Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Imolarot »

Saebe skrev:
Imolarot skrev:
Är det något IQ-test (som jag uppenbarligen failar) för att få BÅDA ikonerna för stolsvärme?

När jag installerade 2022.12.3.1 häromdagen så kom båda ikonerna, en på var sin sida av alla andra ikoner. Men dagen efter när jag körde så finns bara vänstra kvar, försöker jag lägga till ikoner så finns bara vänstra som alternativ. Fick 2022.12.3.5 idag med men exakt samma problem kvarstår. Testat att köra med AUTO på stolsvärme på båda sidorna och utan men ingen skillnad...

Jag kräver symmetri. Var är mina ikoner? :evil:
Jag är rätt säker på att höger stolsvärme försvinner när ingen sitter där, dvs när ACn inte är igång på den sidan. Det var så jag tolkade det när jag la till & tog bort ikonerna efter uppdateringen, iallafall.
Kanske är så men den syntes första gången fastän jag körde själv. Men får testa i morgon med fler folk i bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Bjelke »

Imolarot skrev:
Saebe skrev:
Imolarot skrev:
Är det något IQ-test (som jag uppenbarligen failar) för att få BÅDA ikonerna för stolsvärme?

När jag installerade 2022.12.3.1 häromdagen så kom båda ikonerna, en på var sin sida av alla andra ikoner. Men dagen efter när jag körde så finns bara vänstra kvar, försöker jag lägga till ikoner så finns bara vänstra som alternativ. Fick 2022.12.3.5 idag med men exakt samma problem kvarstår. Testat att köra med AUTO på stolsvärme på båda sidorna och utan men ingen skillnad...

Jag kräver symmetri. Var är mina ikoner? :evil:
Jag är rätt säker på att höger stolsvärme försvinner när ingen sitter där, dvs när ACn inte är igång på den sidan. Det var så jag tolkade det när jag la till & tog bort ikonerna efter uppdateringen, iallafall.
Kanske är så men den syntes första gången fastän jag körde själv. Men får testa i morgon med fler folk i bilen.
Testa att köra från passagerarsidan om bara den högra ikonen syns då ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Imolarot »

Bjelke skrev:
Imolarot skrev:
Saebe skrev:
Imolarot skrev:
Är det något IQ-test (som jag uppenbarligen failar) för att få BÅDA ikonerna för stolsvärme?

När jag installerade 2022.12.3.1 häromdagen så kom båda ikonerna, en på var sin sida av alla andra ikoner. Men dagen efter när jag körde så finns bara vänstra kvar, försöker jag lägga till ikoner så finns bara vänstra som alternativ. Fick 2022.12.3.5 idag med men exakt samma problem kvarstår. Testat att köra med AUTO på stolsvärme på båda sidorna och utan men ingen skillnad...

Jag kräver symmetri. Var är mina ikoner? :evil:
Jag är rätt säker på att höger stolsvärme försvinner när ingen sitter där, dvs när ACn inte är igång på den sidan. Det var så jag tolkade det när jag la till & tog bort ikonerna efter uppdateringen, iallafall.
Kanske är så men den syntes första gången fastän jag körde själv. Men får testa i morgon med fler folk i bilen.
Testa att köra från passagerarsidan om bara den högra ikonen syns då ;)
Kör bilen med handreglage så lättare än du nog tänkte... :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Bjelke »

Å fasiken, funkar det bra? Om man får fråga… :)
Edit: jämfört med andra bilar tänkte jag alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Imolarot »

Bjelke skrev:
Å fasiken, funkar det bra? Om man får fråga… :)
Edit: jämfört med andra bilar tänkte jag alltså…
Sämsta bilen jag ägt ur det hänseendet då man måste fixa med torkare och massa annat viktigt på skärmen men man måste göra det med vänsterhanden och släppa ratten eller släppa gasen men då bromsar ju bilen… :D

Men i övrigt är det ingen skillnad. Fungerar alltså bra.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av frippan »

Nya kartor börjar rulla ut i Europa nu 2022.12-13877
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Jerker »

Fick just 2022.12.3.2 (model 3). Buggrättningar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Fick just 2022.12.3.2 (model 3). Buggrättningar.
Jag också. Direkt från 2022.8.5.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Choke »

Jerker skrev:
Fick just 2022.12.3.2 (model 3). Buggrättningar.
2022.12.3.5 också på gång - buggrättningar
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Skatbo »

Igår fick jag 2022.12.3.2.

Idag på väg till jobbet gick kollisionslarmet igång och bilen panikbromsade. 70 väg, en bil framför och en bakom, farthållaren aktiv. Inget hände runt om, jag såg inte heller något rött på skärmen.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av RagWal »

Jag upplever att autopiloten blivit bättre på krokiga vägar där farten måste sänkas i kurvorna. Tidigare har den kört för fort in i kurvor för att sedan bromsa och svänga med klart obehaglig teknik.
Det är ingen fullfjädrad apex optmimum-teknik men avsevärt bättre framförhållning.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av tslaqqq »

APn känns nedprioriterad i förhållande till den FSD som testkörs i USA ska blir intressant o se när APn slås ihop med FSD stacken
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Tellus »

Detta har jag ej sett förut, kanske missat eller nyligen kommit i uppdatering?
Alltså att man kan se och scrolla i kommande låtar, en ny "menyrad"
9471C5DE-05B2-47DD-8A24-E647A77CE951.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Hertsh »

Tellus skrev:
Detta har jag ej sett förut, kanske missat eller nyligen kommit i uppdatering?
Alltså att man kan se och scrolla i kommande låtar, en ny "menyrad"
Det har inte jag heller noterat. Vilken källa? Spotify?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Tellus »

Hertsh skrev:
Tellus skrev:
Detta har jag ej sett förut, kanske missat eller nyligen kommit i uppdatering?
Alltså att man kan se och scrolla i kommande låtar, en ny "menyrad"
Det har inte jag heller noterat. Vilken källa? Spotify?
Ja, Spotify. Ej testat på andra källor än.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Curik »

Tellus skrev:
Detta har jag ej sett förut, kanske missat eller nyligen kommit i uppdatering?
Alltså att man kan se och scrolla i kommande låtar, en ny "menyrad"
Också sett det. Jag har dock inte uppdaterat på några veckor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11577
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Detta har jag ej sett förut, kanske missat eller nyligen kommit i uppdatering?
Alltså att man kan se och scrolla i kommande låtar, en ny "menyrad"
Testade idag. Visste inte att det fanns ett läge som man kunde "scrolla" upp en rad till och få detta. Mycket smidigt nu när jag testade. Tack för tipset! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
Fick just 2022.12.3.2 (model 3). Buggrättningar.
Jag också. Direkt från 2022.8.5.
Nu har jag fått 2022.12.3.2 igen. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
herrmalin
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2021 03:17
Ort: Sundbyberg o Bammarboda (Åkersberga)

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av herrmalin »

Två skönhetsfläckar med ljudfunktionerna, antagligen inte nya:
* volymen automatjusteras tydligen inte alls beroende på hur fort man kör
* irriterande volymminskningar varje gång det kommer ett "systemljud"

Har det alltid varit så? Hastighetsanpassad volym kom väl redan förra årtusendet på en del bilar?

Om inte systemljuden kom så ofta skulle jag inte störa mig på att radion "halv-mutas", men jag har bara simplaste AP:en och får systempling varje gång jag kör om på motorvägen. Först när jag vrider ut till vänster, sen när jag aktiverar AP där och sen vid båda manövrarna tillbaka åt höger. Slipper man det med uppgraderad AP?
Jag använder Joe Mode, kanske borde prova utan för att se om den här mute-funktionen påverkas.
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11577
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

herrmalin skrev:
Två skönhetsfläckar med ljudfunktionerna, antagligen inte nya:
* volymen automatjusteras tydligen inte alls beroende på hur fort man kör
* irriterande volymminskningar varje gång det kommer ett "systemljud"

Har det alltid varit så? Hastighetsanpassad volym kom väl redan förra årtusendet på en del bilar?

Om inte systemljuden kom så ofta skulle jag inte störa mig på att radion "halv-mutas", men jag har bara simplaste AP:en och får systempling varje gång jag kör om på motorvägen. Först när jag vrider ut till vänster, sen när jag aktiverar AP där och sen vid båda manövrarna tillbaka åt höger. Slipper man det med uppgraderad AP?
Jag använder Joe Mode, kanske borde prova utan för att se om den här mute-funktionen påverkas.
Har alltid varit så på M3 vad jag vet (haft sedan 2019). Hade också gärna sett ett mode som inte sänkte volymen på musiken när man fick systemljud från AP, mm, då det är rätt irriterande. Men förstår hur de tänker säkerhetsmässigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Curik »

herrmalin skrev:
Om inte systemljuden kom så ofta skulle jag inte störa mig på att radion "halv-mutas", men jag har bara simplaste AP:en och får systempling varje gång jag kör om på motorvägen. Först när jag vrider ut till vänster, sen när jag aktiverar AP där och sen vid båda manövrarna tillbaka åt höger. Slipper man det med uppgraderad AP?
För något år sedan fick jag testa AP med omkörningsfunktion under en vecka. Då hoppades jag just lite på att det du beskriver skulle bli bättre. I teorin ska det innebära att du slipper stänga av AP:n vid omkörning och då slipper ljudet/mute. Men omkörningarna funkade så dåligt och tog sådan tid att jag inte tyckte det hjälpte alls, det blev bara en stress istället eftersom jag aldrig kunde lita på att omkörningen skulle ske. Så då stängde jag av det istället.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
herrmalin skrev:
Om inte systemljuden kom så ofta skulle jag inte störa mig på att radion "halv-mutas", men jag har bara simplaste AP:en och får systempling varje gång jag kör om på motorvägen. Först när jag vrider ut till vänster, sen när jag aktiverar AP där och sen vid båda manövrarna tillbaka åt höger. Slipper man det med uppgraderad AP?
För något år sedan fick jag testa AP med omkörningsfunktion under en vecka. Då hoppades jag just lite på att det du beskriver skulle bli bättre. I teorin ska det innebära att du slipper stänga av AP:n vid omkörning och då slipper ljudet/mute. Men omkörningarna funkade så dåligt och tog sådan tid att jag inte tyckte det hjälpte alls, det blev bara en stress istället eftersom jag aldrig kunde lita på att omkörningen skulle ske. Så då stängde jag av det istället.
Jag testade också då och min upplevelse är samma som din. Helt värdelös funktion.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av bjornnilsson »

Jerker och Curik, intressant att våra upplevelser om omkörningarna skiljer sig så mycket, vilket gör att jag misstänker att ni inte har AP3?

För mig är upplevelsen att alla omkörningar som bilen (MSP) gör själv fungerar bra och har fungerat så sedan leverans dec -20. Någon gång så avbryter bilen omkörningen ifall den känner att det inte är säkert av någon anledning men i min bil så är detta kanske några procent av totalen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av TechNerd »

För mig fungerar omkörningarna riktigt bra också, få gånger den avbryts.
Den har dock blivit snabbare (mer aggressiv?) sista året så det kan möjligtvis förklara era gamla upplevelser.
(Har HW3 med FSD)
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Curik »

bjornnilsson skrev:
Jerker och Curik, intressant att våra upplevelser om omkörningarna skiljer sig så mycket, vilket gör att jag misstänker att ni inte har AP3?

För mig är upplevelsen att alla omkörningar som bilen (MSP) gör själv fungerar bra och har fungerat så sedan leverans dec -20. Någon gång så avbryter bilen omkörningen ifall den känner att det inte är säkert av någon anledning men i min bil så är detta kanske några procent av totalen.
Ingen aning vad jag har, men det är en Model S som levererades i början av 2020.

Jag kan bara konstatera att det verkar väldigt individuellt. Kanske har det med vilka vägar man kör på eller hur välkalibrerade kamerorna är - i vilket fall som helst är det inget jag vill behöva fundera över. :)
TechNerd skrev:
För mig fungerar omkörningarna riktigt bra också, få gånger den avbryts.
Den har dock blivit snabbare (mer aggressiv?) sista året så det kan möjligtvis förklara era gamla upplevelser.
Kanske, men jag vill minnas att även på den tiden så var det folk som påstod att det fungerade jättebra. Men, jag vet egentligen inte.
Skriv svar