Vart har du fått för dig att du tappar USS?Camper63 skrev: ↑23 mar 2023 17:22Jag har en YLR kör fortfarande med version 2022.20.8. Om jag uppdaterar blir jag av med radar o USS då?
Har utökad autopilot. Tycker den funkar bra. Kör utan helljusassistenten den är kass på motorväg. Ganska kass på vanlig väg också speciellt om mötande bilar har taskigt ljus.
Så frågan är köra vidare med radar o uss eller gå på Teslavision??
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2023.6
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2023.6
Jag skulle uppgraderat. Ljusautomatiken blir avsevärt bättre och TV anser jag är åtminstone lika bra som den var med radar. Torkarautomatiken har försämrats på den punkten att den inte går att stänga av om den får fnatt vid AP-läge.mikebike skrev: ↑23 mar 2023 18:56Radarn kopplas ur, inte uss (än). Stanna på radar.Camper63 skrev: ↑23 mar 2023 17:22Jag har en YLR kör fortfarande med version 2022.20.8. Om jag uppdaterar blir jag av med radar o USS då?
Har utökad autopilot. Tycker den funkar bra. Kör utan helljusassistenten den är kass på motorväg. Ganska kass på vanlig väg också speciellt om mötande bilar har taskigt ljus.
Så frågan är köra vidare med radar o uss eller gå på Teslavision??
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2023.6
Jag skulle inte uppgraderat!
TV är lynnigt och dess avståndsbedömning varierar. Ibland håller bilen vettigt avstånd och ibland inte. Verkar ha med ljus (tid på dygnet) och väder att göra. Du tappar också AP vid tex dimma samt får sänkt hastighet i vissa andra väder. Läge 1 och 8 försvinner för avståndsbedömningen och AP blir därmed mindre användbart vid tex kö-körning samt ligger väl nära på motorväg (men det varierar med väder och ljus)
TV är lynnigt och dess avståndsbedömning varierar. Ibland håller bilen vettigt avstånd och ibland inte. Verkar ha med ljus (tid på dygnet) och väder att göra. Du tappar också AP vid tex dimma samt får sänkt hastighet i vissa andra väder. Läge 1 och 8 försvinner för avståndsbedömningen och AP blir därmed mindre användbart vid tex kö-körning samt ligger väl nära på motorväg (men det varierar med väder och ljus)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2023.6
Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2023.6
Stor risk för det ja. Men efterlängtat för en som hämtade ut utan USS. Dock lite fundersam över att Teslascope i tweet skriver att endast är till ”non-FSD users”. Menar man kanske jänkarna som är med i betan? Annars är det alltså att jag som har FSD-funktionen men inte USS ska gå lottlös?
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Re: Senaste version 2023.6
De menar att just nu och den här versionen nu (2023.6.9) bara går ut till bilar som inte är på FSD-betan (FSD-betan kör på en 2022.45-gren av mjukvaran). De borde ha skrivit ”Non-FSD-beta-users” för att vara tydliga men de är US-fokuserade och där är FSD-betan utrullad till typ alla FSD-kunder (som vill ha den).Scania skrev: ↑24 mar 2023 10:33Stor risk för det ja. Men efterlängtat för en som hämtade ut utan USS. Dock lite fundersam över att Teslascope i tweet skriver att endast är till ”non-FSD users”. Menar man kanske jänkarna som är med i betan? Annars är det alltså att jag som har FSD-funktionen men inte USS ska gå lottlös?
Stödet lär ju komma till FSD-beta-users också ganska snart men då i en specifik FSD-beta-version.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- maik
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
- Referralkod: ts.la/michael969032
Re: Senaste version 2023.6
Någon som fått hem 2023.6.9 eller att den är tillgänglig för hämtning?
Tesla MY 2023 RWD
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Senaste version 2023.6
Det är ju jätte jätte dåligt ju, kommer ta massor med år ju…mikebike skrev:Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Senaste version 2023.6
Det funkar ju bra med "fejk-sensorer" genom minne om miljön är statisk. Är det lika bra eller säkert som med USS? Nej. Är det good enough? Kanske. Jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre).
Det vore intressant med ett exempel på en fickparkering där framförvarande bil (har bytts ut och) är närmre än när man körde in. Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Senaste version 2023.6
Jag skulle gissa att kameran fram kommer jämföra nuläget mot det inspelade och reagera om det inte verkar stämma. Om en bil, vägg, stolpe eller annat större föremål inom synhåll för kameran står kvar borde inspelade avståndet fortfarande stämma och har omgivningen ändrats stängs avståndsmätningen av.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Senaste version 2023.6
Jag blev av med displaypanelen längst ned till vänster, under "bilen". Den där du ser musiken och kan flippa till trip mätare. Helt borta. Hur jag än försöker swipea från kanten, underifrån, från höger, dubbeltap, skrika i falsett eller göra en regndans, så får jag den inte tillbaka. Är det bara jag?
v 2023.6.8
v 2023.6.8
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Senaste version 2023.6
Hittade inget under "display" i menyn eller underkanten av displayen (som jag tror du menar), men efter två-knapps reboot så är panelen tillbaka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Senaste version 2023.6
Stannar på min version. Trist när uppdateringar gör bilen sämre. På min förra Tesla. Model S. Då var det kul när det kom en uppdatering. Nu är det mer frågan. Vågar man uppdatera? Eller neddatera kanske? Vem vet. Kanske Tesla får till det?
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2023.6
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.
Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.
Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2023.6
Varför försvara ett dumt beslut? Just nu fungerar TV, i fallen där det alls fungerar, sämre än USS. Då var det, från ett användarperspektiv, för tidigt att ta bort sensorerna.RagWal skrev: ↑27 mar 2023 11:23Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.
Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.
Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
MY RWD 2023
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2023.6
Jag försvarar inte Teslas beslut. Jag tycker bara inte att USS är heligt och oersättligt och några verkar köra med en övertro på systemet.Jaqob skrev: ↑27 mar 2023 11:29Varför försvara ett dumt beslut? Just nu fungerar TV, i fallen där det alls fungerar, sämre än USS. Då var det, från ett användarperspektiv, för tidigt att ta bort sensorerna.RagWal skrev: ↑27 mar 2023 11:23Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.
Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.
Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.
De har ju sålt bilar utan annan "vital" funktion tidigare som man sedan kompletterat med. Nu är det ju också en bredare kundkrets än för några år sedan, så de bör nog passa sig för att kräva för mycket tålamod hos kunderna.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2023.6
Vad är det som är överdrift? USS hanterar mitt exempel lätt med 99%+ konfidens och det är minst en meters blindspot framför bilen. Mitt svar var till en person som antydde att problemet i princip redan var löst.
Det är inte lösbart med nuvarande hårdvara, så då kan vi sluta låtsas som det kanske? Har man en blindspot så kan man inte trolla bort den annat än i användarupplevelsen och som jag skrev: "jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre)."
Billigare alternativ. Bättre för aktieägarna, sämre för föraren. För de bilar som levereras nu med en blindspot är det ett mycket sämre alternativ. När Tesla väljer att lansera framkamera kanske det blir lika bra. Tills dess tycker jag att 100 USD per bil är en billig försäkring om det kan rädda liv, men man kan tycka annorlunda.
20% av alla olyckor händer på parkeringsplatser. I USA skadas 2000 barn under 14 år på parkeringsplatser per år och ca 100 dör till följd av skadorna.
De flesta sker när folk backar på barn, och backkameran på Tesla är jättebra, så jag tror och hoppas att Tesla är kraftigt underrepresenterade i den statistiken.
Re: Senaste version 2023.6
Det stora problemet är ju när "bättre alternativ i horisonten" innefattar ny hårdvara. Om man gör som många här på forumet verkar göra, och byter bil årligen, så kanske man kan leva utan parkeringsassistans, men om man köper med tanken att behålla bilen i några år så blir det väldigt trist att hamna i mellanrummet där en sådan vital funktion inte fungerar. Min förhoppning är nog snarare att TV ska fungera så dåligt att Tesla tvingas återkalla och addera sensorer/kameror även på bilar där det saknas, men jag inser såklart att det är att hoppas på för mycket.RagWal skrev: ↑27 mar 2023 12:14Jag försvarar inte Teslas beslut. Jag tycker bara inte att USS är heligt och oersättligt och några verkar köra med en övertro på systemet.
Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.
De har ju sålt bilar utan annan "vital" funktion tidigare som man sedan kompletterat med. Nu är det ju också en bredare kundkrets än för några år sedan, så de bör nog passa sig för att kräva för mycket tålamod hos kunderna.
MY RWD 2023
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2023.6
Förstår som svar till tidigare. Jag blev besvärad över barnexemplet och kommer "aldrig att upptäckas utan USS". Har man inte USS får man banne mig kolla själv om det är risk att barn leker i närheten. Med USS slipper du i viss mån detta.spacecoin skrev: ↑27 mar 2023 12:17Vad är det som är överdrift? USS hanterar mitt exempel lätt med 99%+ konfidens och det är minst en meters blindspot framför bilen. Mitt svar var till en person som antydde att problemet i princip redan var löst.
Det är inte lösbart med nuvarande hårdvara, så då kan vi sluta låtsas som det kanske? Har man en blindspot så kan man inte trolla bort den annat än i användarupplevelsen och som jag skrev: "jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre)."
Billigare alternativ. För de bilar som levereras nu med en blindspot är det ett mycket sämre alternativ. När Tesla väljer att lansera framkamera kanske det blir lika bra.
Systemet får ju inte signalera att det är fritt fram om det med minsta sannolikhet inte är det, för då kommer det att ske olyckor. Bör signalera typ "okänt" vid kallstart. Intressant att se hur det blir när det rullas ut.
Angående bättre/billigare så kan ju billigare vara bättre men i detta fall är det högst tveksamt då besparing (sensorer, kablage, lite elektronik, montering) måste vara rätt liten.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2023.6
Jag håller med där. Visserligen kan man tycka att USS bör vara standard på en dyr bil 2023, men har man inte backsensorer och/eller kamera så får man sköta det så som vi gjort i ganska många år innan denna teknik uppfanns. Jag har inga backsensorer på min andra bil och vad jag vet har jag inte kör över några barn alls med den.
Allt kommer tillbaka till att man måste framföra sitt fordon efter förutsättningarna. Precis som att man inte kör i 200km/h om det är blankis på vägen, oavsett om man har sommardäck eller dubbdäck.
Allt kommer tillbaka till att man måste framföra sitt fordon efter förutsättningarna. Precis som att man inte kör i 200km/h om det är blankis på vägen, oavsett om man har sommardäck eller dubbdäck.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Senaste version 2023.6
Så är det så klart, men hade jag velat ha en helt avskalad bil utan hjälpsystem så hade jag ju inte köpt en Tesla för drygt en halv miljon. Är helt övertygad om att om Elon hade tagit bort säkerhetsbältena så hade folk suttit och försökt argumentera för att de ändå inte behövs när FSD är så bra att bilen aldrig krockar, och fram tills dess är det faktiskt folks eget ansvar att framföra bilen på ett sätt så man inte riskerar att krockaagehall skrev: ↑27 mar 2023 13:21Jag håller med där. Visserligen kan man tycka att USS bör vara standard på en dyr bil 2023, men har man inte backsensorer och/eller kamera så får man sköta det så som vi gjort i ganska många år innan denna teknik uppfanns. Jag har inga backsensorer på min andra bil och vad jag vet har jag inte kör över några barn alls med den.
Allt kommer tillbaka till att man måste framföra sitt fordon efter förutsättningarna. Precis som att man inte kör i 200km/h om det är blankis på vägen, oavsett om man har sommardäck eller dubbdäck.
MY RWD 2023
Re: Senaste version 2023.6
Ja, helt enig. Just nu verkar systemet "ladda" det den såg sist (dvs när man körde in) och visa det. Låter sådär.
Munroe räkande 110-120 USD per bil om jag minns rätt.