
Någon som har koll på om det är skillnad mellan Intel och Ryzen?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev:
Jag tycker det ser ut som en för klen processor, den hinner inte med att processa all data, och då reagerar autohelljuset för långsamt.
Någon som har koll på om det är skillnad mellan Intel och Ryzen?
MCU-enheten (Intel/Ryzen) används inte för AP eller helljus, det är bara för infotainment.

Ang versioner och vision-only:
https://www.notateslaapp.com/news/945/2 ... -missed-it
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev:
kenjon skrev:
Jag tycker det ser ut som en för klen processor, den hinner inte med att processa all data, och då reagerar autohelljuset för långsamt.
Någon som har koll på om det är skillnad mellan Intel och Ryzen?
MCU-enheten (Intel/Ryzen) används inte för AP eller helljus, det är bara för infotainment.

Ang versioner och vision-only:
https://www.notateslaapp.com/news/945/2 ... -missed-it
Exakt
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
Henkens skrev:
Är den på väg ut till oss med MCU1?
rockard skrev:
Har någon med MCU1 fått 2022.8.10.1, och hur är isåfall upplevelsen?
Ja, den ska vara under utrullning i USA sedan slutet av juni, men verkar inte ha kommit till Europa än.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6943703/
En kollega med MCU1 och AP1 fick 2022.8.10.5 nu.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Wallan
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 jul 2018 09:25

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Wallan »

Jag har MCU1 och FSD. Tesla Model X 75D. Fick den installerad av Tesla Segeltorp förra veckan. Främst för att följa EU-reglementet kring avfart motorväg med Navigation med Autopilot. Det som förvånade mig att det blev V11, med de nyheter som finns där. En bugg verkar vara med backkameran. Då man lägger i den, så blir det längst ner, typ 1 cm, så är det en overlay från kartbilden som ser lite skum ut.. Annars så tycker jag att den fungerar kanon.

Jag var där i ett annat ärende, då de passade på att installera denna uppdatering. Plötsligt kan jag i appen ställa tider för avfart, ändra i "säkerhet och förare" och Laddningsstatistik, så snål som jag är, så känns det för tillfället bra att jag inte uppdaterat till MCU2.. Även om det kommer en dag....
Tesla Model X 75D
Telsa Model Y LR
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av rockard »

Wallan skrev:
Jag har MCU1 och FSD. Tesla Model X 75D. Fick den installerad av Tesla Segeltorp förra veckan. Främst för att följa EU-reglementet kring avfart motorväg med Navigation med Autopilot. Det som förvånade mig att det blev V11, med de nyheter som finns där. En bugg verkar vara med backkameran. Då man lägger i den, så blir det längst ner, typ 1 cm, så är det en overlay från kartbilden som ser lite skum ut.. Annars så tycker jag att den fungerar kanon.

Jag var där i ett annat ärende, då de passade på att installera denna uppdatering. Plötsligt kan jag i appen ställa tider för avfart, ändra i "säkerhet och förare" och Laddningsstatistik, så snål som jag är, så känns det för tillfället bra att jag inte uppdaterat till MCU2.. Även om det kommer en dag....
Hur är det med helljusautomatiken, är den påtvingat aktiv, eller går den fortsatt att ha avstängd? Och hur är det med övriga showstoppers som folk rapporterat om?
Svart X75D -17
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Senaste version 2022.24

Inlägg av roffe_s »

themax skrev:
…Jag ber redan nu om ursäkt till alla jag kommer blända i höst och vinter. Kör mycket på AP, har en bil med radar. Men jag har inte länge har något val.

2022.24.6
Alla lastbilar och Volvos med hela fronten och takräcket fulla av extraljus och LED-ramper gnuggar redan händerna i pur förtjusning över en anledning att blända tillbaka. Se bara till att ha solbrillorna nära till hands så funkar det säkert bra… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av ANLI »

Belysning på bilar ska godkännas.
Man får inte sätta i 100W halogenlampor med manuellt helljus i gamla bilar.

Hur kan denna undermåliga helljusautomatik vara godkänd?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

ANLI skrev:
Belysning på bilar ska godkännas.
Man får inte sätta i 100W halogenlampor med manuellt helljus i gamla bilar.

Hur kan denna undermåliga helljusautomatik vara godkänd?
Du får väl skriva till https://www.rdw.nl/ och fråga. Det är dom som typgodkänner Tesla för EU.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... r-vehicles

Edit: Jag skrev och frågade lite om denna OTA som tar bort radarn och om dom testat funktionen på helljus-automatiken. Håll inte andan efter svar tänker jag.
Användarvisningsbild
Wallan
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 jul 2018 09:25

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av Wallan »

rockard skrev:
Wallan skrev:
Jag har MCU1 och FSD. Tesla Model X 75D. Fick den installerad av Tesla Segeltorp förra veckan. Främst för att följa EU-reglementet kring avfart motorväg med Navigation med Autopilot. Det som förvånade mig att det blev V11, med de nyheter som finns där. En bugg verkar vara med backkameran. Då man lägger i den, så blir det längst ner, typ 1 cm, så är det en overlay från kartbilden som ser lite skum ut.. Annars så tycker jag att den fungerar kanon.

Jag var där i ett annat ärende, då de passade på att installera denna uppdatering. Plötsligt kan jag i appen ställa tider för avfart, ändra i "säkerhet och förare" och Laddningsstatistik, så snål som jag är, så känns det för tillfället bra att jag inte uppdaterat till MCU2.. Även om det kommer en dag....
Hur är det med helljusautomatiken, är den påtvingat aktiv, eller går den fortsatt att ha avstängd? Och hur är det med övriga showstoppers som folk rapporterat om?
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Tesla Model X 75D
Telsa Model Y LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

Wallan skrev:
Jag har inte testat heljusautomatiken. Har inte gjort mörkerkörning, men i inställningarna finns fortfarande en knapp för att stänga av helljus-automatiken.. Övriga showstoppers är jag osäker på vilka du menar...
Själva problemet är att AP inte kan aktiveras om heljus-automatiken inte är på längre, som det gjorde innan om när man hade radar.
Skriv svar